HUr vet man?

G

GaurdianAngel

Jag blir så trött på dessa huggormar (ja, det är väl inte riktigt deras fel :crazy: )

Nu är det 3:e gången på 1½ vecka som hanen eller tiken har tjutit till när vi varit ute i skogen. Hinner aldrig se vad som händer, utom en gång. Då hade hanen gått in en bit vid sidan av vägen och nosade runt. Var helt säker på att det var en orm som bet honom, men tydligen var det fel. Han trampade nog bara på en vass sten eller pinne eller nåt.

Hur sjutton ska man veta om de blir ormbitna eller inte. Man hinner ju sällan se ormen. Näsan kanske det syns bitmärken på, men inte några ben och tassar inte.

Hur gör Ni? Trycker Ni i hundarna cortison vid minsta misstanke, eller väntar Ni på en ev. svullnad och när hunden visar sig påverkad på något sätt?
 
Sv: HUr vet man?

Håller med, det är svårt att avgöra om man inte ser ormen. Jag litar helt enkelt på min pipiga hund, att han skulle pipa extra högt om det var en orm, inte ett vanligt "ajaj-ett-barr-i-tassen" -pip. ;)
 
Sv: HUr vet man?

Jag har ormradar inbyggt så jag känner lukten;)

Allvarligt talat så har jag aldrig sett en orm här hemma och jag rör mig inte sommartid där det finns orm eftersom jag är fobiker... Så jag har inte ens cortison ute *skäms*...

Jag skulle troligtvis dö först så vovven hade nog snällt fått rädda mig... ;)

//E
 
Sv: HUr vet man?

Vi har en miljon äckliga myror på tomten, och så länge de finns kvar lär inte någon orm komma in här - så de äckliga vidriga myrorna får på nåder stanna kvar (pest eller kolera)...

Däremot har jag införskaffat ormtabletter och bär alltid med mig när jag är ute med bebisen. Hur jag sedan ska orka bära honom (40 kg) genom hela skogen och hem är en helt annan fråga...

Man får väl trösta sig med att ormarna säkert har någon funktion i världen... ;-)
 
Sv: HUr vet man?

Jag har ormradar inbyggt så jag känner lukten

Det har min sambo också, men det hjälper ju inte mig när det är jag som mesta dels är ute. Han är också ormrädd. :D

Det är inte jag, så det är väl därför jag aldrig ser några. Enda gångerna jag sett huggorm är när sambon är med. Det har skett 3 ggr i år. :crazy: De värsta är när det är så halvdant väder. De är så sega så de hinner ju inte flytta sig innan man kommer. Det blir bättre i sommar när de är ordentligt upptinade.
 
Sv: HUr vet man?

Jag väntar tills jag märker att nåt på hunden svullnar - jag tror inte min hund kommer ens pipa till om han blir biten (han har skyhög smärttröskel) så jag lär nog inte få reda på det annars.
Tråden påminner mig om att jag inte har ormtabletter kvar efter flytten, å andra sidan är vi aldrig längre från djursjukhuset än 20 minuter nu.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 601
Senast: Kraxa
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 417
Hundhälsa men troligen inte. Var på väg hem från långpromenad med hunden, gick på en grusväg. Hon gick i änden av flexit bärande en pinne...
Svar
17
· Visningar
1 587
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 235
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp