Bukefalos 28 år!

I jakten på den perfekta hingsten...

Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

gragge skrev:
Kom på en att kolla upp nu, Acacio. Bra hopp och gångarter. Ger (trots sin stam) ganska ädla hästar vill jag minnas. Har dock ingen koll på ryggar. Det måste du i så fall kolla upp själv. Sen ärver nog inte han ned samma kapacitet i hoppning som tex QE. Men värt att kolla upp.

Hör av dig om du har frågor.

Det rejäla stoet som jag kommer att betäcka med Empire i år är just nu högdräktig med Acacio. Jag valde Acacio till henne just för att jag har sett ett antal avkommor i 6-7 års åldern efter honom av lättare modell som hoppar bra än så länge ( 1,20-1,30 klasser), och att han dessutom nedärver goda gångarter. När det gäller hans egen kapaciteten i hoppningen så har han själv har vinster t o m 1,50 och hans far har lämnat 61 avkommor i S klass, så jag hoppas att han förärver den kapaciteten till sina avkommor.

Visst är det alltid mer chansartat med helt nya hingstar, men jag känner lite att vågar man inget så vinner man inget, och hoppas på att Empire med sin eminenta stamtavla för hoppning och det jag själv har sett av honom förärver sig till min avkomma med det jag vill ha.

Tänkte bara beskriva hur jag tänker eftersom jag söker lite liknande kriterier på hingst som trådskaparen.
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

Jag skulle absolut vilja föreslå Carson Ask (www.eklunda.com) eller Crelido (www.hastak.se). Vet du om att du också kan ringa avelsrådgivningen på Flyinge? Telefontiderna är följande: Vardagar 11-12 tel. 046-64910, samt tisdagar o. torsdagar även 18-21 på nummer 0708-649150. Hoppas detta var till någon hjälp!
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

Camaro M kanske, bra typ och både hoppar och rör sig bra dessutom så nedärver han sig fantastiskt gick direkt in som 3:a i nya BLUP:en
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

Crelidos morfar, (tror jag det är), måste jag bara berätta om, om det nu är den tyske Raimondo, (det finns en dansk Raimondo också).
Jag jobbade för drygt 10 år sen i ett tyskt handelsstall och dit kom Raimondo för försäljning, tror han var ca 16 år då och hade gått svår hopp och skulle nu bli avelshingst. En mycket snygg hingst med ett underbart temperament. Jag vill minnas att ryggen var relativt kort och halsen lång och väl ansatt. Gångarterna var alla bra. Tyvärr så var jag så :devil: dum att jag fegade ur och vågade inte rida fast jag fick. Var rädd att jag skulle göra något fel. Men jag hade hand om honom den korta tid han var hos oss. Och jag glömmer honom inte, det var en förbaskat trevlig häst.
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

Svarar alla...

Gragge=det negativa du pratar om gällande cortus ägare har jag hört tidigare också, men inget jag bryr mig om, det finns ios många fula fiskar i hästvärlden men jag tror inte att de skulle vara så mycket värre än andra=)

Playtime/Pentagon är inte intressant alls just nu men du får gärna motivera varför du tror på just honom!?!

Camaro däremot är mkt intressant, men han är väl inte så stor och nedärver väl heller ingen torlek att tala om?

Tack oxå Ellen 85, ska kolla upp dina tips, 2 hingstar jag inte känner till så väl så jag har ingen spontan reaktion alls att svara dig med. Avelsrådgivningen har jag faktiskt tänkt ringa men inte huinnit.

Elle12= ska kolla upp empire, känner inte till honom så bra heller.
Egentligen är jag inte så sugen på oprovad hingst, inte så mkt för nedärvningen skull utan snarare för dräktighetsprocenten.
Tack för alla svar, kom gärna med fler så kollar jag upp om det är nåt intressant.

Tar också gärna emot förslag på hingstar jag absolut INTE:eek: borde ta, nu vill jag gärna veta hingstar som nedärver grova tunga hästar, jag är inte intresserad av temperamentsprat, sånt är av mindre intresse. Alternativt kanske ni har ideer om vilka blodslinjer som lämpar sig/inte lämpar sig mot min hästas stam (goldgraf-diamant)
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

Pratade med stationen som Empire står på, han är inte helt oprövad, i Holland har han åringar och får sin andra kull där i år. Jag sökte på nätet och hittade att fölen förra året hade blivit bedömda som lätta med mycket bra galopp.
Kan tillägga att mitt föl e.Acacio u. mitt grova sto nu är fött och han är mycket lätt i kroppen.
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

Har ett tips som jag själv skall använda...
Hartbeat e:Hart breaker-Ramiro z 172 cm 10-10 i hoppning 10 på galopp mm mm har allt tycker jag !!!:banana: Har själv letat mkt och länge och är noga m kombinationen.Ville ha som du levande föl(han har tyvärr inte det ) MEN kunde inte motstå denna hingst endå,är det sista fölet så är det, gör ett undantag!!!:bump: Läs mer på www.hastak.se
 
Sv: I jakten på den perfekta hingsten...

gragge skrev:
Cortus lämnar ädla avkommor och kan användas att lätta upp tyngre ston. Dessutom ger han lite större storlek på avkommorna, dock inte så mycket över 170 vad jag vet. Cortus ger bra typ, hopp och gångarter. Fina resultat på hästarna i ex 3års test. Dessutonm ett extra trevligt humör och psyke.

Måste göra ett litet inlägg; jag har en Cortusavkomma över 170, som nu är 4 år och hittills 174 cm hög, fast det är bara ben, väldigt ädel är han. Hans mor är ett xx-sto på 158 cm.
Otroligt trevlig häst alltid glad, men med nerv i, fast det gillar jag.
 

Liknande trådar

Avel Behöver hjälp med att hitta en grövre hingst till ett halvblodssto e: casa grande ue: Landlord. Min vän är inne på att betäcka sitt sto...
Svar
10
· Visningar
1 385
Senast: tabac
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 560
Avel Har ett sto som kommer betäckas antingen under 2017 el 2018 och skulle vilja spåna lite på hingst. Stoet är e. Quebec ee. Quidam de...
Svar
10
· Visningar
1 852
Senast: KickiH
·
Avel Letar efter tips och råd angående betäckning av vårt sto Cornelia (31) inför år 2016. Cortez är fadern, Morfar Ceylon. Stoet är 164 cm...
Svar
5
· Visningar
1 594
Senast: Concett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp