Bukefalos 28 år!

Husmanskost.

Jag gillar husmanskost, är uppvuxen på sån mat och har lite svårt för nya matupplevelser så det känns tryggt. Jag känner inte alls igen det där att det skulle vara tråkigt och smaklöst, det låter mer som handhavandefel än ett problem med själva maten i sig.

Som en allmän reflektion på ämnet tycker jag att det är ledsamt att husmanskosten verkar ha fått dåligt rykte allt eftersom matkulturen har influerats från andra håll. Det finns ju många guldkorn bland de gamla recepten som det vore synd att förlora för att det anses "fult" att göra husmanskost nu när vi har ett annat utbud (och därför borde veta bättre än att göra den tråkiga bruna maten?).
 
Jag älskar husmanskost, men lagar det aldrig själv utan uteslutande med/hemma hos min mormor och morfar.
Då blir det böckling på knäckemacka (ej rökt själv, men ändå), kokt lax med potatis, lever (leverfärsbiffar och leverpastej), hemgjorda köttbullar med pressad potatis och rårörda lingon, stekt strömming (som vi sen lägger in) osv osv.
För mig är husmanskost något man äter med familjen, skulle aldrig orka laga så mycket själv. Sen kan det bero på att vi alltid lagar ovan nämnda rätter till minst 4-10 personer så jag vet inte hur man lagar mindre :p
Sen lagar jag i princip aldrig kött hemma till mig själv, så det blir dåligt med det, med undantag för typ stuvad vitkål/morötter som händer ibland :)
 
Uppfödd på husmanskost så det lagas (av mig själv) i det Oldieska hushållet.
Dock ej lever (skolans levergryta var vidrig) och inte kalops ( för jag aldrig får den god), syrrans är toppen.
Ej heller kokt höns. (skolmatens fel).
 
När jag växte upp var det främst mamma som lagade mat. Hon gjorde sällan husmanskost. Det fick jag mer äta hos kompisars föräldrar etc. När jag började laga mat själv var det ju rätt simpla saker och en del husmanskost.
Nu tycker nog både jag och sambo att det finns en hel del husmanskost som är god. Men vi brukar mer landa i annan mat oftast då vi lagar själva. Av något skäl har vi dock sen vi flyttat hit och jobbar så mkt fått ngt märkligt sug efter mat man åt som yngre och mer husmanskost. Så nu har vi käkat en del sånt.
 
Vällagad husmanskost är INTE smaklös! Dock är det sällan den är vällagad...

Jag kan göra det ibland även om jag generellt fördrar mat med chilistyrka. Men rullader som smälter på tungan med pressad potatis och pressgurka... eller köttbullar med en touch kryddpeppar (obligatoriskt till jul)... mums! Sedan naturligtvis långkok som kalops eller köttsoppa.

Pannkakor/plättar vägrar jag äta, jag har alltid tyckt de är vidrigt stabbiga :o
 
Vi äter husmanskost relativt ofta, men sånt som köttbullar tex är lite lyxmat eftersom det tar sån jäkla tid att rulla. Fläskpannkaka äter vi alltid när maken är borta, eftersom han av outgrundlig anledning inte gillar det. Då blir det mycket till frysen :D biffar, stek, fiskgratäng osv lagar vi också med jämna mellanrum.
Det är rätt kul att ta med som matlåda, för reaktionen blir alltid Oh så gott! Från kollegor. Särskilt fläskpannkaka reagerar många på.
 
Jag är öht inte uppvuxen med den typen av mat, förutom skolmaten, men för mig är bristen på grönsaker slående i sammanhanget. Rätt efter rätt i tråden definieras vad jag kan se av köttinnehållet.

Kåldudding och -dolmar innehåller väl hyfsat mycket kål, och ärtsoppa innehåller ju gula ärter i mängd.

Men sen?
 
Vi lagar väldigt sällan husmanskost. Nån enstaka gång fläsk med löksås, bruna bönor med fläsk eller köttbullar. Det är väldigt gott men lite mastigt till vardags tycker jag, då jag hellre äter mer grönsaksbaserad mat (är dock ej veg). Jag väljer bort bättre restauranger som har husman-inriktningen - väljer franskt italienskt eller asiatiskt alla dagar i veckan. Sen lagar vi en del typ grytor med svenska smaker (äpple, enbär osv) men det är ju efter egna recept och inga klassiska rätter.
 
Vi äter en del husmanskost för det är det ungarna helst vill ha. Favorit är t.ex någon fisk (ofta torsk) och potatis, älgstek och potatis, köttbullar och potatis.
 
Jag lagar gärna husmanskost, men det är ju inte bara mat "från farmors tid" som ryms i det begreppet ;) Beställer dock aldrig sånt på restaurang, då det tenderar att inte smaka som det "ska" enligt mina smaklökar, men vällagad husmanskost är både smakrikt och gott :d
 
Å andra sidan är jag uppvuxen med att maten i stort sett är livets mening och mål. Jag kommer från en familj där mat INTE är något som går på slentrian. Snarare ses matlagning som en utpräglat kreativ aktivitet.
 
Jag är öht inte uppvuxen med den typen av mat, förutom skolmaten, men för mig är bristen på grönsaker slående i sammanhanget. Rätt efter rätt i tråden definieras vad jag kan se av köttinnehållet.

Kåldudding och -dolmar innehåller väl hyfsat mycket kål, och ärtsoppa innehåller ju gula ärter i mängd.

Men sen?
Som jag minns det från min uppväxt: väldigt ofta t ex kokta morötter till. Eller färsk eller inlagd gurka. I mammas oförglömliga köttsoppa var det grönsaker och rotfrukter.

KL

Jag är inte förtjust i svensk husmanskost i dag, den är lite för stabbig. Men att den skulle vara smaklös känner jag inte igen. Jag minns väldigt väl smakerna i olika rätter från när jag var liten. Det måste innebära att de var starka och tydliga. Mycket var ju omsorgsfulla långkok, det tog fram smakerna.
 
Vi äter och lagar en hel del husmanskost, även om vi baserar det främst på viltkött i stället för produktionskött :) Kalops, köttbullar, långkok av alla dess slag, stekar, raggmunk och fläsk osv. Vi har god tillgång till kött, så kanske är det därför vi lagar en hel del husman?
 
Jag är öht inte uppvuxen med den typen av mat, förutom skolmaten, men för mig är bristen på grönsaker slående i sammanhanget. Rätt efter rätt i tråden definieras vad jag kan se av köttinnehållet.

Kåldudding och -dolmar innehåller väl hyfsat mycket kål, och ärtsoppa innehåller ju gula ärter i mängd.

Men sen?
Grönsakerna tycker jag är oerhört viktiga för husmanskosten. Morötter, gurka, blomkål och broccoli i olika form. Ärtor och bönor likaså. Och ofta blandsallad till. Oftast är det just kokta grönsaker. Men rivna morötter tex är väl ganska klassiskt tillbehör. Men det är väl just det, att grönsakerna är ett tillbehör i dessa rätter och inte utgörandes en del av rätten.
 
Grönsakerna tycker jag är oerhört viktiga för husmanskosten. Morötter, gurka, blomkål och broccoli i olika form. Ärtor och bönor likaså. Och ofta blandsallad till. Oftast är det just kokta grönsaker. Men rivna morötter tex är väl ganska klassiskt tillbehör. Men det är väl just det, att grönsakerna är ett tillbehör i dessa rätter och inte utgörandes en del av rätten.
Ja. Jag är både upovuxen med och lever med att grönsaker och rotfrukter är basen, kött och fisk och ost och sånt är tillbehör.
 
Grönsakerna tycker jag är oerhört viktiga för husmanskosten. Morötter, gurka, blomkål och broccoli i olika form. Ärtor och bönor likaså. Och ofta blandsallad till. Oftast är det just kokta grönsaker. Men rivna morötter tex är väl ganska klassiskt tillbehör. Men det är väl just det, att grönsakerna är ett tillbehör i dessa rätter och inte utgörandes en del av rätten.
Ja. Jag är både uppvuxen med och lever med att grönsaker och rotfrukter är basen, kött och fisk och ost och sånt är tillbehör.

Till den grad att jag nästan blir provocerad när folk pratar om grönsaker TILL maten!
 
Som jag minns det från min uppväxt: väldigt ofta t ex kokta morötter till. Eller färsk eller inlagd gurka. I mammas oförglömliga köttsoppa var det grönsaker och rotfrukter.

KL

Jag är inte förtjust i svensk husmanskost i dag, den är lite för stabbig. Men att den skulle vara smaklös känner jag inte igen. Jag minns väldigt väl smakerna i olika rätter från när jag var liten. Det måste innebära att de var starka och tydliga. Mycket var ju omsorgsfulla långkok, det tog fram smakerna.
Smaklös tycker inte jag heller. Men så klart ett smalare smakspektra jämfört med när vi idag har tillgång till snart sagt hela världens mat.
 
Vi äter och lagar en hel del husmanskost, även om vi baserar det främst på viltkött i stället för produktionskött :) Kalops, köttbullar, långkok av alla dess slag, stekar, raggmunk och fläsk osv. Vi har god tillgång till kött, så kanske är det därför vi lagar en hel del husman?
Andelen kött i husmanskosten har väl ökat dramatiskt under tex de sista 60-70 åren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp