Bukefalos 28 år!

I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

MM

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, när använder ni det och har ni det över mulen eller under?
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

I stallet där jag har jobbat (och ibland fortf när vi har lov) leddes alla hästar med kedja (en i var hand). Över nosen brukar jag ta!

Har även jobbat på seminstation där vi ledde alla med kejdan i munnen.

Mina egna tar jag ibland om jag märker att de är lite extra taggade när de ska in, annars mestadels inte.

Så man kan väl säga att jag använder det på hästar jag inte känner/hästar som jag vet att det behövs på eller där min arbetsgivare kräver att jag gör det. :)
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Nuförtiden använder jag det aldrig, stoet jag har blir bara ännu mer tokig av det om jag använder det på henne när hon är pigg, hon gillar inte att det trycker. Jag använder det inte heller på min islandshäst, det behövs aldrig :) men på min förra halvarab använde jag det ibland när jag skulle leda honom och han var extra pigg och alltid när jag lastade honom, det var det enda som fick honom att gå utan att bråka in i transporten :grin: när jag använder det har jag det under hakan.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Är det någon större skillnad att ha det över eller under?

Jag har använt det på båda sätten då jag hanterat hingstar med temperament som velat studsa ut i hagen men aldrig reflekterat över vilken verkan båda sätten har, för jag antar det skiljer?
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Alltid vid lastning samt ibland på nya platser med ponnyn som är ganska duktig på att vrida bort huvudet och dra när det inte passar. Har hänt 1 gång sista åren (på hemmaplan under en vanlig promenad när jag var höggravid) men det är min trygghet.

Kedjan över nosen.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Jag upplever att har man kedjan under hakan så blir det mer att den "låser fast" och det blir inte så snabb eftergift. Vissa hästar tycker det är obehagligt och drar emot/reser sig. Däremot så åker grimman inte på sniskan vilket jag tycker den kan göra lite om man har över nosen.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Till en riktigt brötig häst så länge det behövs. Från höger övre ring till den nedre och sen över näsan. Målet är att slippa så kvickt som möjligt. Max ett par dagar med konsekvent hantering.

Jag vill leda mina på slakt grimskaft, så lättsamt som möjligt, gillar inte att bråka.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Det är av den anledningen jag funderar på att ha kedja på min.

Nu har jag inte haft honom mer än en vecka, men han är 2 år gammal och är inte så uppfostrad.
Han bestämde sig i helgen för att dra huvudet mellan benen och bocka sig iväg. Jag hängde med dom 10 meter han höll på och fick stopp på honom.
Sedan innan idag när jag borstade honom ute så tänkte han dra huvudet åt sidan och dra iväg igen, var redan vaksam då i å med vad som hände i helgen så jag var beredd.
Jag känner att jag vill ha lite mer kontroll över honom tills han fattat att det inte ger något att bråka.
Jag är trots allt inte lika stark som honom.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Jag vill leda mina på slakt grimskaft, så lättsamt som möjligt, gillar inte att bråka.

Precis vad jag vill och det funkar 9/10 ggr, men jag vill ha kontroll den 10e gången med, tills han slutat upp med dumheterna.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Jag upplever att har man kedjan under hakan så blir det mer att den "låser fast" och det blir inte så snabb eftergift. Vissa hästar tycker det är obehagligt och drar emot/reser sig. Däremot så åker grimman inte på sniskan vilket jag tycker den kan göra lite om man har över nosen.

Håller med om att eftergiften inte blir bra om kedjan går under hakan. Mitt förra sto blev ledd så och stegrade sig så att hon slog runt för att eftergiften inte kom ( var krav på anläggningen att kedja skulle användas och de satte den under hakan trots tillsägelse och lapp om att den skulle gå över nosen - är typ fortfarande arg! )

När man tar kedjan över nosen så kan man istället för att knäppa den i den bortre ringen trä kedjan igenom och knäppa den i ringen som sitter vid nackstycket. Då åker grimman inte på sned lika lätt.

Själv använder jag kedja om det varit krav i jobbet eller om jag hanterar en häst som jag vet att den springer över folk/ sticker i bara grimma. Då åker kedjan på för min och hästens säkerhet tills dess att vi har lyckats befästa kommunikationen och gränsdragningen för vad som är ok hästbeteende.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

OM jag nån gång använder kedjegrimskaft,.är det på extremt "bråkiga" " stora hästar. Tex på stora, tunga hästar som reser sig ofta o högt. Då för att kunna "få ner" den snabbt, innan jag själv råkar illa ut.
Har isf alltid kedjan över nosryggen.
Har jag kedjan under på en häst som ställer sig, reser den sig bara högre när den känner av kedjan...
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Jag har kedjegrimskaft på min hingst när vi har varit på tävlingsplatser, men det är mer för att alla andra runtikring tycker man är konstig om man inte har det och känner sig otrygga.

Hemma har vi vanligt grimskaft.

Annars har jag haft det en period när han kom på att han var starkare än mig... Men då köpte jag ett hundhalsband (kedja) och satte runt hela nosen istället = snabbare eftergift. Väldigt effektivt.
Just med sådana saker tycker jag det är ok, de får ju inte komma på att de är större och starkare. Med min inträffade detta i 2 årsåldern.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Det är just det, så han inte gör någon vana av det, då blir det ett helvete misstänker jag :meh:
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Tex när jag är på bortaplan med min yngre slyngel. På hemmaplan leds han i vanligt grimskaft och är snäll även om han kan vakna till ordentligt vid insläpp tex. Han är oftast snäll på bortaplan med men det är en stor unghäst som är lite liv i så har det som en säkerhetsåtgärd. Det har skilt sig lite åt också beroende på vart man stått uppstallad med, ett stall hade som regel att alla hästar skulle ledas med kedja oavsett hur snälla de är, andra ställen har mina hästar letts med kedja men jag har sagt till att de inte ska göra det då båda två går att leda utan och på mina två är det större risk att det händer nåt om man har kedjan -vissa personer har varit väldigt hårda mot dem och jag har fått höra att båda hästarna rest sig, vilket inte hänt efter att jag sagt ifrån om kedjan.
Min andra häst är det mycket sällan jag har kedja på, hellre ett långt grimskaft på henne då hon inte blir stark och drar utan har lättare för att resa sig och då framförallt om man skulle ha kedja på henne.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Jag har kedjegrimskaft på min hingst när vi har varit på tävlingsplatser, men det är mer för att alla andra runtikring tycker man är konstig om man inte har det och känner sig otrygga.

Vad respektfullt av dig :) Jag är extremt ovan vid hingstar och har i stort sett bara haft närkontakt med en som var hemsk, fast det var alla den ägarens hästar. Men iom att det är den enda jag tex tvingats leda så har jag nån larvig bild av hur hingstar är.

Jag vet egentligen att mycket få hingstar är sånna och jag har träffat en del hingstar som är precis som vilken valack som helst, men rädslan sitter i.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

När huvudet går åt sidan innan de drar har jag kommit på att om man tar stöd med en armbåge i halsen på hästen och tar tag i sidostycket på grimman kan man ofta bända tillbaka huvudet om man är kvick. Tips om det händer igen och du inte har kedja tillgänglig. Annars hade jag nog övervägt att ta kedja när hästen är såndär redan nu. Han blir inte mindre även om det inte är en jättehäst :)
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Jag vill kunna leda alla hästar på slakt grimskaft i vanlig grimma.
Är de stora och starka kan jag ta repgrimma ett par ggr. Ogillar metall kring huvudet.
Långt ledrep och bra teknik att böja och ev få ur balans om de gör tokrusningar funkar bättre. De drar heller inte om man får flytt i bakbenen åt sidan. Bakben som tvärar mkt kan inte skjuta på så som krävs för en rusning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja, som rubriken lyder. Är det viktigt för er chef och hens chef hur ni mår?
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 284
Senast: Angel
·
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Celinehenn
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 113
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 384
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp