Bukefalos 28 år!

Husflugor - Tips?

blamecruella

Trådstartare
Jag bor i en loftlägenhet (gammal höskulle) på landet. Sedan två veckor tillbaka är mitt hem invaderat av husflugor. I skrivande stund sitter fem stycken på datorn (en liten mac). De är helt orädda och om jag inte jagar dom har jag minst två stycken på kroppen hela tiden - jag håller på att bli komplett galen. Får inte sova på nätterna och det är helt omöjligt att äta eftersom de sätter sig i både maten och på gaffeln.

Flugorna verkar inte bry sig om var i lägenheten de är - sovrum och kök är lika roligt!

Det här är vad jag försökt göra såhär långt:
- Inspirera mina två katter att äta upp dom, men de har gett upp.
- Satt upp 6 st flugtejp som tagit säkert 100 st flugor, men de kommer tillbaka i dubbel styrka efter ett par dagar
- Haft fönstren öppna
- Haft fönstren stängda
- Slagit ihjäl för hand (en evighetshistoria)
- Skrubbat alla ytor
- Ställt en skål rött vin m sirap i (tog 4 st)

Jag är skeptisk till Radar eftersom jag har två katter, varav den ena är svår att flytta på.

Har ni några bra tips för detta?
 
Sv: Husflugor - Tips?

Inte lösningen på ditt problem men en bit på vägen är att sätta tändstickor i alla blomkrukor. De gillar nämligen att lägga sina ägg där och äggen dör av svavlet i tändstickorna. Jag brukar sticka ner 5-6 stickor i varje kruka.
 
Sv: Husflugor - Tips?

Jag skulle ha köpt fler flugpapper, hållit fönsterna stängda och köpt en elektrisk flugsmälla för att minska på antalet. Sedan försökt hitta någon annan sprej än radar som du kan spreja in hela huset med.

Fluginvasioner är äckliga. Jag invaderades av blomflugor/bananflugor förra året, fick tillslut jaga med dammsugaren för ingenting hjälpte. :cry:
 
Sv: Husflugor - Tips?

Vi har bananflugeinvasion. Jag dammsög upp tusentals igår när jag storstädade, och jag överdriver inte när jag säger tusentals. I en etta. De var över jävla allt, satt i sjok på alla dörrkarmar, under diskbänken, på skrivbordet, på gardinerna, på micron, på vaxljusen... Jätteäckligt. Vi har haft bananflugor hela sommaren, men aldrig i några mängder - de fick värsta baby boomen lagom till igår. Som sagt, dammsög upp alla (tog fram dammsugaren några gånger i timmen och var noga med att sätta servett i dammsugarhålet så att de inte kom ut igen) och hällde kokande vatten i alla avlopp. De lägger nämligen gärna sina ägg där. Idag är det några enstaka bara, inte så farligt.
 
Sv: Husflugor - Tips?

Köp ett flugnät till sängen. Helt oslagbart. Sen skaffar du nätfönster till fönstren om du ska ha öppet.
Radar vädrar ut på någon timme så kör sovrummet på morgonen när du inte behöver gå in där på några timmar och gör tvärtom på natten. Katterna får du väl trixa lite med.
Sen är det bara att ta fram den hederliga gamla flugsmällan och slå och slå och slå.
 
Sv: Husflugor - Tips?

Finns någon slags elektrisk variant av insektsfångare som man sätter på väggen. Lyser med blått? sken och drar till sig flugorna som flyger in där och sedan dör dom :devil:. Kanske vore värt att pröva men tror att de kostar strax över 1000:- men är man desperat så är man.
 
Sv: Husflugor - Tips?

Vi har samma problem fast främst på vintern, flugorna lägger ägg i sågspånet på vinden och när vi börjar elda vaknar dem och kryper fram.

Vi satte klisterlappar med gift i alla fönster, jag tror det heter Flyoff. Flugorna äter från klisterlapparna och dör sen. Mycket dammsugning blir det men bättre det än att ha dem surrande runt öronen.

Lycka till!
 
Sv: Husflugor - Tips?

1. Radar.
2. Släpp inte in fler flugor.

Vi har också djur (två hundar) men jag tar ut alla i trädgården, sen sprayar jag inne och väntar någon halvtimma innan man går in igen.
Nog måste du väl kunna få ut katterna en stund?

Det är det enda som verkligen hjälper. Att döda flugor på annat sätt blir aldrig lika effektivt.
Sen får du förebygga. Ha inte dörrar och fönster öppna utan nät.
 
Sv: Husflugor - Tips?

Vi hade fluginvasion för ett par veckor sedan. jag dödade lätt ett hundratal varje dag och höll på att bli vansinnig. Anledningen var då att efter gräset var slaget spreds det flytgödsel på åkrarna som omgärdar vårt hus. Mums tyckte flugorna och passade på invadera vårt hus när de ändå var i närheten. det varade bara tre-fyra dagar, sen kom regnet och sköljde bort de flesta.

Fundera på varifrån de kan komma och handla därefter. Jag har full förståelse för din frustration.
 
Sv: Husflugor - Tips?

Köp något som heter FLYKILL. Jag har den på min lilla icabutik. Har du den inte på din lokala butik så kolla hos Granngården för de har den garanterat.

FLYKILL är små klisterremsor, ca 15 cm långa tejpbitar som du sätter i alla fönster. På tejpen är det något sorts gift som flugorna och deras små äckliga barn verkar älska att äta på -sen så dör de bokstavligen som flugor...:devil:

Vårt hus är sisådär 200 år gammalt och hade stått tomt länge när vi köpte det. Vi hade ett elände med flugor innan jag råkade stöta på dessa små behändiga giftklisterremsor.

mvh Eva
 

Liknande trådar

Övr. Katt har jag och sambon (och hunden) haft nu.. Och det börjar minst sagt bli lite jobbigt. *långt* Hoppas någon orkar läsa! Lite...
2
Svar
25
· Visningar
4 356
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp