Bukefalos 28 år!

iNHALE

Trådstartare
Behöver lite synpunkter gällande en viss lägenhet.

Vilken hyra hade ni varit beredda att betala för följande lägenhet:

50 kvm (1 rum och kök)
Markplan med stenlagd uteplats
"Bättre" delarna av Rosengård i Malmö
El, vatten och värme ingår i hyran
Förråd finns, men kan inte utnyttjas av hyresgästen då hyresvärdens dotter använder det.
Lägenheten är nyproducerad 2009
10 min med buss eller cykel till centrum.
Behöver målas om, hyresvärden betalar för färgen, men hyresgästen målar själv.
 
Jag hade inte betalat mer än 4000, kanske för att jag inte vill bo i Rosengård. I ett annat område så hade jag nog kunnat betala 5000.

När jag hyrde en etta i andrahand (bostadsrätt) utanför malmö, nyrenoverad med balkong, betalade jag 4000 inkl. el, värme och vatten.
 
Är det området som det faller på för dig också?

Kan lägga till att hyresvärden begär 5300 kr, men kan tänka sig att gå ned till 5000 för att "vara snäll mot en fattig student". Vet inte riktigt om jag ska bita på den kroken.
Ja. Inte endast pga att det är Rosengård, utan för att det är så pass ocentralt. Det är låååångt till allt. Leta vidare är mitt råd, om det inte är kris dvs.
 
Fast om det är hyresvärdens sista bud, blir det ju rätt svårt att kräva en annan nivå?

Jag tror inte det är oskäligt, sett till yta, standard etc.
 
Jag vet inget om läget så, men 5 000 kr för en hyfsat ny lägenhet i den storleken i en storstad låter som ett rimligt pris. Dock väldigt mycket pengar att lägga på boende för en student. Kan du få bostadsbidrag? När jag pluggade hade jag under en period en hyra på ca 4 100 kr (omkring år 2005, för en nyproducerad tvåa om 38 kvm i Uppsala, lika långt från centrum som denna) och jag (upplevde att jag) var i princip beroende av bostadsbidraget då. Studiemedlet har väl inte höjts speciellt mycket sedan dess.
 
Tycker 5000kr är rimligt. Förstår i det känns dyrt för dig, men vill du bo billigare bör du nog leta efter en mindre lägenhet och/eller i äldre hus.
 
Jag vet inget om läget så, men 5 000 kr för en hyfsat ny lägenhet i den storleken i en storstad låter som ett rimligt pris. Dock väldigt mycket pengar att lägga på boende för en student. Kan du få bostadsbidrag? När jag pluggade hade jag under en period en hyra på ca 4 100 kr (omkring år 2005, för en nyproducerad tvåa om 38 kvm i Uppsala, lika långt från centrum som denna) och jag (upplevde att jag) var i princip beroende av bostadsbidraget då. Studiemedlet har väl inte höjts speciellt mycket sedan dess.
Man får inte tjäna mer än 86 720 kr per år om man vill ha bostadsbidrag, och även med studiebidragets låga summa kommer man över den gränsen.

Problemet är att det är dösvårt att hitta billiga lägenheter i Malmö om man inte vill vara inneboende hos någon, vilket inte funkar i längden för mig.

Kommer försöka dryga ut studiebidraget med ett extrajobb som förhoppningsvis ska hjälpa lite.
 
Man får inte tjäna mer än 86 720 kr per år om man vill ha bostadsbidrag, och även med studiebidragets låga summa kommer man över den gränsen.

Problemet är att det är dösvårt att hitta billiga lägenheter i Malmö om man inte vill vara inneboende hos någon, vilket inte funkar i längden för mig.

Kommer försöka dryga ut studiebidraget med ett extrajobb som förhoppningsvis ska hjälpa lite.

Studiebidraget per år ligger för heltidsstudier på ca. 14 000 kr per termin, så du bör ju inte komma över den summan om du har studiemedel.
 
Studiebidraget per år ligger för heltidsstudier på ca. 14 000 kr per termin, så du bör ju inte komma över den summan om du har studiemedel.
Med lån får jag ut 45 120 kr för 20 veckor. Kommer bara plugga under vårterminen och sen jobba efter det. Själva bidragsdelen ligger på ca 2000 kr, så att bara ta bidraget är helt omöjligt, det räcker ju knappt till mat till mig själv.
 
Med lån får jag ut 45 120 kr för 20 veckor. Kommer bara plugga under vårterminen och sen jobba efter det. Själva bidragsdelen ligger på ca 2000 kr, så att bara ta bidraget är helt omöjligt, det räcker ju knappt till mat till mig själv.

Fast till bostadsbidraget räknas bara bidragsdelen som inkomst, inte lånedelen.
 
Efter att ha räknat om på 14000 kr i bidrag per termin så skulle jag isf kunna få ut 1300 kr i bostadsbidrag förutsatt att jag inte jobbar extra vid sidan om studierna.
 
Jag bor långt ute på vischan i en lägenhet på 40kvm. Har ca 4 mil till en stad. Den är byggd på 60-talet och standarden är där efter. Den betalar jag 3000:- plus el och bredband för.

Så jag tycker inte 5000:- för den lägenheten du beskriver är dyrt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 391
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 154
Senast: Habina
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 790
Samhälle Nog för att folk är vilda men idag såg jag en annons där man tycker att minst 4 personer kan bo i en 2:a... " har delat sitt första...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
13 317
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp