I remontträns-djungeln *suck*

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Jag börjar bli exakt såhär less nu. Herr Häst tycker jag i dressyren går bäst på remontnosgrimma/remontträns. Så jag letar efter ett träns med remontnosgrimma för vardagsbruk/dressyr.
Har redan testat följande, med följande resultat:

Glenn Gordon Ariel: Allmänt kasst. Dålig passform och dålig läderkvalité.
Hööks Ashford (ställbart med dekorsöm): Läderkvalité åt farskogen, konstig passform.
Treadstone: Extremt litet i storlek (och hittar inte i x-full) men ganska trevligt i övrigt.

Dy'on går bort pga. i mitt tycke bristande läderkvalité. PS finns väl, men bara i full och vet inte om deras storlekar är så stora?

Annars, vad mer finns det för märken som har remontträns - gärna med halvrunda nosgrimmor, i storlek full (stor) eller x-full?
 
Jag börjar bli exakt såhär less nu. Herr Häst tycker jag i dressyren går bäst på remontnosgrimma/remontträns. Så jag letar efter ett träns med remontnosgrimma för vardagsbruk/dressyr.
Har redan testat följande, med följande resultat:

Glenn Gordon Ariel: Allmänt kasst. Dålig passform och dålig läderkvalité.
Hööks Ashford (ställbart med dekorsöm): Läderkvalité åt farskogen, konstig passform.
Treadstone: Extremt litet i storlek (och hittar inte i x-full) men ganska trevligt i övrigt.

Dy'on går bort pga. i mitt tycke bristande läderkvalité. PS finns väl, men bara i full och vet inte om deras storlekar är så stora?

Annars, vad mer finns det för märken som har remontträns - gärna med halvrunda nosgrimmor, i storlek full (stor) eller x-full?

Sen jag provade Otto Schumacher så vill jag inte ha något annat. Har remontnosgrimma och den sitter perfekt.
 
Har här på Buke sett flera i äldre trådar som haft Henri de Rivel remont-träns som såg trevliga ut, men när jag söker på Google hittar jag inget. Säljs de inte längre? :(
 
Jag hittade aldrig något remontträns som föll mig i smaken så köpte snygga träns och bytte till remontnosgrimma. Sålde sedan nosgrimman som blev över.

Henri de rivels remonter var enligt mig trista i lädret och hade någon slags klumpig pullbackknäppning.

Jag börjar bli exakt såhär less nu. Herr Häst tycker jag i dressyren går bäst på remontnosgrimma/remontträns. Så jag letar efter ett träns med remontnosgrimma för vardagsbruk/dressyr.
Har redan testat följande, med följande resultat:

Glenn Gordon Ariel: Allmänt kasst. Dålig passform och dålig läderkvalité.
Hööks Ashford (ställbart med dekorsöm): Läderkvalité åt farskogen, konstig passform.
Treadstone: Extremt litet i storlek (och hittar inte i x-full) men ganska trevligt i övrigt.

Dy'on går bort pga. i mitt tycke bristande läderkvalité. PS finns väl, men bara i full och vet inte om deras storlekar är så stora?

Annars, vad mer finns det för märken som har remontträns - gärna med halvrunda nosgrimmor, i storlek full (stor) eller x-full?
 
Fast det beror ju helt på vilken serie du köper.
English collection är ju fantastisk och går inte att jämföra med tex working collection som är rena skräpet.
Men så kostar ju wc serien inte ens hälften av vad english gör.
Så man får ju helt klart vad man betalar för.
Aha! :o
Hade bara hört talas om Working Collection innan, och well...Jag är inte imponerad av den :wtf:
 
En ganska enkel lösning: använd ett träns du redan har som du är nöjd med. Byt bara ut mot en lös nosgrimma.
Men jag håller med om att det inte är så lätt att hitta träns med annat än pullar- och aachen-grimmor.

Man tycker så olika om läderkvalitet et c.
Jag tycker att H..ks generellt har skaplig kvalitet med tanke på pris. Har ett HdR, tycker att lädret är trist och pullback-knäppningen på nosgrimman är irriterande i största allmänhet så det tränset använder jag aldrig (men för all del, jag använder inte nosgrimma till vardags utan endast till de tävlingar där det är obligatoriskt; då använder jag helst engelsk grimma som hänger och dinglar).

För mig går de dyra märkena bort.
 
Jag har ett från Källqvist, PDS heter modellen. Är supernöjd med det! Riktigt bra kvalitet på lädret, sitter som en smäck och är snyggt :) Hittar det bara i Full, men googla, det kanske finns. På min som har full men med nätt huvud är det lite stort runt mulen och käkremmen och det finns riktigt med hål kvar på sidostyckena att länga.
201652672393311075858_sbig.jpg
2015246422515401075858_sbig.jpg
 
Jag har ett från Källqvist, PDS heter modellen. Är supernöjd med det! Riktigt bra kvalitet på lädret, sitter som en smäck och är snyggt :) Hittar det bara i Full, men googla, det kanske finns. På min som har full men med nätt huvud är det lite stort runt mulen och käkremmen och det finns riktigt med hål kvar på sidostyckena att länga.
201652672393311075858_sbig.jpg
2015246422515401075858_sbig.jpg
Jag har också det tränset och det finns i x-full :)
 
Som tipsats innan, Henri de Rivel :d den klumpiga pullbackpadden tog jag bort, så den blev lika smidig som en vanlig. Köpte de begagnat för 80kr. Har nu tyvärr bytt färg på sadeln så de hänger bara.
Har nu ett PS och det är ok. Bra passform men lädret är inte värt priset. Jämför det med mitt Schockemöhle som Ifs är lite dyrare men PS är ju inte tillräckligt. Om din häst är smal runt nosen kan de funka. Min är normal full och har på innersta på alla hål utom nosgrimma där de är yttersta.

Har nu köpt ett begagnat OS som jag hoppas mycket på!
 
Hubertus Classic var bättre förr men fortfarande helt ok. Inget fancy, men min häst och jag gillar det (och ponnyn gillade också sitt)
Jag instämmer här och lägger till att de är relativt stora i storlek. Fick byta till nosgrimma i cob till mitt halvblod och då har hon full i andra träns (visserligen ganska inspända).
 
Som tipsats innan, Henri de Rivel :d den klumpiga pullbackpadden tog jag bort, så den blev lika smidig som en vanlig. Köpte de begagnat för 80kr. Har nu tyvärr bytt färg på sadeln så de hänger bara.
Har nu ett PS och det är ok. Bra passform men lädret är inte värt priset. Jämför det med mitt Schockemöhle som Ifs är lite dyrare men PS är ju inte tillräckligt. Om din häst är smal runt nosen kan de funka. Min är normal full och har på innersta på alla hål utom nosgrimma där de är yttersta.

Har nu köpt ett begagnat OS som jag hoppas mycket på!

Hittar tyvärr knappt HdR begagnat. :( Tycker också att de verkar jättefina! :love: :d

Herr Häst behöver framförallt x-full för längden på sidostycken. Delvis också för längden på "sidostyckesremmarna" till nosgrimman. På nosgrimma skulle han nog nästan kunna ha cob...
 

Liknande trådar

Utrustning Då den befintliga remontnosgrimman till ett av mina träns tyvärr blivit sönderkliad (:angel:), men tränset i övrigt är väldigt fint...
Svar
9
· Visningar
1 789
Senast: zingoo
·
Utrustning Har just nu ett CH Ashford remontträns från Hööks som jag tycker om, men detta har töjt sig så hemskt att det blivit tokstort för min...
Svar
4
· Visningar
920
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp