M

Millan_gulligast

vad gör du för kropps språk /röst m.m. när du ska med era hästar:
svenga(höger och vänster)
backa
gå frammot
stanna
trava(om du gör ngt)
flytta framdel och bakdel(om du har börjat med de)
ja allt ni kan komma på!:bump: lite kul oveta barav!:D//becca
 
Sv: Hur?

Antar att du menar när man hanterar hästen från backen?

Svänga: om jag leder och går framför går jag bara dit vi ska så följer hästen efter. Vill jag att bara hästen ska åt ett visst håll pekar eller tittar jag dit och "driver" eventuellt med andra armen eller ett rep (beror lite på hur pass känslig häst det är)

Backa: säger "backa", tittar på hästen, höjer handen tills hästen backar och sänker direkt när den börjar backa
Longerar jag säger jag "backa" och skulle hon mot förmodan inte gå bakåt skakar jag repet tills hon gör det (men hon gillar att backa hehe :D )

Gå framåt: om jag leder den går jag bara framåt så följer hästen med. Vill jag att hästen ska gå framåt själv säger jag "ssss". Behövs det förstärker jag med att höja handen eller snurra med repet och slutar givetvis i samma ögonblick hästen gör minsta lilla ansats att gå framåt

Stanna: leder jag så stannar jag bara. Ifall jag vill att hästen ska stanna själv så att jag kan fortsätta gå eller vad jag nu vill göra släpper jag grimskaftet i backen och säger "wooow". När jag longerar säger jag "woow", stannar inte hästen skakar jag på repet tills den stannar.

Trava: smackar. Vill inte hästen börja trava förstärker jag med kroppspråk på samma sätt som för att få hästen att gå framåt.

Flytta bakdel:
Med tryck: lägger först på fjäderlätt tryck som jag ökar på eftersom ifall hästen inte reagerar, tar omedelbart bort trycket ifall hästen gör minsta ansatsen att flytta.
Brukar oftare flytta bakdelen med "mentalt tryck" eller vad man ska kalla det. Då stirrar jag på hästens bakdel och rör min arm mot den/uppåt tills hästen flyttar (min häst är extremt känslig för det här och blir på alerten så fort hon märker att jag höjer blicken mot henne :) ) Då kan man stå framför hästen och hästen flyttar bakdelen i en cirkel runt mig (slipper man gå runt själv :p )

Flytta framdel:
Med tryck: lätt tryck på nosen och på halsen (ökar givetvis trycket ifall hästen inte reagerar och tar bort det omedelbart då den flyttar sig)
Kan också flytta hästens framdel genom att stirra på hästens bog när jag går emot den så att hon flyttar sig undan.

Har också börjat litegrann med att flytta min häst rakt åt sidan, då tittar jag omväxlande på framdel/bakdel samtidigt som jag går bestämt mot henne (från sidan då). Flyttar hon inte förstärker jag med att höja den sidans arm mot henne. Målet är då att hon tar små steg från mig och går så rakt som möjligt åt sidan. Går asbra faktiskt :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 560
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 388
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp