Hyra stall - funderingar

S

sodapop

Jag jobbar som hästskötare och varit yrkesverksam i ca 3 år nu. Till hösten ska jag dock börja plugga och även flytta härifrån. Jag har med mig min egen häst där jag är nu, så hon får ju också flytta igen.

Tanken är att jag ska flytta till hemorten nu när jag börjar plugga igen. Jag känner väl till de stall som finns hemikring, det finns egentligen två lite större anläggningar som har ridhus, ridbanor m.m.

Nu är det så att jag har fått möjlighet att hyra det ena lilla stallet som ligger mittemot den lite större klubben hemikring, där finns även en liten ridskola. Jag har ca 6 km till stallet och på andra sidan finns alltså ridskolan som har ridbanor och ridhus. Stallhyran för hela stallet om 3 boxar är 1500 kr , men det är ju kallhyra så all skötsel tillkommer. Tycker det är helt okej, dock. Jag får tillgång till en ganska stor och bra hage tillskillnad från om att jag hyrt en boxplats på ridskolan. Detta är av stor betydelse och också anledningen till varför jag hellre vill hyra det stallet. Tyvärr finns inget vatten i stallet utan det får man hämta i dunkar i stallet från andra sidan vägen. Men det känns också värt besväret...



Men nu till saken, stallet har ingen sadelkammare. Jag vet att de som stått där tidigare har haft varsitt skåp i en box där de haft typ sadel, träns, borstar och så något täcke var samt foder. Jag har dock Massor med grejer som jag skulle vilja få plats med. Jag har funderingar kring om man ev. skulle kunna köpa en barack eller liknande och ha som sadelkammare? Är det ett jätteprojekt eller skulle det kunna gå att lösa utan att det kostar skjortan? Finns det några små man kan få tag på och dra typ efter bilen eller så, så att man kan flytta på den vid behov?

Jag vill ju inte lägga jätte mycket pengar på att bygga upp en sadelkammare om jag bara kan använda den under tiden jag hyr stallet.. Men om man kan få till en flyttbar lite smidigt, kan det ju kännas värt besväret.