Husköps-tråden del 2 :)

Inte det minsta manipulerande.

De flesta människor som kommit lite längre upp i åldrarna är fult och totalt medvetna om att livet inte varar för evigt. Kompisen som är mitt i 50-åren har rustat huset och i samband med det fixat ders sovrum på nedervåningen för att inte behöva gå upp och ner för trappor när de blir gamla. Man vet att man inte lever för evigt. Själv bytte jag till en induktionsspis som jag inte kan glömma plattan på och elda upp huset den vägen.

När en gammal person inte kan bo i sitt hus längre är det massor av praktiska bekymmer. Att veta att det finns intresserade köpare kan rent av kännas skönt.

Det låter ju skönt att höra. har funderat fram och tillbaka idag om det kankse är för påträngande och oempatiskt. Men då ska jag nog rota fram hans ten nr och slå han en pling :up:
 
Är det ett populärt område så är det nog ganska vanligt. I vårt område t ex så är det sällan något till salu. Vi flyttade in 2007 och jag tror att det genom åren varit en 5-6 hus som sålts här sedan vi flyttade in.
Populärt vet jag inte, men man får väl göra en Zlatan annars ;) roade mig på booli som @hvala tipsade om, bara en handfull ruckel som sålts senaste tre fyra åren. De lite finare husen verkar inte byta ägare alls.
 
Tryckte in huvuddelen av mitt bohag i gillestugan på huset i måndags. Samt fyllde en del av pappas garage... Papperen är skrivna och handpenningen är betald. Jag får tillträde på riktigt den 1:e juni, men det lär nog inte vara några problem om jag vill göra lite grejer (typ måla taket i vardagsrummet och sätta potatis) före det.

För övrigt ska jag aldrig mer flytta :D
 
Jag och sambon var på vår första husvisning igår! Ett litet hus med mycket potential att ändra precis som vi skulle vilja ha det i framtiden. Inget verkar vara fel på huset, vad vi kunde se. Det mest "akuta" att göra om är tapeter och lite målning pga ganska fult just nu, och i framtiden nytt kök och göra om ett av badrummen. Läget var kanonfint. Trädgården stor, även om jag gärna har ännu större. Ligger precis vid vattnet. Priset bra och kan gå upp några hundratusen innan vår gräns är nådd, det är inte ett område där priserna brukar gå upp så mycket i budgivning men det var många på visningen och vad som helst kan hända. Vi åker antagligen tillbaka imorgon och går på en andra visning.

Idag ska vi på en annan visning. Ett större hus där allt redan är klart med större, jättefin trädgård med pool, damm, grillplats osv. Allt är snyggt, fräscht och nyrenoverat och det skulle inte behöva ändras någonting så vitt jag kan se på bilderna. Men priset är ju därefter också, och vi har mindre marginal för budgivning där. Vi får se om vi tycker om det när vi tittat. Även det ett område där priserna inte brukar dra iväg så mycket men det ser verkligen kanonfint ut, så ja...

Sedan har vi ett tredje hus med stooor tomt som legat ute ett år som vi är lite intresserade av. Men tyvärr är det plastmattor i många av rummen och det känns som en stor nackdel. Vi får se om vi försöker få till en visning trots det.

Huuuur ska man veta var man vill bo egentligen?! Jag tycker allt är bra, är nöjd med det mesta. Vill bara inte behöva göra kostsamma renoveringar första året, ha en stor trädgård och närhet till skog och vatten och kunda andas fritt. Jag skulle gärna buda på hus nummer 1 just nu, men samtidigt kan ju något ännu bättre dyka upp.
 
Vi var och tittade på tomt igår, kändes för dyr, men granntomten blev vi intresserade av däremot och lade ett bud via mäklaren trots att den inte är ute till försäljning ännu av någon anledning (samma säljare för båda tomterna). Får se vad responsen blir :D
 
Åh hjälp, nu kom ett bud på huset vi såg igår och vi har inte bestämt oss än hur vi vill göra... Fååååår man ens köpa första huset man ser?! Alla säger att man ska titta på många, precis som man (tydligen) ska när man köper häst...
 
.

Sedan har vi ett tredje hus med stooor tomt som legat ute ett år som vi är lite intresserade av. Men tyvärr är det plastmattor i många av rummen och det känns som en stor nackdel. Vi får se om vi försöker få till en visning trots det.
.
Plastmattor i alla golv är väl lätt åtgärdat? Antingen via en golvfirma som fixar tills ni flyttar in eller så gör ni jobbet själv.

Man byter rätt många golv i ett billigare hus jämfört med ett dyrare med fina golv....
 
Plastmattor i alla golv är väl lätt åtgärdat? Antingen via en golvfirma som fixar tills ni flyttar in eller så gör ni jobbet själv.

Man byter rätt många golv i ett billigare hus jämfört med ett dyrare med fina golv....
Ja det är min sambo som säger blankt nej till plastmattor just nu... Det är inget han vill att vi ska behöva pyssla med. För mig är det okej men jag får tyvärr inte bestämma allt ;)
 
Ja det är min sambo som säger blankt nej till plastmattor just nu... Det är inget han vill att vi ska behöva pyssla med. För mig är det okej men jag får tyvärr inte bestämma allt ;)
Fast jag känner ju att om plastmattor är det enda större bekymret i ett annars väldigt intressant hus så är det en sak man lätt kan kompromissa bort. Det går ju liksom att åtgärda. Men det är jag det!;)
 
Åh hjälp, nu kom ett bud på huset vi såg igår och vi har inte bestämt oss än hur vi vill göra... Fååååår man ens köpa första huset man ser?! Alla säger att man ska titta på många, precis som man (tydligen) ska när man köper häst...
Klart man får! Vi köpte första vi tittade på, och är så nöjda!
 
Din sambo är svår att förstå sig på. ;)

För mig känns argumentet "inte vill pyssla med" lätt åtgärdat.
Låt någon som jobbar med det göra jobbet åt er.:idea:
Jamen visst är han! Och inte bara det, ena stunden säger han att ett hus hitills är hans favorit och i nästa stund är verandan på fel sida och därför går det bort! Jag frågade igen om plastmattorna och nu var det okej så länge jag är villig att lära mig hur man lägger nytt golv och hjälpa till, vilket jag ju är men kanske inte i ett helt hus på 180 kvm, så vi får väl se var detta landar någonstans ;)

Fast jag känner ju att om plastmattor är det enda större bekymret i ett annars väldigt intressant hus så är det en sak man lätt kan kompromissa bort. Det går ju liksom att åtgärda. Men det är jag det!;)
Jag kan hålla med dig! Men han ändrar åsikt varje dag min sambo, det är svårt att hänga med i svängarna. Nu gillar han inte huset av andra anledningar, haha...
 
Vi tittade som sagt på ett andra hus igår, och det var superfint. Men det var nyligen besiktat och när vi läste besiktningsprotokollet tyckte vi att det fanns för mycket riskfaktorer för fukt, och lite andra fel. Det är ju vårt första husköp och vi vill inte dra på oss bekymmer i onödan...
 
Vi gick mycket otippat och förälskade oss i ett gammalt torp i helgen. Ett mycket primitivt torp med ett rum och kök, utedass och inget rinnande vatten. Ev finns el indraget. Det är inte ute till försäljning och är del i en stor jordbruksfastighet men vi ska kolla med ägaren om han kan tänka sig en försäljning. Vi tänker oss sommarboende och varsam renovering. Det ligger ett stenkast från våra vänners sommarstuga så ur det avseendet är det ett guldläge.
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: em76
·
Svar
992
· Visningar
54 974
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp