Igenvuxen ridbana

firren

Trådstartare
Hej!
Har ni några idéer vad man gör med en igenväxt ridbana?
Den har väldigt hårt grus-underlag, likt en fotbollsplan/grusväg på sommaren men nu är det även så att den har blivit totalt igenväxt av gräs, ca 50/50 hårt grus och gräs.

Vad bör vi göra?
Anlägga paddock på nytt? Fylla på mer underlag? Ni får gärna komma ed tips och råd :)
 
Hej!
Har ni några idéer vad man gör med en igenväxt ridbana?
Den har väldigt hårt grus-underlag, likt en fotbollsplan/grusväg på sommaren men nu är det även så att den har blivit totalt igenväxt av gräs, ca 50/50 hårt grus och gräs.

Vad bör vi göra?
Anlägga paddock på nytt? Fylla på mer underlag? Ni får gärna komma ed tips och råd :)
Harva ett antal gånger så ska du se att den blir bra igen. jag kan tänka mig att det är stenmjöl som underlag, och då får man harva och sladda då och då. Jag har stenmjöl som underlag och det blir superbra underlag. Om du inte lyckas hålla banan så den har svikt så ska natursand vara det bästa att lägga på. Men som sagt. Börja med att harva så blir du av med gräset.
 
Harva och plocka, harva och plocka tills det är gräs fritt och mjukt :p. Avsluta med ngt ogräs dödande för att hindra att det växer mer (är ju antagligen en hel del fröer på ridbanan så du kommer ha ett stort jobb att plocka ogräs några år framöver om du inte är noggrann och harvar/sladdar ofta och håller efter :p.
Behöver du mer topplager så är det en smaksak vad man trivs med och vad som går att kombinera med det gamla.
 
Fast underlag - min dröm. Snällt mot hästens leder. Jag hade inte gjort så mycket, möjligen jämnat den. När ni rider kommer ni att rida upp den. Risken är att den blir för djup om ni harvar den. Har ni någon bonde med sprutcertifikat i närheten kan ni höra med honom om han kan komma och spruta den med Round Up.
 
Hej!
Har ni några idéer vad man gör med en igenväxt ridbana?
Den har väldigt hårt grus-underlag, likt en fotbollsplan/grusväg på sommaren men nu är det även så att den har blivit totalt igenväxt av gräs, ca 50/50 hårt grus och gräs.

Vad bör vi göra?
Anlägga paddock på nytt? Fylla på mer underlag? Ni får gärna komma ed tips och råd :)
Det är ganska mång parametrar med i bilden.
Hur gammal är banan? I vissa banor är underlaget helt enkelt slut, ingen svikt, blandat med skit gör den i princip omöjlig att få bra.
Hur mycket ska den användas?
Hur platt är den? Efter några år, blir de flesta banor kuperad terräng om det inte tas om hand om.
Hur mycket pengar tänker du lägga?
Kolla in Ridsportsförbundets guide att anlägga en ridbana, finns en googling bort.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 679
Senast: Amk
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 085
Senast: ako
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 386
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp