Hyra stall - funderingar

S

sodapop

Jag jobbar som hästskötare och varit yrkesverksam i ca 3 år nu. Till hösten ska jag dock börja plugga och även flytta härifrån. Jag har med mig min egen häst där jag är nu, så hon får ju också flytta igen.

Tanken är att jag ska flytta till hemorten nu när jag börjar plugga igen. Jag känner väl till de stall som finns hemikring, det finns egentligen två lite större anläggningar som har ridhus, ridbanor m.m.

Nu är det så att jag har fått möjlighet att hyra det ena lilla stallet som ligger mittemot den lite större klubben hemikring, där finns även en liten ridskola. Jag har ca 6 km till stallet och på andra sidan finns alltså ridskolan som har ridbanor och ridhus. Stallhyran för hela stallet om 3 boxar är 1500 kr , men det är ju kallhyra så all skötsel tillkommer. Tycker det är helt okej, dock. Jag får tillgång till en ganska stor och bra hage tillskillnad från om att jag hyrt en boxplats på ridskolan. Detta är av stor betydelse och också anledningen till varför jag hellre vill hyra det stallet. Tyvärr finns inget vatten i stallet utan det får man hämta i dunkar i stallet från andra sidan vägen. Men det känns också värt besväret...



Men nu till saken, stallet har ingen sadelkammare. Jag vet att de som stått där tidigare har haft varsitt skåp i en box där de haft typ sadel, träns, borstar och så något täcke var samt foder. Jag har dock Massor med grejer som jag skulle vilja få plats med. Jag har funderingar kring om man ev. skulle kunna köpa en barack eller liknande och ha som sadelkammare? Är det ett jätteprojekt eller skulle det kunna gå att lösa utan att det kostar skjortan? Finns det några små man kan få tag på och dra typ efter bilen eller så, så att man kan flytta på den vid behov?

Jag vill ju inte lägga jätte mycket pengar på att bygga upp en sadelkammare om jag bara kan använda den under tiden jag hyr stallet.. Men om man kan få till en flyttbar lite smidigt, kan det ju kännas värt besväret.

Är det någon här som köpt en barack eller liknande och fixat om den till sadelkammare? Vart har ni fått tag på den, hur mycket kostnader och jobbar har ni fått lägga ner? Är eran sadelkammare flyttbar? :)


Jag är också ett kontrollfreak som sätter hästen i första hand! Fördelen med att jobba och bo på gården är att jag kan gå ut till stallet när som helst på dygnet och kolla så att allt är lugnt och att hästarna mår bra. På gården där ridskolan ligger finns ett bostadshus men de som bor där är inte hästintresserade och har inte så bra koll på vad som händer runt omkring. Utan ridskolan + de stallen sköts med rullande schema samt att ridskolepersonalen bara jobbar dagtid.

Under dagtid är det ju dock ganska mycket folk som rör sig på ridskolans anläggning så då känns det ganska lugnt. Men jag funderar på om man kan rigga upp någon kamera eller liknande och kolla till datorn så att jag kan ha koll på hästarna i stort sett när jag helst har lust och känner att jag vill "checka läget"? Är det någon här som har övervakning i stallet och hur har ni löst det? Vad kostade det att köpa in och hur fungerar det?

Stallet ligger precis intill en stor trafikerad väg, och man vill ju gärna ha koll, dels så att det är lugnt och hästarna verkar må bra, dels med tanke på brandrisk osv...

Med en kamera som gör att jag skulle kunna hålla koll dygnet runt skulle göra mig mycket lugnare!


Mycket tacskam för svar på hur ni har löst mina ovanstående funderingar/problem... ! :)
 
Sv: Hyra stall - funderingar

Är det verkligen helt nödvändigt att ha all utrustning förvarad i stallet då? Kan du inte tänka dig att förvara utrustning i hemmet/förråd eller liknande? Säsongsbetonad förvaring? Jag tänker mig att det är en viss kostnad att inhandla en barack el dyligt samt att sedan betala kostnad för att att värma denna.

Finns det inte möjlighet att förhandla med hyresvärden om att denne bekostar material för att bygga en mindre sadelkammare i det befintliga stallet och att du tillhandahåller arbetskraften för att uppföra den? en sadelkammare förhöjer ju värdet på stallet i förlängningen.

Jag har i mitt stall varit utan sadelkammare i två år, men i höst tog jag itu med saken och byggde mig en liten (3 kvadrat). Där har jag förvaring av allt läder, skötselprodukter benlindor & paddar, de täcken som används för stunden samt diverse småplock. Övrigt i täckesväg, filtar, schabrak förvaras i lufttäta påsar på hyllor ute i stallet samt i en begagnad frysbox.

Hela sadelkammaren tog mig tre dagar samt kostade mig totalt strax under tusenlappen att bygga :)
 
Sv: Hyra stall - funderingar

Jo, jag kan försöka diskutera med stallägaren. Ni som har byggt en liten sadelkammare, hur ser eran ut?
Vill gärna ha info, tips & bilder!

Fördelen med en egen liten flyttbar sadelkammare är dock att jag skulle kunna ta med den till sommarbetet :)


Efterlyser flera svar för övrigt.. gärna flera allmänna tips om att hyra stall och vad ni har för erfarenheter osv .
 
Sv: Hyra stall - funderingar

Min sadelkammare fick en egen tråd :p:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1067450

Visst vore det fint att kunna flytta med sadelkammaren till betet, men då bör man nog kalkylera in risken med inbrott i den, bete brukar ju ofta ligga en smula avskilt. Har du bil? (gissar på det eftersom du tänkte di att flytta med sadelkammaren) Isåfall är det väl lätt att lägga in den utrustning du behöver för ridturen i den när du åker till hästen?

Jag menar inte alls att låta negativ, misstolka mig inte är du snäll :)
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
863
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 761
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: warg
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 203
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp