Bukefalos 28 år!

Huskattstråden 2009

Sv: Huskattstråden 2009

Det är klart du ska visa upp dem, kattungar är ju underbara! Dessutom skulle jag ändå aldrig orka ha småttingar av båda sorterna, en valp räckte gott. :D
 
Sv: Huskattstråden 2009

gallery_1473_12_47372.jpg


gallery_1473_12_14272.jpg


gallery_1473_12_18673.jpg


gallery_1473_12_26081.jpg


En av grabbarna bus :D
 
Sv: Huskattstråden 2009

Varför skulle jag gilla blandrasavel?
Jag har själv två hanar (renras) och en har används 2 grr i avel, renrasig sådan.

Jag drar inga paralleller att du har avel med arbetande hundar. Däremot predikar du hur noga det är med hundaveln ,men jag tror inte ett dugg på att du valt hane till dina kattungar.
Och vad har du gjort för tester på din katt eftersom du vet hon är kärnfrisk?

Jag kan säga att jag själv tänker på det här i bland. Eftersom jag själv har en huskatt. Om jag är så noga med hundar ,varför ska man inte vara det med katter.
Finns dom som har avel på renrasiga hästar och lägger ner massor av pengar och tid på det. Men de kan tänka sig en blandras. Just den skillnaden förstår inte jag.
Man pratar så gott om sitt ,men sen när det kommer till annat. Då tänker man inte alls på samma sätt.

Varför kastrerar du inte din katt?

Det är faktiskt enorm skillnad på blandraskatter, blandrashäst och blandrashundar.

Varken hundar eller katter är så extremavlade som hundar, ffa vad gäller mentalitet. Det finns inga utpräglade vall eller jakthästar/katter, det finns inga drag/vakt hästar eller hundar. Hästar avlar i vi i största mån på fysiska egenskaper. Att den ska vara snabb eller kunna bära ryttare, och i viss mån foglighet (ingen vill ju ha en bråkig häst). Korsar du två olika raser är det mest utseendet som förändras, temperamentsskillnaden kan förvisso vara att hästen blir lugnare/hetare för att hårddra det. Men det går inte så mycket längre än då. En häst föds inte med ett behov av att göra något mer än att vara en häst. Den längtar inte efter att ridas eller köras, det sitter inte rotat i dom på så vis som en hund som kan leva för att få dra eller ställa älg.

Samma sak är det med katter, jag tycker inte att man ska släppa ut sin katthona och hoppas på att hon kommer hem med killingar, det är inte annat än oansvarigt och rentav dåligt. Men att välja en hane till sin huskatt som man tycker kan passa, varför inte? Är dom friska och man har köpare så ser jag inget hinder. På katter är det i huvudsak den fysiska faktorn som spelar roll, sedan finns det rentav mentalt dåliga katter också naturligtvis..och dom behöver man ju inte välja till sin hona/hane.

Hm, det här blev långt och kanske svamligt, men jag stör mig något ofantligt på folk som inte kan se skillnad på djur och djur, och ffa dom som inte kan stå för sina åsikter.:cool:
 
Sv: Huskattstråden 2009

Vanlig röd/vit huskatt av samma modell som jag själv har :)

Har dock inga bilder i burken på honom tyvärr, men det är en fin kille det med.
 
Sv: Huskattstråden 2009

KL

Nybliven förstagångsägare till en 4årig svartsmokey långhårig huskatt från katthemmet här i Skara. En riktig liten primadonna visade det sig när hon kom hem. Hon ska bli innekatt var planen, och lära sig gå i koppel så vi kan komma ut lite ibland. Det verkar inte vara några större problem för hennes del, det enda hon gör är att sova lite här och var i huset.

Vad kan jag göra för att aktivera henne? Hon är inte speciellt lekfull och hon är inte intresserad av mat eller godis. Kattmynta trodde jag skulle funka, men det skiter hon helt i.
Visserligen har hon bara bott hos mej snart ett dygn, men hon har redan gjort sig väldigt hemtam.
Hon äter väldigt lite, jag vet inte om hon är stressad av flytten (hon har slussats runt ett par gånger innan hon kom till mig) eller om hon inte gillar maten. Hur länge bör jag avvakta innan jag blir riktigt orolig?
 
Sv: Huskattstråden 2009

En vecka eller två kan du vänta. Sålänge hon äter något ska du inte oroa dig. Och slappna av, hon har precis kommit till ett nytt hem. Hon måste få installera sig! Sen kan ni säkert börja leka :)
 
Sv: Huskattstråden 2009

Hehe, jag gav henne en skinkbit i en toarulle och då blev det fart på henne! Hon kom igång o leka ordentligt. Och dessutom åt hon upp nästan all mat, både blöt och torr, så det verkar redan gå bättre.
Nu lyckas hon på något sätt ta upp nästan hela sängen, det lilla kräket! I natt skulle hon tvunget sova med svansen i ansiktet på mej, eller på min mage. Hon verkar trivas rätt bra redan. Det här kommer säkert bli bra :)
 
Sv: Huskattstråden 2009

Det är faktiskt enorm skillnad på blandraskatter, blandrashäst och blandrashundar.

Varken hundar eller katter är så extremavlade som hundar, ffa vad gäller mentalitet. Det finns inga utpräglade vall eller jakthästar/katter, det finns inga drag/vakt hästar eller hundar. Hästar avlar i vi i största mån på fysiska egenskaper. Att den ska vara snabb eller kunna bära ryttare, och i viss mån foglighet (ingen vill ju ha en bråkig häst). Korsar du två olika raser är det mest utseendet som förändras, temperamentsskillnaden kan förvisso vara att hästen blir lugnare/hetare för att hårddra det. Men det går inte så mycket längre än då. En häst föds inte med ett behov av att göra något mer än att vara en häst. Den längtar inte efter att ridas eller köras, det sitter inte rotat i dom på så vis som en hund som kan leva för att få dra eller ställa älg.

Samma sak är det med katter, jag tycker inte att man ska släppa ut sin katthona och hoppas på att hon kommer hem med killingar, det är inte annat än oansvarigt och rentav dåligt. Men att välja en hane till sin huskatt som man tycker kan passa, varför inte? Är dom friska och man har köpare så ser jag inget hinder. På katter är det i huvudsak den fysiska faktorn som spelar roll, sedan finns det rentav mentalt dåliga katter också naturligtvis..och dom behöver man ju inte välja till sin hona/hane.

Hm, det här blev långt och kanske svamligt, men jag stör mig något ofantligt på folk som inte kan se skillnad på djur och djur, och ffa dom som inte kan stå för sina åsikter.:cool:

Dock bör man ju fortfarande följa eventuella hälsoprogram för raserna (vilket kanske 0,5-1% av dom som idkar blandrasavel gör) och när man blandar långhåriga katter vara medveten om att risken finns att man får fram en katt vars päls är för svår att sköta själv och som därför behöver daglig vård. Så nog kan det innebära problem även på kattsidan.
Sen har jag lite svårt att förstå att man är strikt emot blandning på en djursort men tycker det är okej på en annan. För mig ska all avel ske med högre mål än att få fram söta ungar. Oavsett djursort. Eller är det okej att blanda vakthundsraser med varandra? Eller 2 jakthundsraser med varandra?
 
Sv: Huskattstråden 2009

Jag har fått min röda hane :D Alldeles färsk är han o flyttar hem till mig i slutet av juli typ.

2801_92185107455_766427455_2474346_3091692_n.jpg


Måste ju visa min kattfamilj som gillar att kramas. Alla hankatter, alla kastrerade.

2801_92189657455_766427455_2474399_1282465_n.jpg


Från vänster: Månster, Bebis o Fjant. Den röda får bli den sista. Har inget namn än, men det kommer nog när han blir äldre så man märker hur han är :love:
 
Sv: Huskattstråden 2009

*kl*

Nix, förmodligen 6-7år
katt2.jpg

katt31.jpg


Willä, 3år - Nix son
katt13.jpg

katt26.jpg


Toppsi, 2.5år - Nix dotter
katt30.jpg

katt16.jpg



Nu är samtliga kastrerade så att det inte ska bli fler :D
 
Sv: Huskattstråden 2009

Ja, till stor del. Det finns få katter utan raskattsinblandning. Alla katter utan stamtavla är huskatter.
Visst har huskatten förorenats av raskatter men är ändå tillräckligt konstant över stora delar av världen för att kallas en ursprungsras värd att bevara.
PL
 
Sv: Huskattstråden 2009

kl*

Här har vi Bambi. 2år, innekatt. (även mamman var innekatt)
Är otroligt smart och smidig och nyfiken. Social mot övriga familjemedlemmar men är ganska reserverad mot annat folk som kommer. Och han är en riktig fegis när det är dags att gå utanför dörren.
Han är min lilla bebis! :love:
Nya bilder på honom;
27291357.jpg

27291355.jpg



Och så har vi Nova. Snart 2 år.
Köptes från katthemmet för snart 1 årsen, har haft en tuff början på livet. Hennes mamma (vildkatt) sköts när Nova och hennes bror bara var 5 veckor. Tyvärr var hennes bror sjuk så han överlevde inte. Och Nova har åkt mellan flera olika hem- fram och tillbaka till katthemmet. Tills hon kom hit. Och hona och Bambi är så olika dom kan bli. Nova är tuff och går fram precis där hon vill. Hon har hela tiden hållt sig llite för sig själv, men är ändå social och vill vara med. Och hon tycker inte om när man håller henne.
trots deras olikheter så är dom så.. lika. :banana:
Dom leker som kattungar, dom äter tillsammans. Ibland sover dom tillsammans också, även om Bambi helst föredrar matte ;)
Nova blir lätt överviktig och Bambi blir lätt underviktig. :p

27291343.jpg

27291342.jpg
 
Sv: Huskattstråden 2009

gallery_1473_12_26081.jpg


En av grabbarna bus :D

GE MIG!!! :love::love::love:

Precis en sån mise letar jag efter precis nu! Synd att jag inte bor i sverige... fast du kanske kan posta över honom till mig...:idea:

*Megs som letar med ljus o lykta efter en orange kattbebis*
 
Sv: Huskattstråden 2009

Då blir nog inte hans blivande matte så glad på mig :D

Du får helt enkelt leta vidare och hoppas på att fler än jag får flera röda pojkar :)
 
Sv: Huskattstråden 2009

Sen har jag lite svårt att förstå att man är strikt emot blandning på en djursort men tycker det är okej på en annan.
Jag förklarade just anledningen. Vad var det du inte förstod?

För mig ska all avel ske med högre mål än att få fram söta ungar.
Vilket mål har man som raskattsuppfödare? Är det inte att få fram en vacker katt (om än en frisk sådan)?

Vad är skillnaden på att para två friska huskatter och 2 friska raskatter med samma förutsättningar?

Oavsett djursort. Eller är det okej att blanda vakthundsraser med varandra? Eller 2 jakthundsraser med varandra?
Ja, under förutsättning att hundarna är dokumenterat friska och används för samma sorts jakt, då ser inte jag något problem med det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 076
Senast: Pinus
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 343
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 438
Senast: Calmiche
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 640
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp