Bukefalos 28 år!

Huskattstråden 2009

Sv: Huskattstråden 2009

Vad du tror och inbillar dig är för mig helt egalt faktiskt.


Du kan skriva vad du gjort för undersökningar på din katt , så slipper jag tro.
Och varför är hon inte kastrerad?
 
Sv: Huskattstråden 2009

Skriv under ditt vanliga nick, så kanske jag svarar också..

Inte för att jag anser mig ha någon som helst skyldighet att upplysa dig om vare sig det ena iofs., men jag har svårt att ta sådana som inte törs stå för sin åsikt utan gömmer sig bakom ett anonymt nick seriöst.
 
Sv: Huskattstråden 2009

Men jag har heller aldrig påstått att det inte finns sunda kattraser, däremot har jag riktat in mig på problemen.
All husdjursavel är för människans skull! Däremot har jar reagerat på att fortvarande i modern tid plockar man upp muterade katter "från gatan" o skapar nya raser för att de ser fräna ut.
Vad vet du om vad jag ser av sjuka huskatter?
Min erfarenhet är att testerna sällan kommer in förrän probemen ( som ofta beror på extremt liten genetisk variation) blir uppenbara. Kalla det okunskap om du vill men kolla först dokumententären som diskuteras på hund.
PL
 
Sv: Huskattstråden 2009

Kunde du inte skriva under ditt vanliga nick??

Min katthona som inte springer omkring och parar sig hur som helst är kärnfrisk, hanen (som är utvald) är kärnfrisk och de små kommer att vara vaccinerade, vet.besiktade och chippade vid flytt när de är 12 veckor, så :grin: på dig själv..

Om mina katter skulle få springa omkring och para sig som de ville skulle jag nog ha betydligt fler kullar än 1 kull/1-2 år :cool:

Så fånigt att inte tordas skriva under vanligt nick, som jag är säker på är ett helt annat..
Det här är ett moment 22. När vi börjar välja partners till våra huskatter respektive på avelsmässiga grunder välja vilka som skall kastreras så tappar vi den fria genetiska basen som skiljer huskatten från de många genetiskt smala raskattspopulationerna. Samtidigt är jag medveten om att den semidomestisering som detta innebär samtidigt är ett djurskyddsproblem.
Så vill vi ha kvar en äkta huskatt eller skall vi utrota den på djurskyddsmässiga grunder o bara anse att raskatter är acceptabla?
PL
 
Sv: Huskattstråden 2009

Mina är helt klart väldigt äkta huskatter även om inte honan fått välja helt fritt efter eget huvud, men jag förstår vad du menar helt klart.

Problemen inom vissa kattraser är ju väldans lika problemen inom vissa hundraser..

Frågan jag funderar över är om man ska anse huskatterna vara en egen ras och det verkar det som om vissa anser vara i det närmaste en hädelse att ens överväga.?
 
Sv: Huskattstråden 2009

Ja som jag ser det är huskatten en egen ursprunglig ras som med förvånandsvärt liten variation följt männinskan sen vi började odla o lagra spannmål i större skala för några tusen år sen.
När det gäller hundar har människan avlat vidare för speciella behov men jag kan inte komma på en enda kattras som är vlad för annat än exteriöra egenskaper.
PL
 
Sv: Huskattstråden 2009

Drar tillbaka till bilderna =)
Detta är min Chi när hon var liten (för liten. Den dumma försäljaren ljög för mig)
SL270336.jpg


lite större =)
Chi24.jpg

Chi43.jpg

Lite mys =)
090317004.jpg


Och Chi - Frukttjuven. Hon älskar frukt O_o
090326020.jpg

Förlåt om jag tar upp mycket plats =) Men jag har så hemskt många bilder på min katt, och jag tycker givetvis att hon är underbar och vill bara dela med mig :)
 
Sv: Huskattstråden 2009

När jag ser dina bilder kan jag inte låta bli att visa vår förra katt Blenda:
Blenda20aug2003.jpg

BLENDApb.jpg


Blenda bodde här 2003-2006.
 
Sv: Huskattstråden 2009

Biggan som uppskattningsvis var 4,5 vecka när hon hittades övergiven i ett skjul:

21517863.jpg


21517859.jpg


23463579.jpg



Sedan kom Astrid... Som är barnbarn till våran gammelkatt Birka vi hade under min uppväxt...

21650956.jpg


23463591.jpg


26895139.jpg
 
Sv: Huskattstråden 2009

bonusbild på lilla biggan (bilderna är dock från 2008, har inga nyare bilder, det är mammas katter)

26895098.jpg


Biggan har en annan sida också... :devil:



 
Sv: Huskattstråden 2009

Mycket tjusig katt. :)
Liknar nästan vår knäppis härhemma.

Pixie:
Bild003.jpg


Jag älskar min korg!
Foto0001-4.jpg


Galen Pixie:
16januari09075-1.jpg


Foto taget av lillmatte: (7 år)
16januari09004-1.jpg
 
Sv: Huskattstråden 2009

Nya bilder på mina små..

Lilltjejen först

misse2.jpg


Och sedan bröderna bus

misse1.jpg


misse4.jpg


Broder cool

misse3.jpg


Och alla 4

misse5.jpg


:love:
 
Sv: Huskattstråden 2009

men alltså. Min Chi är inte bara fantastiskt söt, hon är dessutom...
well..
090317001.jpg
 
Sv: Huskattstråden 2009

Kunde du inte skriva under ditt vanliga nick??

Min katthona som inte springer omkring och parar sig hur som helst är kärnfrisk, hanen (som är utvald) är kärnfrisk och de små kommer att vara vaccinerade, vet.besiktade och chippade vid flytt när de är 12 veckor, så :grin: på dig själv..

Om mina katter skulle få springa omkring och para sig som de ville skulle jag nog ha betydligt fler kullar än 1 kull/1-2 år :cool:

Så fånigt att inte tordas skriva under vanligt nick, som jag är säker på är ett helt annat..

:):bow: Stå på dig!
Kan tillägga att mina Perserkatter jag köpt visserligen varit vet besiktigade
vid köp men inte chippade.
 
Sv: Huskattstråden 2009

Världens bästa Ariel, köpte vi i Augusti 2007 tillsamans med kullsystern
som vi tyvärr har fått omplacera.

Ariel fick sin första kull 2008 och ska nu ha sin andra och sista i början av Maj, sen ska hon steriliseras och få bli den jägare/utekatt hon vill!:)
Kan tillägga att Ariels mamma faktiskt är Norsk Skogkatt med stamtavla.

Ariel som bebis
14443543.jpg

Ariel som vuxen
19738532.jpg


Hennes första kull

Borgens Gimli
22169891.jpg

Borgens Frodo
22169932.jpg

Borgens Precious
22170031.jpg

Borgens Gandalf
22170186.jpg
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 134
Senast: Pinus
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 757
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 672
Senast: Calmiche
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 733
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp