Hur vet man om hästen trivs?

Madde_padde

Trådstartare
Har efter mycke funderingar insett att min herre nog inte trivs i stallet vi står nu.,
Drar igenom hagen oftast runt insläpp men idag redan vid lunch. Är oxå lite sur och otrevlig att hålla på med i perioder och är hemsk att rida kickar och taktar konstant.

Han var inte alls såhär de två månader jag var hemma hos mamma och hade honom i ett litet stall ,där gick han ute 10 timmar om dagen osv..
Kan de helt enkelt vara så att han inte trivs eller hur går man vidare med en sånn här sak?
 
Sv: Hur vet man om hästen trivs?

Det märker du nog först när du flyttat hästen tror jag,
om den reagerade så när den stod i mindre stall, så försök lösa så att den får komma till ett litet stall med en stabil liten flock och så den får vara ute mycket.

Mitt sto blev heeelt annorlunda nu när jag tog hem henne, nu verkar hon visa mer livsglädje :love:

Men det tar ett tag innan de ställt om sig och man ser om de trivs eller inte.
 
Sv: Hur vet man om hästen trivs?

Jo men kanske ska göra det, problemet är att de är svårt att hitta vettiga stallplatser tycker jag!

Kanske vore en ide att de om någon som har litet stall på gården vill låna honom på foder?
 
Sv: Hur vet man om hästen trivs?

Jag har lite av samma problem.
Min häst visar också misstrivsel i stallet där han står. Riktigt grinig i boxen om det är mycket folk och hästar runt om. Står och bara glor i hagen och vill att man ska ta ut honom ur den, men inte in i stallet helst. Ogillar att gå i ridhuset osv.

Men som du säger så misstrivs nog din i stallet. Förmodligen skulle han föredra ett lugnare stall.
 
Sv: Hur vet man om hästen trivs?

Ja säkert!

hur gick du till väga?! ellerh ur gör du för att de ska bli bättre?
 
Sv: Hur vet man om hästen trivs?

Tills vidare så försöker jag att låta honom få så mycket lugn och ro och inte greja allt för mycket när det är mycket spring i stallet. Åker ofta ut frammåt kvällen då de flesta varit och fixat med sina hästar, då är han lugn och kelig. Tillbringar mycket tid med honom utan att sätta massa krav, pysslar om honom i mängder, det gilalr han.
Har även satt upp lapp på boxen om att folk ska låta honom vara. Kommer snart sätta fast tyg som avgränsning till den ena hästen så att han får ha sin mat ifred, annars komemr han snart att gå igenom boxväggen och gallret för att slå ihjäl lilla ponnystoet. Han ställer sig mot henne osv.
Jag har satt igång ridningen igen igår (har en unghäst, fullblodsvalack född 05) men det blir nästan enbart uteritter, något lätt pass i ridhuset bara. Förövrigt så sker longering och markarbete i ridhuset (markarbete=ej uppsuttet).

Men det bästa är ju att hitta ett bättre stall åt hästen, så jag letar:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 377
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 235
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 190
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 475
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp