Igångsättning av häst som vilat länge, men ej varit skadad.

pinky

Trådstartare
Min 7:åriga häst har vilat i princip sedan i augusti förra året, av två skäl: Mitt tappade sug och avsaknad av sadel.
Det tappade suget hänger väl iofs ihop med sadelproblemet, som i sin tur kom att hänga ihop med min arbetslöshet och dåliga ekomomi, men det viktiga är att hon inte vilat pga skada, utan varit frisk hela tiden.

(Jo, hon fick en sårskada i slutet av sommaren som gjorde att jag inte lämnade ut henne på foder som jag tänkt, men den har ju inte påverkat hennes hållbarhet och träningsförmåga.)

Nu har jag dock börjat sätta igång henne igen för ett par veckor sedan, varvat barbacka och med lånad sadel. Skrittar som mest ca 40 minuter några dagar i veckan, varvat med kortare rundor och vila ett par dagar, beroende på hur jag har tid.

Jag har börjat rida lite skolor och så längs vägarna (skogen har varit oframkomlig hela vintern), men har ännu ingen användbar ridbana. Iofs är det kanske bra, då jag tycker skrittandet är ganska tråkigt och lätt skulle bli sittande på banan om jag fick... :angel: Det vore även bra för hennes ibland bristande framåtbjudning att komma igång ute i första hand den här gången.

Är jag rätt ute? Eller kan jag gå ännu fortare fram med en oskadad häst?

Det skulle vara trevligt att kunna komma upp i snabbare gångarter rätt snart, för hon är så attans piggelin att det är svårt att få henne att skritta avspänt vissa dagar. Det blir lätt en otrevlig kamp istället... Det vore även bra för hennes hull med lite mer ansträngning. :cool:
Men som sagt, hur snabbt törs jag gå fram efter en såpass lång vila?
 
Sv: Igångsättning av häst som vilat länge, men ej varit skadad.

Jag tänker alltid att det är bättre att ta det lite för långsamt än lite för fort.
Att börja trava lite efter 3-4 veckor tycker jag absolut man kan. Man måste ju inte trava i 10 minuter varje dag liksom, och skolor är ju lika ansträngande (mer?) än några meter i trav..

Man brukar ju säga att en häst som vilat behöver lika lång tid som vilan för att komma igång till full styrka (om den hade full styrka innan).
Om hästen har stått 6 månader så behöver man mao 6 månader. Sen hur man lägger upp det månad för månad kan man ju tänka ut lite själv.

Sen om det är pga piggheten så gör det nog varken till eller från om du börjar trava lite. Det handlar ju som sagt inte om att trava länge (= få hästen mindre pigg) utan bara om korta sträckor för att börja bygga upp hästen lite mer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 384
Senast: Habina
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 384
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
15 901
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 195
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp