Idéer ang häst som plötsligt parkerar/stannar

Varför? Isåfall tänker vi nog väldigt olika om vad utbildning är. Att det är x antal dagar med undervisning på plats innebär inte att ingen tid behöver läggas mellan kurstillfällena. Vad tänker du om distansutbildningar där det aldrig är IRL träffar? Är det ingen utbildning då?
Det finns ett poängsystem som visar vad som är heltids- och vad som är deltidsstudier. En treårig utbildning är tre års heltidsstudier i min bok. Och det är inte detta.
Nog off topic.
 
Det finns ett poängsystem som visar vad som är heltids- och vad som är deltidsstudier. En treårig utbildning är tre års heltidsstudier i min bok. Och det är inte detta.
Nog off topic.

Ja det är klart att det finns ett poängsystem! Annars hade ju ingen vetat om utbildningen är på hel eller deltid och det kan ju vara väldigt bra att veta.
Okej. Alla deltidsutbildningar på x år är alltså inga utbildningar på x år för att de inte är på heltid? Vi har helt olika syn på vad som är utbildningar och inte. Jag skrev i ett tidigare inlägg att utbildningen är på tre år men dock inte på heltid eftersom det är vad den är. Du måste ju ha tiden att genomföra de uppgifter som ska göras oavsett hur många IRL träffar det är.
 
Hästen har en historia av att ha blivit påkörd, har kroniska förändringar i vissa leder samt dessutom sträckte ena bakbenet i våras. Vi gick dessutom omkull rätt rejält för snart ett år sedan. Därav att även om jag får fram en böjprovsreaktion så är det kanske inte helt enkelt att avgöra värdet av den.

Varför skulle din häst gått bättre när du red utan stigbyglar, tänker på ev korrelation till spattförändringarna?
När en häst gått omkull och börjar krångla efter det är framför allt SI-leder men ibland även ryggar många gånger boven i dramat. Svårt att böja fram hälta på dessa ställen.
 
Jag skulle behöva lite idéer och input på min ena häst som ibland bara parkerar/stannar när jag rider. Kan rida dressyr på bana och han går prickfritt och för små lätta hjälper, för att plötsligt stanna och inte röra sig ur fläcken. Det känns som att han "zoomar ut" och stänger av mentalt. Det brukar kunna gå att trixa lite och svänga runt och få honom fram så småningom, men då är marginalen liten innan han stannar igen. Senare under passet kan han gå super igen. Är fysiskt ok. Har ridit honom under många år med sporrar, och har kunnat få samma reaktion då ibland, då har en kort tydlig hjälp ofta kunnat räcka för att det ska fungera fortsatt, men inte alltid. Har börjat testa att rida utan sporrar igen. Har haft hästen i många år och tänker att det måste på något sätt vara ett resultat av vad jag gjort/inte gjort tidigare. Vill inte ge större och större hjälper modell sitta och sparka med skänkeln heller.

Har testat med spö att peta med, fungerar så där. Vissa dagar kan det fungera i ridningen helt utan stopp, men om han stannar är det svårare att komma vidare när jag inte har sporrar. Har haft support från marken som inte heller kan se att jag ändrar något när han stannar.

Tips och idéer mottages tacksamt! Har jag missat något, inte tänkt på något?

Känner igen detta från två av mina hästar:
Häst nr 1: Hade täta tornutskott, fick ont i ryggen vid fel ridning och ville inte gå framåt då.
Häst nr 2: Ville inte gå framåt med sadel som han tyckte låg dåligt. Sadeln såg ut att ligga bra, men byte av sadel har hjälpt båda gångerna som han har reagerat så.
 
Jag tycker inte alltid att blixtsnabba råd om att kolla om hästen har ont/klinikbesök etc är riktigt så motiverat alltid som svaren ofta är på just buke. Ofta handlar det lika frekvent om hanterings och ryttar problem utifrån frågeställarnas sida som jag ser det , men svar kommer urskiljningslöst inte sällan ändå blixtsnabbt att "åk till klinik/hästen har nog ont "

Däremot tycker jag rådet att kolla upp sin häst väger otroligt tungt i de fall man upplever att ens häst man tycker sig känna väl plötsligt börjar uppvisa ett nytt avvikande beteende konsekvent i vissa lägen. Och likaså om det dessutom finns en problematik skadehistorikmässigt som TS efter trådens gång även redovisat .

Så TS : ja även jag hade valt att gå igenom hästen ordentligt veterinärt hälsostatusmässigt .
 
När en häst gått omkull och börjar krångla efter det är framför allt SI-leder men ibland även ryggar många gånger boven i dramat. Svårt att böja fram hälta på dessa ställen.
SI-leder är ju i övrigt också väldigt svårt att undersöka. Rygg är ju lite "lättare".
 
Känner igen detta från två av mina hästar:
Häst nr 1: Hade täta tornutskott, fick ont i ryggen vid fel ridning och ville inte gå framåt då.
Häst nr 2: Ville inte gå framåt med sadel som han tyckte låg dåligt. Sadeln såg ut att ligga bra, men byte av sadel har hjälpt båda gångerna som han har reagerat så.
Ryggen är röntgad (om än några år sedan) och tornutskotten på min såg väldigt fina och inte täta ut alls.
Ang sadel så är han väldigt tydlig och meddelar tydligt om han inte är nöjd med sadel, dessutom har han tre olika, en allround (Crown), en dressyr (Wintec), och en bomlös (Sportsaddle). Däremot skulle jag ju kunna testa att tex rida dressyr i den bomlösa, som är en distanssadel, eller rida ut i allrounden etc. Det kan ju vara bra för att se om jag ser någon skillnad. Bra tips!
 
Jag tycker inte alltid att blixtsnabba råd om att kolla om hästen har ont/klinikbesök etc är riktigt så motiverat alltid som svaren ofta är på just buke. Ofta handlar det lika frekvent om hanterings och ryttar problem utifrån frågeställarnas sida som jag ser det , men svar kommer urskiljningslöst inte sällan ändå blixtsnabbt att "åk till klinik/hästen har nog ont "

Däremot tycker jag rådet att kolla upp sin häst väger otroligt tungt i de fall man upplever att ens häst man tycker sig känna väl plötsligt börjar uppvisa ett nytt avvikande beteende konsekvent i vissa lägen. Och likaså om det dessutom finns en problematik skadehistorikmässigt som TS efter trådens gång även redovisat .

Så TS : ja även jag hade valt att gå igenom hästen ordentligt veterinärt hälsostatusmässigt .
Tack för input. Det är absolut en idé att kolla honom noggrannare. Men om jag efter att gå igenom honom noga hemma inte hittar något alls, så kommer jag troligen ta hjälp av min tränare (som tyvärr inte haft möjlighet att ha lektioner på en tid) att supporta oss. En annan idé man kan tänka sig är ju att testa med annan ryttare (dock svårt då han kräver förtroende och relation med en person för att det ska fungera) eller att jobba honom en tid från marken och se om det ger skillnad, tex. jobb för hand, tömkörning, handhäst mm.
Jag tycker ju att jag märkt en skillnad när jag testat att sluta med sporrar nu. Vet inte hur mkt det kan påverka och göra skillnad för hans del, om jag tex ändrar ridningen etc.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 359
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 943
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp