Bukefalos 28 år!

icke Könsstereotypa namn

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kat

Är det fler än jag som tyckt eller tycker det är viktigt att ge sina (blivande) barn icke könsbundna namn?

Har era barn sådana?
vad heter de i så fall?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Nej, inte ett dugg viktigt eftersom det existerar två kön.

/Olius med 2mån Bianca
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Personligen tycker jag inte det är viktigt... men lite intressant. Finns det ens särskilt många sådana namn? Jag kommer bara på Kim...
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

...och Kaj/Kay. Och jag gillar varken Kim eller Kay. Vilka fler finns det? *hjärntorka*
Mina barn har könsbundna namn. Varför inte?
Säger som Olius "eftersom det existerar två kön".
Jag tycker att det är viktigare att ge dem namn som man gillar och som känns rätt för dess person.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

vi hade ju inte tänkt på det men Robin fungerar ju på både killar och tjejjer, här i Sverige är det väl iofs mest ett killnamn
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jag ser ingen mening i att ge barn icke könsbundna namn. Men å andra sidan är det ytterst sällan jag överhuvudtaget funderar på könsidentitet. Vad jag har förstått av dina tidigare inlägg är du väldigt aktiv i de frågorna och det gör att jag tror att dina barn kommer att bli ytterst medvetna oavsett namn.....
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Basilika skrev:
Tim är ju ett "tvåkönat" namn.

Mina pojkar har pojknamn; Max och Alex.
Max är då kort för Maxiné och Alex för Alexandra.

Hihi, pojknamn trodde du ja.
Har inte du sett "Dark Angel"?
Där så är Max en flicka.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Tänkte precis nämna att jag träffat både tjej och kille som hetat Alex dvs inte som smeknamn. Även träffat Sam.

Åsa-Nisse kanske :D

Namnets könskaraktär är shittesamma enligt mig.
Däremot intresserar jämnviktssträvan gällande könsrollerna i uppfostran.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jag tycker inte det spelar så stor roll. När man har fått barnet brukar det ju ofta vara så att barnet ser ut att heta......
Mitt barn heter Olof
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Det har jag aldirg tänkt på, däremot så vet jag folk som medvetet väljer "internationelt gångbara" namn. sådna som ska fungerar utan för stora problem om man flyttar tex till england/usa och findland (givetvis ett gäng andra länder mer)
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Alex -kort för Alexander
Max- kort för Maximilian.

Jäjs människa.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jag tror att det skapar mer problem an vad det for ratt for sej.
Tex i sammanhang dar man bara har namnet och inte konet..CV, anmalningar till olika evenemang etc.
Visst gar det mesta att andra pa, men varfor gora det krangligare for sej an vad man behover?

Dessutom sa ar ju en flicka en flicka och en pojk en pojk. Varfor ha ett "neutralt" namn??
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

ramonarunds skrev:
Jag tror att det skapar mer problem an vad det for ratt for sej.
Tex i sammanhang dar man bara har namnet och inte konet..CV, anmalningar till olika evenemang etc.
Visst gar det mesta att andra pa, men varfor gora det krangligare for sej an vad man behover?

Dessutom sa ar ju en flicka en flicka och en pojk en pojk. Varfor ha ett "neutralt" namn??

Du tar upp tex cv, evenemang och liknade, vilka problem skulle det kunna skapa, om man inte kan avgöra könet bara på namnet?:confused:
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Jag hade flera kriterier när jag valde namn men "icke könsbundet" var inte ett av dom.
Jag ville ha ett namn som var "nytt" dvs ingen jag kände hade namnet.
Jag ville ha ett namn som är svårt att rimma på.
Jag ville ha ett namn som lät någorlunda "rätt" i tiden.
Jag ville ha ett namn som inte var för vanligt.
Sedan hade jag ju redans om 12 åring fastnat vid det namnet jag gav till dottern och det fyller alla kriterier jag hade på namn.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

Namn kan väl knappast i sig vara stereotyper, däremot kan de vara könsspecifika.

Jag har inget emot könsspecifika namn. "Hockeymålvakten Karin" är bättre ur genussynvinkel än "den kvinnliga hockeymålvakten Kim".
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

escodobe skrev:
Du tar upp tex cv, evenemang och liknade, vilka problem skulle det kunna skapa, om man inte kan avgöra könet bara på namnet?:confused:

Borde inte spela någon roll i det fallet, för vilket kön man är kan ju ändå framgå av texten i ansökan.

Sen har jag svårt att hitta ett vettigt argument för att vi INTE ska ha pojk resp. flicknamn?
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

ramonarunds skrev:
Jag tror att det skapar mer problem an vad det for ratt for sej.
Tex i sammanhang dar man bara har namnet och inte konet..CV, anmalningar till olika evenemang etc.
Visst gar det mesta att andra pa, men varfor gora det krangligare for sej an vad man behover?

Dessutom sa ar ju en flicka en flicka och en pojk en pojk. Varfor ha ett "neutralt" namn??

Jag har själv ett könsneutralt namn och trivs ypperligt med det.
Det blir förvecklingar ibland, men det tycker jag bara är kul.

Eftersom jag ser kön som något oviktigt och könsroller som en konstruktion, är det viktigt för mig att ge mina barn bästa möjliga förutsättningar att själva forma sin plats i tillvaron. Jag vill i den mån det är möjlig fostra dem att bli fria från könsrollsramar. Däri ingår att ge dem ett namn som fungerar, oavsett hur de vill placera sig i världen.

--
Alex fungerar på både tjejer och killar.
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

mandalaki skrev:
Namn kan väl knappast i sig vara stereotyper, däremot kan de vara könsspecifika.

Jag har inget emot könsspecifika namn. "Hockeymålvakten Karin" är bättre ur genussynvinkel än "den kvinnliga hockeymålvakten Kim".

Jag vill väl fram till "hockeymålvakten Kim".
 
Sv: icke Könsstereotypa namn

escodobe skrev:
Du tar upp tex cv, evenemang och liknade, vilka problem skulle det kunna skapa, om man inte kan avgöra könet bara på namnet?:confused:
Tex om ett foretag helt vill ha en kvinnlig anstalld (fast de skulle de ju inte saga i annonsen) sa gar manliga sokande bort ganska snabbt bara darfor. Det var en sadan grej jag menade.
Samt att om personen ar anmald till tex ett ridlager och som tjej blir placerad i kill-gruppen.
Eller om nagon planerat en storre fest och lamnar bordsplaceringen till nagon som inte kanner personen, sa kanske de satter en tjej mellan tva st tjejer, for att de tror att det ar en kille...och de hade planerat att det skulle vara varannan.

Visst ar det saker som gar att andra pa, det skrev jag ju, men det blir lite jobb pa det hela.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
896
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
Svar
14
· Visningar
383
Senast: Lingon
·
Relationer Jag heter Simon och jag tycker att det är fint namn men för vanligt. Jag vill ändra mitt namn till Zigge istället, coolt namn. Jag har...
Svar
4
· Visningar
718
Senast: Tranan
·
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp