Bukefalos 28 år!

Husmanskost.

Jodå, jag lagar allt flera av de rätter som räknas upp ovan. Blandat med rätter inspirerade av italien eller asien, det beror vad vi är sugna på. Eller vad jag är sugen på, om jag ska vara ärlig. Jag är kräsen och vill äta god mat, och godast blir det om jag lagar själv.
 
Ofta när jag läser mat-trådar blir jag hungrig, det enda jag blev sugen på i denna är stekt korv med gräddfil och gräslök. :D

Hade ganska många diskussioner men min mamma om huruvida kokt potatis verkligen var ärbart i min ungdom, den försvårades av vissa maträtter trots det kräver potatis. :angel:

Till köttbullar, pannbiff vill jag ha pasta. Ugnspannkaka är fantastiskt med blåbär med fläskpannkaka ska göras i stekpannan. Falukorv i ugn borde dock förbjudas helt. :p
 
Ofta när jag läser mat-trådar blir jag hungrig, det enda jag blev sugen på i denna är stekt korv med gräddfil och gräslök. :D

Hade ganska många diskussioner men min mamma om huruvida kokt potatis verkligen var ärbart i min ungdom, den försvårades av vissa maträtter trots det kräver potatis. :angel:

Till köttbullar, pannbiff vill jag ha pasta. Ugnspannkaka är fantastiskt med blåbär med fläskpannkaka ska göras i stekpannan. Falukorv i ugn borde dock förbjudas helt. :p

Jag kan äta bara kokt potatis 😍
Det är min räddning på julbordet 😁

Hemma kan jag äta bara kokt potatis mosad i kebabsås 😍
 
Jag äter aldrig husman då jag är vegetarian och husman tenderas att byggas kring kött.
Tror en bidragande faktor är att jag flyttade utomlands samtidigt som att jag börjad laga majoriteten av min egen mat, så jag har inte haft så mycket svenska influenser i min matlagning, även om jag såklart kan bli lite nostalgisk över typ köttbullar, potät och lingonsås
 
Husmanskost och husmanskost. Det beror väl på vems hus man är i....:cautious:

Eftersom jag är uppvuxen med hemslakt så kan jag laga mat som inte baseras på de finare styckdetaljerna. En riktig köttsoppa långkokt dagen före, skummad på fett och med benen uppfiskade. Sedan i med väl valda grönsaker, rotfrukter och lite kryddiga smaker och det blir ljuvligt!
Kokar allt emellanåt fläsklägg eftersom jag kan få cravings efter det.
Kålpudding efter min mors recept - tillagat många, många timmar på låg värme är fantastiskt att ha som lunchportioner i frysen.

Däremot gör jag mig inte omaket att rulla köttbullar - det är inte värt jobbet. Samma med kåldolmar.

Jag gör mat jag gillar och jag gör oerhört sällan mat efter recept. Sommartid baseras det till större delen på vad jag hittar i trädgården.
 
Husmanskost och husmanskost. Det beror väl på vems hus man är i....:cautious:

Eftersom jag är uppvuxen med hemslakt så kan jag laga mat som inte baseras på de finare styckdetaljerna. En riktig köttsoppa långkokt dagen före, skummad på fett och med benen uppfiskade. Sedan i med väl valda grönsaker, rotfrukter och lite kryddiga smaker och det blir ljuvligt!
Kokar allt emellanåt fläsklägg eftersom jag kan få cravings efter det.
Kålpudding efter min mors recept - tillagat många, många timmar på låg värme är fantastiskt att ha som lunchportioner i frysen.

Däremot gör jag mig inte omaket att rulla köttbullar - det är inte värt jobbet. Samma med kåldolmar.

Jag gör mat jag gillar och jag gör oerhört sällan mat efter recept. Sommartid baseras det till större delen på vad jag hittar i trädgården.
Jag ångrar mig. Nu blev jag sugen på egengjord köttsoppa med klimp också.
 
Jag har dagar då jag skulle kunna döda för kokt köttkorv och potatismos :d:d:d eller raggmunk och fläsk. Sambon har deklarerat att han hellre dör av svält än att äter det så blir det bara när jag kommer hem till mamma och pappa. Men mammas mat är godast! :heart
 
Rätter som i stort sett består av varianter av kött och potatis passar väldigt dåligt ihop med min livsstil. Tex har jag ett stillasittande arbete.

Men så här på hösten blir jag sugen på stekt strömming med potatismos.
 
Jag gillar husmanskost! Gör ofta vegetariska alternativ, kanske inte exakta rätter men med smakkombinationen sött, syrligt och salt och rätt kryddning.

Favoriten är stekt sill med stekt lök, potatismos och lingonsylt. Eller kokt torsk med äggsås. Eller mormors senapssås som är så stark att det tåras lite i ögonen. Mormor gjorde f ö världens bästa kalops, men den äter jag tyvärr inte längre.
 
Husmanskost som är smaklös och ’blek’ beror nog mest på handhavandefel 🙈


Jag lagar husmanskost varje dag (på jobbet), många uppskattar det för att man inte ställer sej och lagar det hemma i samma utsträckning som förut. Alt hinner inte.

Jag personligen älskar långkok, köttgrytor, köttfärssås och sånt där, man slipper stå i köket så intensivt utan kan göra tusen andra saker under tiden 😍
 
Ja, jag älskar husmanskost! Och jag älskar kokt potatis...

Lagar regelbundet
Köttbullar
Pannbiff
Torsk m äggsås eller annan vitsås
Kålpudding
Kåldolmar
Dillkött
Kalops
Stekt falukorv o makaroner
Panerad spätta
Kött/grönsakssoppa
Köttgryta m.m.

Men jag älskar mat från andra kök också.
 
Äter husmanskost varje dag typ. Uppvuxen med det och äter fläskpannkaka, stroganoff, isterband, lasagne, spagetti och köttfärssås, pannkakor, köttfärslimpa, pannbiff, stuvade makaroner och köttbullar m.m. jämt och ständigt. Absolut ingen tråkig mat, snarare supergott :d:love:

Men beställer inte ofta på restaurang för då testar jag gärna annat :)
 
Jag gillar husmanskost! Äter dock inte rött kött eller fågel så det får bli vegetariska varianter eller fisk.

Potatis är fantastiskt! Kokt, mos, stekt, ugnsbakad.
Jag gillar gräddsåser, pepparsåser, skysåser och gräddfilsbaserade såser. Sås :love:
Rotfrukter, panerad fisk, sill, stekt lök, bullar/biffar/färssås på vegetarisk färs.
Potatis- och purjolökssoppa!
 
Jag lagar nästan aldrig husmanskost (pga lat) men tycker om det, förutsatt att det är vällagat. Det som oftast är okej på vanliga lunchrestauranger är raggmunk och fläsk, men inte så mycket mer i husmansväg. Om jag blir sugen bjuder jag in mig till mina föräldrar eller går på en bra restaurang.
 
Jag lagar både kålpudding och poke bowl och rätt mycket däremellan.
Det är ju inte bara kött i klassisk husmans. Tänk så gott med strömming med potatismos (och inget sabla pulvermos), fiskpudding, öring eller röding med pressad potatis, inkokt lax med skarpsås, gäddqueneller, rökt sik...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp