Hur vet man om hästen arbetar rätt?

M

Maskrosor

Hej! är hästintresserad men har typ bara ridit sammanlagt 1 år, kan inte så mycket om själva ridningen och rider tyvärr inte just nu p.g.a operation, men jag undrar hur ser man/känner man om hästen arbetar rätt.. Hur gör man för att hästen ska arbeta rätt?:confused:
 
Sv: Hur vet man om hästen arbetar rätt?

För att få hästen arbeta rätt måste man anstränga sig och använda rätt hjälper på rätt sätt.
 
Sv: Hur vet man om hästen arbetar rätt?

Hästen höjer ryggen och trampar under sig med bakbenen.
Hur du ska få en häst att arbeta rätt tycker jag att du kan be en tränare om hjälp med.
Det brukar ofta komma med tiden, då man lärt sig använda hjälper och sitsen rätt.
 
Sv: Hur vet man om hästen arbetar rätt?

När man precis har börjat rida som du så är det första du ska träna på balansen o sitsen.
Nu hukar jag mig för andras påhopp ;) Men så här tycker jag: Bara åk med hästen. Rid vältränade o skolade ridhästar. Känn var du har dina sittben i sadeln, jobba att hålla din kroppsvikt helt jämn på dessa. Du känner att om du faller för mycket framåt eller till sidan blir trycket på dina sittben ojämnt. Hjälp hästen att "hålla balansen" fast du sitter på ryggen. Klamra inte dig fast med benen.
Glöm aldrig att tyglen som din hand håller går till munnen på hästen. Det är jätteviktigt att vara lätt och följsam i tygeln, du får inte hålla balansen med tygeln.
Njut av åkturen!!! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur vet man om hästen arbetar rätt?

Nu har jag ridit i flera år men har endå en likande fråga, så ts, hoppas du inte blir sur för att jag lånar din tråd...:)

Hur känner ni, när ni rider en häst, att den går rätt?? dvs trampar under sig och jobbar med ryggen...
 
Sv: Hur vet man om hästen arbetar rätt?

Ponytails: Varför skulle du få påhopp (nyf!)? Det är ju som du säger, balansen är verkligen A&O. Du förklarar det jättebra tycker jag.
Maskrosor: För att få hästen att jobba rätt så nöj dig med att jobba med framåtbjudningen så länge. Det är första steget. För resten finns massa bra trådar här om du söker.
 
Sv: Hur vet man om hästen arbetar rätt?

När min häst går i samling och jobbar bakifrån känns det som han lyfter lite från marken. Blir lätt på ett speciellt sätt.
 
Sv: Hur vet man om hästen arbetar rätt?

Tack! Tänkte att någon säkert tycker det är fel att bara åka på hästen.

....fast det är ju inte så bara...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur vet man om hästen arbetar rätt?

Kickis. Ser att du rider western........ Du skulle nog säga att hästen går i balans och bär sig & ryttaren snarare än "i form".
Maskrosor & Kickis: Såg ett bra tips för "känslan" i ngn annan tråd. Om man rider långsamt i nerförsbacke upplever man känslan när kraften kommer bakifrån. Det är "typ" så det känns.
 
Sv: Hur vet man om hästen arbetar rätt?

Enligt mig så finns det inget "rätt".

En häst kan arbeta mer eller mindre bra, ha mer eller mindre bra förutsättningar och vara mer eller mindre utbildad med en mer eller minder duktig ryttare på ryggen.

beroende på bland annat dessa ting så får man olika förnimmelser vid ridningen, samtidigt som man pga detta även strävar efter olika saker.

Att hästen "trampar under sig och bär sig" är ett fantastiskt luddigt uttryck, som jag knappt tror att någon här kan förklar på ett enskilt sätt. Även det är en växlande sak som beror på många olika faktorer och kan nyanseras i evigheters evigheter.

Nu kommer vi till förklaringen på varför "rätt" inte är något som fungerar i hästsammanhang.

Rätt indikerar att det finns ett slut, ett giltigt mål och dessutom att det skulle vara fix för alla individer.

Hur du lär dig och hur hästen lär sig att succesivt arbeta bättre enskilt och tillsammans är genom träning. Träning träning träning. Känslan av att något är "rätt" lär man sig genom massor av timmar på hästryggen och någon på backen som säger att nu när du kände det där så gjorde hästen "rätt". Vilket efter många timmar ger en egna indikationer på att "nu när hästen gjorde så där var det en positiv konskevens av att jag gjorde såhär" = en bra känsla.
 
Sv: Hur vet man om hästen arbetar rätt?

Bra skrivet...:bow:
För alla är den här känslan, när hästen jobbar bra, olika - i och med att det är en känsla. Detta tycker jag gör frågan lite spännande.. ..hur känns det för dig när hästen går bra????
 
Sv: Hur vet man om hästen arbetar rätt?

Enligt mig så finns det inget "rätt".

En häst kan arbeta mer eller mindre bra, ha mer eller mindre bra förutsättningar och vara mer eller mindre utbildad med en mer eller minder duktig ryttare på ryggen.

beroende på bland annat dessa ting så får man olika förnimmelser vid ridningen, samtidigt som man pga detta även strävar efter olika saker.

Att hästen "trampar under sig och bär sig" är ett fantastiskt luddigt uttryck, som jag knappt tror att någon här kan förklar på ett enskilt sätt. Även det är en växlande sak som beror på många olika faktorer och kan nyanseras i evigheters evigheter.

Nu kommer vi till förklaringen på varför "rätt" inte är något som fungerar i hästsammanhang.

Rätt indikerar att det finns ett slut, ett giltigt mål och dessutom att det skulle vara fix för alla individer.

Hur du lär dig och hur hästen lär sig att succesivt arbeta bättre enskilt och tillsammans är genom träning. Träning träning träning. Känslan av att något är "rätt" lär man sig genom massor av timmar på hästryggen och någon på backen som säger att nu när du kände det där så gjorde hästen "rätt". Vilket efter många timmar ger en egna indikationer på att "nu när hästen gjorde så där var det en positiv konskevens av att jag gjorde såhär" = en bra känsla.


:bow::bow::bow:
det bästa jag hört på länge
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 951
Senast: iNHALE
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 334
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Lutten
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
814
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp