Bukefalos 28 år!

Igångsättning erfarenheter.

FadeAway

Trådstartare
Har varit och pratat med läkare idag eftersom jag vill ha inskrivet i mitt förlossningsbrev att jag vill ha tidig eda. Förra förlossningen fick jag ingen eftersom de envisades med citodon och sedan var det praktiskt nog för sent. Tydligen skiljer det sig om ens barnmorska skriver in det eller om en läkare gör det :confused:

På grund av mina förhållandevis korta förlossningar så tycker hon att jag ska avväga igångsättning så att jag hinner få den. Förra förlossningen tog under en timma från värkarbetet började. Från öppen till född tog det ca 20 minuter. Vi har drygt en halvtimma till sjukhuset och jag vill INTE föda hemma.

Så jag ska tänka på det och i så fall sätta igång det i v 38. (Bägge barnen är födda i vecka 39)
I dagsläget är jag i vecka 36.

Jag har bara hört skräckhistorier om igångsättning innan :eek:
 
Jag har blivit igångsatt med båda mina barn p g a överburenhet. Den första föddes 18 dagar över tiden och den andra 16 dagar.

Första tog ca 23 timmar från igångsättning tills han var född, den andra "bara" ca 10 timmar.

Jag var förberedd på att det skulle ta tid och tyckte inte att mina igångsättningar har varit negativa erfarenheter. :-) EDA hann jag få i god tid.
 
Har varit och pratat med läkare idag eftersom jag vill ha inskrivet i mitt förlossningsbrev att jag vill ha tidig eda. Förra förlossningen fick jag ingen eftersom de envisades med citodon och sedan var det praktiskt nog för sent. Tydligen skiljer det sig om ens barnmorska skriver in det eller om en läkare gör det :confused:

På grund av mina förhållandevis korta förlossningar så tycker hon att jag ska avväga igångsättning så att jag hinner få den. Förra förlossningen tog under en timma från värkarbetet började. Från öppen till född tog det ca 20 minuter. Vi har drygt en halvtimma till sjukhuset och jag vill INTE föda hemma.

Så jag ska tänka på det och i så fall sätta igång det i v 38. (Bägge barnen är födda i vecka 39)
I dagsläget är jag i vecka 36.

Jag har bara hört skräckhistorier om igångsättning innan :eek:

Jag har blivit igångsatt, upplevde inget negativt med det. Tog cirka ett dygn från inskrivning till att förlossningen var klar :).
 
Jag blev igångsatt med cytotec med mitt andra barn.

Fick första dosen vid 10-tiden och sen varannan timme hela dagen utan att nåt hände.

Vid 21.30 skulle jag få dagens sista dos, då frågade jag om de inte skulle känna efter om nåt hade hänt, för det hade ingen gjort på hela dagen.
Men nej, det var ju ingen idé, vi skulle ta nya tag nästa morgon.

Då frågade jag varför jag ändå skulle få den sista dosen, det var väl bättre att jag fick sova? (Dessutom hade jag varit magsjuk precis innan, och sovit typ ingenting två nätter.)
Men den dosen skulle jag tydligen ändå ha.

Vid elva-halv tolv la vi oss och sambon somnade. Då hade jag börjat få ont, så pass att jag inte kunde somna.
Dock fattade jag inte att det var igång utan var helt inställd på att vi skulle ta nya tag nästa dag. Och jag var så jävla arg på barnmorskan som gett mig sista dosen, hur skulle jag orka föda barn nästa dag om jag inte fick sova?

Gick och vankade i korridoren helt själv, tänkte att det är bra om i alla fall sambon får sova så han är pigg till nästa dag.

Vid ett började det göra riktigt skitont, väckte sambon som ringde på barnmorskan. Jag var fortfarande helt inställd på att inget skulle hända under natten, och halvt panikslagen, för gör det såhär ont utan att nåt händer kommer jag dö. Och EDA kan man väl inte få innan förlossningen?

BM skulle i alla fall känna, innan jag fick en sovdos. Men när jag asade upp i sängen gick vattnet. 4 cm öppen och DÅ fattade jag att jag inte skulle sova utan föda barn.
BM for iväg och skulle fixa rum på förlossningen, det tog en kvart. På den kvarten öppnade jag mig till 8 cm. :meh:

Och trots att alla lovat mig tidig EDA hanns det inte med. När narkosläkaren till slut kom var jag öppen 9 cm. Fick välja om jag ville ta det, men kändes rätt meningslöst.
Fick lite krystvärkar innan jag var helt öppen som jag fick hålla emot lite :arghh:, men sen var hon ute på två värkar.

I efterhand kan jag tycka de var lite nonchalanta, iom att jag hade tryckt så hårt på tidig EDA så kan man ju tycka att någon borde kollat om nåt hänt under dagen.
Men allt som allt är jag nöjd, även om det var sjukt intensivt när det väl drog igång.
 
Jag blev igångsatt, pga havandeskapsförgiftning. Först med cytotec, sen ballongkateter utan att något egentligen hände. Sen togs vattnet och jag fick värkstimulerande dropp, då blev värkarna snabbt väldigt jobbiga. Edan tog sen bort allt fram till krystvärkarna dock.
Tog 13 timmar med droppet tror jag. (Totalt typ 42 timmar från första dosen cytotec men då var det ju aldrig jobbigt, bara trist att ligga på förlossningen).
 
Även jag fick alla doser cytotec och öppnade mig från 1 till 2,5 cm på ett dygn. Sedan tog de hinnorna och jag fick värkstimulerande dropp. Vid 9 cm fick jag jobbiga värstormar och begärde EDA. Men fick vänta 2-3 timmar pga strulande prover. Fick en skön paus, men påfyllnaden gav ingen smärtlindring utan gjorde bara att allt värkarbete stannade av. Bebisen fick krystas ut med ren viljekraft och sugklocka. Pga obefintliga värkar så drog inte livmodern ihop sig efteråt så jag förlorade rätt mkt blod.

Jag blev igångsatt pga havandeskapsförgiftning. Hade jag fått välja hade jag önskat att förlossningen kom igång av sig själv.
 
Generellt brukar det bli mer strul med igångsättning. Värkstormar så man måste bromsa och annat tjafs. Finns väl en poäng med att kroppen/bebis ska dra igång på egen hand antar jag. (Detta har jag hört av de som jobbar på förlossningen, inte egen erfarenhet).
 
Totalt tog min förlossning 27 timmar men första 14 var lätt mensvärk och mest väntan. Vid 5 cm fick jag EDA och efter det gick det lätt tycker jag.

Har bara fött en gång så kan inte sägA om det var värre eller inte.
 
Blev igångsatt nu i februari, var då 15 dagar efter BF. Redan första dosen cytotec satte igång det, så det var smidigt. Fick sen två doser till för att det skulle öka. På natten tog de vattnet, och sen ville de sätta in värkstimulerande dropp. Fick då eda i samband med det, tyvärr tog den inte... Det är lite dimmigt efter det, eftersom värkarna blev rätt starka och jag bara hade lustgasen som lindring. På förmiddagen nästa dag var jag helt öppen och fick krystvärkar, men bebisen hade inte kommit ner tillräckligt för att börja krystarbetet.
Efter några timmar till och han fortfarande inte kommit ner blev det beslutat om snitt. Det var dock inte igångsättningens fel att det blev så, utan bebisen låg snett på något vis så han hade inte kunnat komma ut naturligt enligt läkarna efteråt.
Så själva igångsättningen gick hyfsat bra, det var andra saker som komplicerade till det. Hade han legat rätt och edan tagit som den skulle hade det varit ganska problemfritt!
 
Jag blev igångsatt pga överburenhet. Har bara positiva känslor kring min förlossning, även om det tog lång tid. Ballong sattes in dag 1 och dag 2 tog de hål på hinnorna och satte på värkstimulerande dropp. Han föddes kl 23.17 dag 2, så det tog lång tid men kag fick ordentliga pauser vilket gjorde att jag fick vila upp mig ordentligt inför de jobbiga perioderna. Hade inga komplikationer och krystarbetet tog 40 min.
 
Jag blev igångsatt 48 h efter tidig vattenavgång i v 37 . Har bara positiva erfarenheter av igångsättningen. Fick cytotec och det behövdes 3 doser för att det skulle komma igång. Från första dosen tog det 10 timmar tills hand var ute (men jag hade ju väntat 48 timmar innan också..). Jag kommer inte ihåg hur längre jag krystade men han kom på andra krystvärken så kan omöjligt har varit särskilt länge!
 
Jag blev igångsatt BF+16.
Fick en ballongkateter(?) vid 17. Vid 20 trillade den ut, var öppen 4 cm.
Då tog de hinnorna och satte in värkstimulerande. Fick EDA efter en stund med lustgas vid 23 tror jag och sonen är född strax efter 03.
Så det gick ändå snabbt och väldigt okomplicerat för att vara första gången! :)
Mannen var inställd på tre dygn...
 
Min första förlossning var igångsättning 10 dagar över tiden. Hade haft förvärkar och fått sovdos så på morgonen tjata jag till mig igångsättning. Der ångrar jag idag.
Fick igångsättning vid nio, kl tolv var jag öppen 10cm. Barnmorskan sa att jag skulle föda innan hon gick hem kl ett. Hade Eda och allt var rätt behagligt. Då satte mina krystvärkar igång, helt verkningslösa, grabben hade inte lagt sig i läge han låg för långt upp.
Jag hade krystvärkar till kl sjutton alltså i fem timmar utan att der hände nånting. Totalt slut fick jag äntligen hjälp med sugklocka, kl 18.15 kom han. Sprack massor IOM att jag heller inte hann vidga mig. Gick på två krystningar. Jag ångrar så st jag tog igångsättning. Han var inte redo att komma ut.
Med andra grabben gick allt naturliga vägen och jag fick verkligen vara med om en helt otrolig händelse med krystvärkar som funkar.
 
Jag har blivit igångsatt pga havandeskapsförgiftning 2 gånger. Första gången i vecka 37, då med ballongkateter, att de tog hinnorna och sedan värkstimulerande dropp. Från start till mål tog det 36 h. Då var de första timmarna uthärdliga med promenad och alvedon. Bebis blev lite stressad under förlossningen så jag kunde bara vara i vissa ställningar, och i tillägg ville han inte skruva sig neråt så förlossningen avslutades med sugklocka. Inte en bra upplevelse då varken min kropp eller sonen var klara för förlossning.

Andra igångsättningen var förra veckan. Fick 4 doser cytotec och sedan skulle det varit vila över natten, men klockan ett gick både vatten och slempropp och värkarna satte igång på egen hand. Kl 9 på morgonen var jag fullt öppen och alla var nog övertygade om att bebis skulle vara ute till lunch. Dessvärre kom hon inte ner så efter 12 timmars stånkande och krystande beslutades det om akut snitt. Visade sig då att bebis legat i öppen pannbjudning och alltså inte kunnat komma ut. Så även om förlossning nummer 2 inte heller blev en kanonbra upplevelse fungerade igångsättningen bra denna gången och hade bebis bara legat rätt hade det varit en hyfsat snabb och smidig förlossning.
 
Blev ingen igångsättning. Lillasyster bestämde sig att komma natten till fredagen 03.43. Vattnet gick på torsdagen på morgonen och vi fick komma in och kolla läget vid 11. Fullt på neonatalen men vi fick dispens att stanna då vi var nära v.37 och de inte ville skicka mig till halmstad med risk att föda halvvägs. Hade inga/sporadiska värkar och hängde i ett förlossningsrum ett gäng timmar innan kvällen då vi fick rum på bb och väntade där. Vid två tiden började det bli jobbigare värkar men fortfarande sporadiska men vi fick åter rum på förlossningen. Vid halv tre beställdes min epidural och jag fick den efter kanske 20-30 minuter. Därefter fortsatte sporadiska värkar, sen gick allt urfort och hon föddes i sjukhusets nättrosor och binda utan både barnmorskan eller barnundersköterskan närvarande.
De kom rusandes efter att ha sett kurvan med värkarbetet. Så 11/3 03.43 föddes lillasyster.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 417
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 226
Senast: Tramptass
·
Gravid - 1år Jag skulle vilja höra hur det gått för er som spruckit mycket vid era förlossningar. Tänker kanske framför allt på er som även spruckit...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 182
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Vet att endast läkare kan hjälpa mig, och jag har en tid till ortoped om ett par veckor men jag är så himla nervös över att han ska säga...
Svar
7
· Visningar
2 728
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Växtnäring
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Semestertips

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp