Hurra för ett öppet sinne!

Chili

Trådstartare
Såg nyss något som inspirerade mig att skapa denna tråden, en hyllning till alla som kan tänka utanför ramarna.

Det är nämligen så att en av våra inhysningar i stallet är en tjej i gymnasieålder med sin mamma, de har var sin häst. Jättetrevliga båda två och lugna och fina hästar. Man kan verkligen se där att hästen är människans spegel...

Men iaf, denna unga tjej är hoppryttare och läser på naturbruk för att bli veterinär. Det är ju en ganska fast instution där saker ska göras på ett visst, klassiskt sätt. Men denna tjej hanterar sin häst helt från NH-synpunkt och vill gärna åka på clinics för duktiga tränare osv. De lastar båda sina hästar genom att skicka dem in i transporten vilket har underlättat deras lastproblem med hästarna. Hon rider ofta i bara grimma, även ute i skogen. Ridlärarna har många synpunkter på hennes hästhantering då hon även hanterar deras ridhästar som hon hanterar sina egna. Men hon står på sig, vilket jag verkligen beundrar!

Och idag kikade jag ut och såg henne på ridbanan, och red utan något alls på hästen :) Hon red i skritt, trav och galopp, gjorde halter, volter, hoppade över tunnor i balanserad galopp helt utan problem. Hästen gick på spåret utan att gena och ja... det såg jättehärligt ut!

Så jag vill bara säga att det är så himla skönt att det finns någon som inte fastnar i hysterin kring att man ska ha så mycket prylar "annars fungerar inte hästen", att hon inte är en "typisk" hoppryttare utan kör sitt eget race med en riktigt bra kommunikation som grund. Jag säger ofta att hon är så duktig och att man ser tydlig utveckling hos båda hästarna, så med denna tråd vill jag bara uppmärksamma detta och ge dem ännu en eloge :bow:
 
Sv: Hurra för ett öppet sinne!

Åh vad kul! Roligt att få höra om sådana som har en sån fin kommunikation till sina hästar så att de kan inspirera andra på det sättet! :) Måste vara en duktig tjej med god balans som utvecklat sin häst till en känslig och trygg individ :bow: Mera sånt!
 
Sv: Hurra för ett öppet sinne!

Ja det är jättekul :) Hästen är iof rätt sprättig av sig och kan hoppa och bocka rätt mkt ute i naturen. Men hon rider som hon gör ändå :)

Det har blivit lite "vardagsmat" att hon rider i bara grimma i alla gångarter och så, men blev faktiskt imponerad idag, trodde inte de kommit så långt.
 
Sv: Hurra för ett öppet sinne!

Låter härligt:D är sj helt emot "så mkt prylar som möjligt" Det ska vara naket och harmoniskt, då är Linda glad;)
 
Sv: Hurra för ett öppet sinne!

Åhh vad härligt:D
Gött att höra att det finns tjejer som går sin egen väg och tror på den. Inte göra som alla andra!!

Tala om för henne det som du har skrivit här idag, det kommer att göra henne stolt!!
 
Sv: Hurra för ett öppet sinne!

Mna blir så imponerad av såna människor som har såpass bra kommunikation med sin häst att de vågar/kan rida utan någonting alls.
Det är något jag skulle vilja kunna göra med min häst, och något jag länge strävat efter.
Eloge till alla er som klarar av det :bow: Fantastiskt!
 
Sv: Hurra för ett öppet sinne!

Det ska jag göra när vi ses :) Hon är väldigt blyg men det är så kul att se henne komma ut ur sitt skal lite! Hon står ofta och tittar när jag "NH-jobbar" mina hästar på banan och har sagt till min mamma att hon ser upp till mig, men det känns mer och mer som att jag ser upp till henne...
Förr pratade hon sällan med mig och hennes mamma är väldigt pratglad och supertrevlig, men nu börjar även dottern ta för sig. Det, i kombination med hästeriet, gör mig så glad :)

När folk har hästar hos en år efter år så blir det något speciellt, när det är folk man tycker om. Det är kul att se utvecklingen och se hur folk förändras, förhoppningsvis till det bättre!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 865
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 434
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 526
Senast: Exotizc
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 089
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp