Bukefalos 28 år!

ifor Williams?

Buck

Trådstartare
är på jakt efter ett nytt släp och tycker att ifor känns som ett bra alternativ på boggie transport med frontutlastning.

i sverige så är de dock väldigt dyra, även de äldre begagnade.
så har lite funderingar att åka över till england och köpa ett begagnat, och sen betala en bekant att köra hem det när han ändå pendlar dit ganska ofta.

min fråga till allvetande buke är :
vilka modeller är från 2010 och framåt? vilka är för 2hästar? och inte 2 ponnyer..
skriv också gärna lite för och nackdelar med ifor och import osv.
 
Är dom dyra? Jag valde Ifor för det var mkt billigare än andra märken med samma finesser...
Min kärra är en 2009(kan va 2008 men jag tog ut den ny 2009). En HB506! Vilket är den mindre tvåhästars. Vill du upp en storlek så är det HB511 som gäller.

Nackdelen med Ifor är att de är väldigt tunga i sig själva. I övrigt kan jag inte säga att jag finner någon nackdel med min. Älskar den! Men så blir det ju när man beställer nytt efter sina egna önskemål.
anditr2.jpg

(hästen är 1,33 och mkt grov om du vill jämföra storlek mot släpet)

Köper du i Sverige genom åf har du ju garanti. Händer det något med ett släp från England kan du kanske inte nyttja någon garanti?

På min bytte de dämpare på ramperna, kostnadsfritt, eftersom just den här årsmodellen tydligen fått taskiga dämpare som rostade. Jag hann aldrig uppleva problem utan dom bytte i förebyggande. Känns seriöst :-)
 
Jag är också sugen på en Ifor när jag tagit BE kortet och bytt bil, troligen i höst!

Är prisskillnaden så stor? Vet flera som hittat begagnade Ifor till jättebra priser, det har varit fina släp men med högre totalvikt och därmed mindre eftertraktat.
 
är på jakt efter ett nytt släp och tycker att ifor känns som ett bra alternativ på boggie transport med frontutlastning.

i sverige så är de dock väldigt dyra, även de äldre begagnade.
så har lite funderingar att åka över till england och köpa ett begagnat, och sen betala en bekant att köra hem det när han ändå pendlar dit ganska ofta.

min fråga till allvetande buke är :
vilka modeller är från 2010 och framåt? vilka är för 2hästar? och inte 2 ponnyer..
skriv också gärna lite för och nackdelar med ifor och import osv.

HB506 och HB511 är de nya modellerna för 2 hästar. Jag har inte haft nya Ifor, men flera av gamla modellen (HB505 och HB510). Dom är verkligen rejäla, ligger som pansarvagnar längs vägen. Tycker inte att det finns några större nackdelar. Tycker inte heller att det finns några nackdelar med att importera, det är ju grymt mycket billigare i England. Tänk bara på att du måste ha ett bromsbelastningsintyg från tillverkaren samt reg-bevis eller kvitto från det landet du köper släpet i. Vet inte hur det är med import från England, om det är reg-beviset eller kvittot som krävs, men det kan Transportstyrelsen eller Bilprovningen svara på. Vikten på bromsintyget måste vara samma som står på släpets typskylt. Om du köper ett sprillans nytt, så tillkommer 25% i moms i Sverige, så köp ett som är lite begagnat.
 
jag ska köpa ett beganat släp och i england har jag hittat flera 510 släp som kostar runt 2500-3000£.
här i sverige så finns det bara släp som är 10+ år gamla med för låg lastvikt.

har en budget på 40000kr om vi lyckas sälja de gamla släpen. så ett släp för 30000kr och import kostnad på 10000 går ju bra. så får man ett kvalitets släp som man kan vara nöjd med.

tänkte köpa ett släp som får ta runt 1200 i lastvikt så man kan köra 2 hästar vid behov. eller åtminstone så att man kan väga upp det.
 
Fast uppvägningen lär du få bekymmer med om du importerar. Det behövs ju intyg från GA för att väga upp. Och det är extremt sällsynt att de hjälper till när det kommer till släp som tagits in vid sidan av dem.

Kan också bli problem att köpa reservdelar i Sverige, men det kan man ju i o f s skicka efter.
 
Fast uppvägningen lär du få bekymmer med om du importerar. Det behövs ju intyg från GA för att väga upp. Och det är extremt sällsynt att de hjälper till när det kommer till släp som tagits in vid sidan av dem.

Kan också bli problem att köpa reservdelar i Sverige, men det kan man ju i o f s skicka efter.

Jag har importerat släp och det var inga problem att få hjälp med bromsintyget om man ville det (kostade en dryg tusing). Men jag fick ett gratis direkt från tillverkaren istället.
 
Precis, du gick inte via GA. Vissa vill inte gå runt sina GA, för det innebär ju egentligen att man inkräktar på deras agenturrättigheter.
 
Precis, du gick inte via GA. Vissa vill inte gå runt sina GA, för det innebär ju egentligen att man inkräktar på deras agenturrättigheter.

Men jag skrev ju att jag kunde ha fått hjälp av GA om jag hade velat, det var inga problem. Och jag har pratat med Ifor om detta flera ggr, och dom hjälper till med intyg om det behövs.
 
Är TS säker på att få samma hjälp är det ju suveränt. Får man inte den hjälpen, är det bara att ta skeden i vacker hand.

Vi köpte av GA, men hade ändå problem att få fram intyg vilket i slutet betydde att vi sålde släpet icke uppvägt eftersom det i praktiken var omöjligt att väga om (inte Ifor, skandinaviskt märke).
 
Om du köper ett sprillans nytt, så tillkommer 25% i moms i Sverige, så köp ett som är lite begagnat.

Det tillkommer ingen moms för varor köpta i annat EU-land.
Eller menar du att tillverkaren säljer momsfritt till privatpersoner? Mycket konstigt förfarande, i så fall.
 
Det tillkommer ingen moms för varor köpta i annat EU-land.
Eller menar du att tillverkaren säljer momsfritt till privatpersoner? Mycket konstigt förfarande, i så fall.

Jo, om man köper ett fordon som är mindre än 6 månader gammalt (varit i trafik mindre än 6 månader). Men det kanske inte gäller släp?
 
@Lovisaleonora
@WBanna och ni andra ;)

kan man inte köpa reservdelar av en återförsäljare? som man kan av thule, boj och böckmann t ex. har köpt thule utrustning av den lokala återförsäljaren till min kylinge och sen har ju böckmann i höllviken och boj internet butiker.

Köper vi nu släp i England så ska det vara så färdigt som möjligt, dvs rätt lastvikt från första början och bra skick. Men kan inte se varför general agenten skulle vägra oss att väga upp ett begagnat släp, hade det varit nytt från fabrik kanske, men hade vi haft råd med ett nytt släp så hade vi hellre köpt det genom en av de många iw återförsäljarna i området.
 
Det finns alltid en risk att återförsäljare blir sura när man snuvar dem på försäljningsinkomster. Självklart.

Det innebär att det KAN bli problem, även om det inte måste bli det. Många kräver t ex regnr innan de slår reservdel, och just för att begränsa att man tillhandahåller lagerförda artiklar till de som inte vill vara med och betala för servicen.
 
Jag beställde mina fälgar till min Ifor direkt från UK. Tyvärr har Ifor specialmått på fälgarna så det gick inte att få fatt på dessa i SE (förutom hos GA eller begagnat).
 
Det finns alltid en risk att återförsäljare blir sura när man snuvar dem på försäljningsinkomster. Självklart.

det innebär att det KAN bli problem, även om det inte måste bli det. Många kräver t ex regnr innan de slår reservdel, och just för att begränsa att
man tillhandahåller lagerförda artiklar till de som inte vill vara med och betala för servicen.

men det finns ingen återförsäljare här som säljer beg ifor heller, åtminstone inte så att de annonserar om det.
har nästan bestämt min nu för en hb510, men ska nog besöka en återförsäljare och titta på en ny modell och höra för och nackdelar om det.
Och höra vad de har för erfarenheter av reservdelarna.
 
men det finns ingen återförsäljare här som säljer beg ifor heller, åtminstone inte så att de annonserar om det.
har nästan bestämt min nu för en hb510, men ska nog besöka en återförsäljare och titta på en ny modell och höra för och nackdelar om det.
Och höra vad de har för erfarenheter av reservdelarna.

Jag tror nog de flesta handlarna inte är dummare än att dom hellre säljer reservdelar än ingenting alls.
 

Liknande trådar

Utrustning Ska köpa nya transport och vill ha en diagonallastad. Valet står mellan Ifor Williams och Fautras icelandic (har ponny). Ni som har...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Kamilla
·
Utrustning Någon som har en Ifor Williams HBX403 och kan berätta lite vad ni tycker om den?😃 Funderar på att byta transport och den ser trevlig ut...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 417
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 482
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har...
2
Svar
23
· Visningar
2 502
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp