Bukefalos 28 år!

Hypermobila hästar.

Sv: Hypermobila hästar.

Då tänker vi helt olika.

Jag vill bara vara följsam den första tiden o sen- med tiden rida med mer inverkan.

Du skrev ju att den kunde röra sig jättefint- utan dig.

Kan du ha påverkat den negativt?

Att förstöra hästens gång är inte ens lätt. Det krävs en hel del manipulation.

Mitt mål med ridning är att- så småningom förbättra dens naturliga gångarter- för det krävs styrka o träning.

Sen är hästar mer eller mindre smärttåliga.

Hade min märr inte böjts på "Kvalitén" hade den lokalt grava ledinflammationen i bägge bakkotorna inte hittats. Där det var värst- hade den inte ens en reaktion. OP. 2 veckor senare.

Den hade rejäla slipfåror i ledbrosket o hade inte hjälpts av bara vila- om den nu hade visat ngt- oprovocerat..

Nu vet jag inte om du har en häst som inte är avlad för dressyr- ras:confused:
 
Sv: Hypermobila hästar.

Njae...jag stoppade för att jag såg att hon inte var mogen för den sortens arbete.....och väntade tills hon var det.

Under tiden har hon gjort annat, stillastående hästar är inget annat än dumt.

Ja, det var det jag menade med att den kan ju göra annat även om man inte rider. Jag tycker ju de behöver stärkas mer än gå i hagen eftersom de kommer att belasta på annat sätt när man sätter den i arbete sen.

Men jag vet inte om jag förstår vad du menar med "den typen av arbete", det låter som om du har höga krav på vad man kan utföra när man börjar rida, men jag kanske fattar fel?

Jag är nog sån som gärna börjar relativt tidigt men inte sätter nån press tidigt utan går mycket långsamt fram med hästen istället, är nog enormt sjåpig där, att inte kräva för mycket för tidigt.
Jag blir ibland mer eller mindre chockad när jag ser filmer tex på buke där det rids runt i ridhus på volter mm och så står det i inlägget "tredje gången under ryttare" ungefär:crazy:
 
Sv: Hypermobila hästar.

Jag skulle inte vilja sitta på en häst som inte kan bära sig själv i alla de grundläggande rörelserna först.


Och med det sig menar jag länga, korta, släppa igenom rörelser, ha balans i övergångar, arbeta jämnt, lägga över vikten bak naturligt, aktivera spiralen som en naturlig åtgärd i balancering, etc.


Alla jobbar vi olika :laugh:



Ja, tydligen. Jag rider LA på den av mina hästar som är minst kommen.
Den skulle sannerligen få stryka på foten av din häst.
 
Sv: Hypermobila hästar.

KL
Jag brukar studera mina hästar o se vad de har lätt för.

mitt sto bytte galopp vid ändrad riktning i hagen o därför lärde jag henne att byta för hjälp relativt snabbt. Skitbra ute i skogen- när det svänger.

såg henne sen byta i hagen. då verkligen markerade hon bytet-Titta vad jag kan!:banana: Har även bytt i vartannat- sen hon lärde sig det- aldrig innan.
 
Sv: Hypermobila hästar.

KL
Jag brukar studera mina hästar o se vad de har lätt för.
mitt sto bytte galopp vid ändrad riktning i hagen o därför lärde jag henne att byta för hjälp relativt snabbt. Skitbra ute i skogen- när det svänger.

såg henne sen byta i hagen. då verkligen markerade hon bytet-Titta vad jag kan!:banana: Har även bytt i vartannat- sen hon lärde sig det- aldrig innan.


Låter som ett sunt tillvägagångsätt :laugh:
 
Sv: Hypermobila hästar.

Men jag vet inte om jag förstår vad du menar med "den typen av arbete", det låter som om du har höga krav på vad man kan utföra när man börjar rida, men jag kanske fattar fel?

Jao..så kan det nog vara. I alla fall höga krav på hästens egna kroppsmedvetenhet/balans och skulle ryttaren inte vara "där" anser jag att tränare behövs.

:)
 
Sv: Hypermobila hästar.

Jag tycker det är jätteintressant att läsa om hur du funderar och arbetar hästen innan du sätter dig på den. Noggrannheten gör ju att du förhoppningsvis får en kroppsmedveten och balanserad häst - men alla har ju olika krav och önskemål! Och ordet balans betyder så olika saker för oss, gör det inte?
 
Sv: Hypermobila hästar.

Ja det varierar ju hur stor kroppsmedvetenhet och egen balans hästen har, allteftersom den växer men även sen för vissa. Bla beroende på exteriör, men inte bara det.

Det finns hästar som alltid kommer att ha lite problem med var de har sig själva när de inte får hjälp av den muskling och det arbete som vi människor ger dem. Det kommer delvis med åldern och tillväxten men även med utbildningen.

Jag vet inte om jag förstår dej rätt fortfarande, man kan ju vara noga på olika sätt, vissa tror ju t o m att en unghäst ska kunna gå i en korrekt hörnpassering från första stund tex, eller korta tex galoppen och arbeta på små volter (upppsuttet eller vid longering)

Det är inte en sund noggrannhet utan motsatsen anser jag i alla fall.

Noga är att ta varje steg noga och i hästens egen takt, inte forcera utan ge hästen en chans att klara uppgiften och att förstå vad man vill. Hästen ska tycka att arbetet är roligt. De flesta unghästar är nyfikna och positiva och gillar arbetet. Det gäller att inte gå för fort fram då. Och att hålla på med rätt saker.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hypermobila hästar.

Jag tycker det är jätteintressant att läsa om hur du funderar och arbetar hästen innan du sätter dig på den. Noggrannheten gör ju att du förhoppningsvis får en kroppsmedveten och balanserad häst - men alla har ju olika krav och önskemål! Och ordet balans betyder så olika saker för oss, gör det inte?

Apselut! Det är ju precis det jag försöker säga, att alla gör vi olika, tycker olika och får olika resultat beroende på olika saker.

Jag kan bara utgå ifrån vad jag tycker och tänker :)
 
Sv: Hypermobila hästar.

Jag trodde att de flesta arbetade/ förberedde hästarna för att ridas:confused:

dock till en viss gräns.
det blir bara "handträning" av det o jag anser nog att säte o skänkel faktiskt är viktigast.

Balans o kroppsmedvetenheten utvecklas ju mer när den blir stark o har vant sig vid att bära ryttare- som sen kan hjälpa den vidare.


Trodde att det var hela vitsen med att rida på dem:confused:
 
Sv: Hypermobila hästar.

Ja det varierar ju hur stor kroppsmedvetenhet och egen balans hästen har, allteftersom den växer men även sen för vissa. Bla beroende på exteriör, men inte bara det.

Det finns hästar som alltid kommer att ha lite problem med var de har sig själva när de inte får hjälp av den muskling och det arbete som vi människor ger dem. Det kommer delvis med åldern och tillväxten men även med utbildningen.

Jag vet inte om jag förstår dej rätt fortfarande, man kan ju vara noga på olika sätt, vissa tror ju t o m att en unghäst ska kunna gå i en korrekt hörnpassering från första stund tex, eller korta tex galoppen och arbeta på små volter (upppsuttet eller vid longering)

Det är inte en sund noggrannhet utan motsatsen anser jag i alla fall.

Noga är att ta varje steg noga och i hästens egen takt, inte forcera utan ge hästen en chans att klara uppgiften och att förstå vad man vill. Hästen ska tycka att arbetet är roligt. De flesta unghästar är nyfikna och positiva och gillar arbetet. Det gäller att inte gå för fort fram då. Och att hålla på med rätt saker.

Håller med dig fullt ut!! :bow:
 
Sv: Hypermobila hästar.

Hmm.
Om du så rider in en 5- eller 10-åring så lär den reagera o inte förstå exakt vad du vill- uppsuttet.

om den får stärka o lära sig pö om pö med vilor emellan, så lär de sig jättesnabbt.

Är du emot vanliga skolor för barn- med:angel:
 
Sv: Hypermobila hästar.

Men du - du har så bråttom så du missar det det väsentliga i en text

Jag vet inte om jag förstår dej rätt fortfarande, man kan ju vara noga på olika sätt, vissa tror ju t o m att en unghäst ska kunna gå i en korrekt hörnpassering från första stund tex, eller korta tex galoppen och arbeta på små volter (upppsuttet eller vid longering)

.

Du läser in saker som inte står i en text - utan fyller i och hittar på saker som aldrig har stått :o
Man kan väl lugnt säga att du gjorde helt egna kopplingar och drog dina egna växlar på det du läste. Och det återger du här

Tur att veterinären gjorde en helt annorlunda tolkning än vad du gjorde, och till slut drog rätt slutsats och förstod vad det hela handlade om.:angel:

Nu med facit i hand så vet jag varför hästen inte ville vända åt höger och varför HON fattade galopp när jag ville ha henne skrittande på en tiometersvolt i grimma. ( det du har tolkat på ditt eget vis, att jag galopperar hästar på små volter )

Eftersom hon inte hade ngt mellanrum alls mellan torntskotten - utan att de tom gick omlott så gjorde det helt enkelt ont att belasta vä bak. och vä bak belastar i höger böjning. Att galoppera är det mest skonsamma för ryggen - därför fattade hon galopp när det gjorde ont. :idea: Det var inget jag bad om

Även om hon då inte var synbart halt ens vid böjprov, så ramlade hon över på höger fram. det är inte rätt sätt att vända åt höger.
Om du läst lite nogrannare skulle du också ha läst att hon vid höger vändning roterade huvudet så att öronen pekade innåt och näsan utåt. Det är inte ett normalt rörelsemönster.

Att försöka få henne att inte ramla in på innerbogen utan vända åt höger
- tolkar du som att jag tvingar henne att göra korrekta hörnpasseringar.
Det jag gjorde var att flytta vikt från inner fram till ytter och det fungerade.


I ovanstående beskrivningar hur hästen korrdinerar så förstår man om man är tillräckligt erfaren att hästen skyddar ngt - men vad? :confused:
Det var inte det du läste in - det har framgått


För oss som bara är dödliga är det lätt att se och misstänka att ngt är knas ,men det kan ta tid att hitta vad. Även för ET och Veterinär. De behöver summan av de där obseravtionererna. hur hon gör istället för att koordinera normalt.

Då var hon ohalt vid böjprov och normalt rörlig - så det tog tid att förstå att hon var "halt i ryggen"

Om jag lärt mig något i hästeriet- särskilt som jag har häst som yrke - så är det att;

Man kan aldrig sätta fingret direkt på vad som är fel - förrän man har en ganska stor del av bilden.
Det är som att lägga pussel, och man måste beakta alla pusselbitar och inte låta sig styras av sina åsikter eller förutfattade meningar.

Man missar det väsentliga då
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hypermobila hästar.

Hästvärlden är bra tragisk - och så fördömmande

Äger man hästen är det fel på den - den ÄR sån :grin:

Äger man inte hästen- är det det givetvis fel på ägaren :grin:

Jag är inte insatt i andras fall - men i mitt fall så räddade noggrannheten livet på min häst.
Nogrannhet är ju medvtenhet


Om man vet hur hästen skall koordinera så märker man snabbt om ngnt är galet.

En normal häst klarar vissa basala saker.

Gör den inte det så är det dags att börja leta orsaker.

Tur att veterinärer inte är så fördömmande - utan lyssnar och hjälper istället för fördömmer.

Inte ens de hittar saker på ett tidigt stadie. Tyvärr kan inte hästar prata utan veterinärer får vara detektiver.

Och då kan alla observationer från en nogrann och medveten hästägare komma väldigt väl till pass. Eftersom de kan vara viktiga pusselbitar.


MIn erfarenhet och kunskap sägermig att en häst skall bli vackare med träning ridning.

Men jag är inte insatt i något av fallen här - jag har inte tillräckligt många pusselbitar för att kunna uttala mig om någon annans häst som jag inte ens sett.
 
Sv: Hypermobila hästar.

Ja, det tror jag också! Jag kan inte så mycket alls om unghästar, har aldrig haft någon. Men jag tror det finns "mer" att göra från marken än vad jag kan!
 
Sv: Hypermobila hästar.

Fråga: Kan det vara så, att du C_L, genom din träning kommer att (om Gud vill, hästen är frisk och himlen inte störtar ner) få en häst som faktiskt gör antydan till korrekta hörnpasseringar mer av sig själv, utan att du ens behöver be om det? För att du redan lärt henne svänga på korrekt sätt? D v s kan man skapa en högre grundnivå genom ett arbete från marken?
 
Sv: Hypermobila hästar.

Fråga: Kan det vara så, att du C_L, genom din träning kommer att (om Gud vill, hästen är frisk och himlen inte störtar ner) få en häst som faktiskt gör antydan till korrekta hörnpasseringar mer av sig själv, utan att du ens behöver be om det? För att du redan lärt henne svänga på korrekt sätt? D v s kan man skapa en högre grundnivå genom ett arbete från marken?


Det är precis det jag vill tro, och tycker mig se genom den träning och tid jag lägger ner.

Du uttryckte dig bra, tack! :)

Hästen blir mer medveten själv, japp.
 
Sv: Hypermobila hästar.

Sedan måste en häst lära sig att balansera sig med en människa, inget de lär sig för att man tränar de från backen, många har bra balans från början , både utan och med ryttare, andra sämre, är det bara balansen det hänger på anser jag inte det är fel med försiktig träning med ryttare på ryggen, under förutsättning såklart att hästen är frisk.

Vi lägger ju alla in olika innebörd i ordet balans.

men balans kräver styrka

och visst går det att stärka hästen för ridning

Det kallas tömkörning:laugh:

och då - om man är nogrann så kan man skapa den pilbåge som hästen behöver spänna för att kunna balansera ryttaren på töm.

det rekomenderas tom.


Om hästen av någon anledning inte kan koodrinera utan ryttare så lär den inte kunna koodrinera med ryttare.


Men för mig så gäller det att ta reda på varför den rör sig som den gör. Men även utläkta skador ger ett kvarvarande ändrat rörelsermönster. Och då rekomenderas rehab på töm - för de som kan det

Numera finsn det ju hästsjukgymnaster som behärskar sådant om inte ägaren har utbildning i tömkörning
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tungband
  • Åkerfräken

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp