Bukefalos 28 år!

"Ignorant" häst

FlygandeGris

Trådstartare
Hej!

Jag köpte en ny häst för 3 månader sen och då var han inte särskilt uppfostrad, han sprang över en, gick framför en när man ledde han, stannade inte när matte försökte få stopp (från marken). Nu efter 3 månaders konsekvent träning så har det blivit mycket bättre. Men han lyssnar bara på mig när han känner för det (typ 5 av 10 ggr). Om han får nån egen ide t.ex hälsa på nån annan häst/äta gräs/gå ifrån matte (när jag leder han) så finns det inget jag kan göra för att stoppa han. Då ignoerar han mig och går rakt över mig.

Hur får jag stopp på detta?
 
Hur har ni tränat?

Jag tillhör väl dom som inte daltar med hästar och verkligen visar att mig går de inte över och gör de det ändå, då blir det konsekvenser. Jag brukar inget våld utan använder väl mer kroppspråk, har nog hänt nån enstaka gång att jag använt ett grimskaft som "spö".
Min häst var lite nonchalant i början och är det mot andra också, men med mig vågar hon inte annat än att lyda. Det räcker att jag höjer rösten så blir hon "oj förlåt matte".

Svårt att förklara egentligen, men kanske kan du ta hjälp av en problemlösare så både du och hästen tränar samtidigt? :)
 
Noll tolerans för varenda liten grej den gör. Ha spö och träns om du behöver det. Det är okej att använda lika mycket styrka på hästen som hästen använder på dig. Bli ordentligt arg nästa gång den går på dig eller gör nått annat dumt. Ryt ifrån och markera på skarpen att "nu ska du tamejfan lyssna punkt!". Daltande eller 10 små tillsägningar hjälper aldrig. Bättre att säga till en gång - ordentligt - så slipper man gå och småtjafsa hela tiden.
Om du tränat den i 3 månader och den fortfarande gör saker som går på dig och försöker dra till mat och andra hästar, har du nog inte varit tillräckligt hård. Gör man rätt så hjälper det med en tillsägning och sen har man en häst och ingen buffel.
 
Fortsätt med det du gör om du tycker det har blivit bättre sedan du fick honom. 3 månader är ingenting.
Var konsekvent men ändå rättvis, använd spö om han inte reagerar på annat.
Och en kapson kan vara bra om du har svårt att få kontroll på honom när han bara drar iväg från dig.
Jag skulle avråda från träns när du leder honom och han sticker iväg, för du vill aldrig rycka och dra i munnen på honom.

Det är också jätte viktig med hästar som springer över människor att dem lär sig hålla avstånd, inte gå förbi dig, och att kunna flytta på sig när du ber om det.
 
Hej!

Jag köpte en ny häst för 3 månader sen och då var han inte särskilt uppfostrad, han sprang över en, gick framför en när man ledde han, stannade inte när matte försökte få stopp (från marken). Nu efter 3 månaders konsekvent träning så har det blivit mycket bättre. Men han lyssnar bara på mig när han känner för det (typ 5 av 10 ggr). Om han får nån egen ide t.ex hälsa på nån annan häst/äta gräs/gå ifrån matte (när jag leder han) så finns det inget jag kan göra för att stoppa han. Då ignoerar han mig och går rakt över mig.

Hur får jag stopp på detta?

Ignorant?
Dum?
Okunnig?

Eller menar du nonchalant?
I så fall: konsekvent i regelsättning och upprätthållande av regler.
Tydlighet i kroppspråk och förväntningar.
 
Om han klampar rakt över dig behöver du jobba mer på ditt inflytande. Jag är inte sorten som använder spö i första hand och det tycker jag inte heller att du ska göra i första taget. Risken är att du istället för att bygga upp ett förtroende hos hästen så raserar du det helt. Förlängd arm i all ära men det är otroligt lätt att det blir fel.

Ledövningar på marken är väldigt nyttigt. Bevisa för hästen att ni är ett team och att du är en tillgång för honom.

Led hästen i lös lina, kommunicera, prata, lek. Vända, flytta, följa. Notera hästen, är han närvarande i leken? Ut i skogen, gå upp för branta backar, mellan smala passager, över stock och sten. Och när ni stöter på ett hinder, vägled din häst igenom det. Det är så man bygger en relation och det är så du vinner förtroende. Om hästen far iväg för att hälsa på en annan häst har du varit för sen med att förutse vad din häst tänker. När din häst inte är med dig behöver du korrigera tidigt, redan när aktionen bara är en tanke. Där och då måste du bryta, innan han har tagit beslutet. I det skedet är han lättare att avbryta än när han redan har bestämt sig. Och genom att se din häst och ta beslut innan han själv hunnit göra det visar du att du är intelligent, närvarande och stark. Och det gör din häst trygg med dig.
 
En häst får aldrig gå över en människa, aldrig någonsin. Om den sen "går över dig" i hälften av fallen när den vill åt något annat håll, då vet jag inte om jag tycker det är så mycket till "förbättring".
Ta hjälp och styr upp den hästen, omedelbums, annars kan det bli farligt.
 
Sen är det detta att faktiskt låta den göra som den vill - under förutsättning att det är samma som du vill. Lite som de svarta fordarna.

Uppmuntra viljan att vara tilllags. Det gör man inte genom att bara fräsa ifrån, använda spö eller vad för väg man väljer. Det är en balansgång.
Att lura hästen lite är med en väg att gå. Om där är en väldigt fin grästuva som du misstänker att hästen kommer att stanna vid, du ser och känner att dit kommer hästen vilja gå, öronen, näsan och musklerna vill liksom dra hästen ditåt innan den vänder dit. Gå dit då och ge hästen lov att ta ett par tuggor. Sen går ni vidare.

Men en annan gång så vänder du åt andra hållet. Att föröka se tidigt vad hästen tänker göra och ta beslut efter det samt sen vara tydlig med det. Ofta är hästens förslag riktigt bra, då gäller det att bestämma att så gör vi, innan hästen bestämmer det själv.
 
Hej!

Jag köpte en ny häst för 3 månader sen och då var han inte särskilt uppfostrad, han sprang över en, gick framför en när man ledde han, stannade inte när matte försökte få stopp (från marken). Nu efter 3 månaders konsekvent träning så har det blivit mycket bättre. Men han lyssnar bara på mig när han känner för det (typ 5 av 10 ggr). Om han får nån egen ide t.ex hälsa på nån annan häst/äta gräs/gå ifrån matte (när jag leder han) så finns det inget jag kan göra för att stoppa han. Då ignoerar han mig och går rakt över mig.

Hur får jag stopp på detta?
Om du hållit på 3 månader med konsekvent träning och inte kommit längre kanske det är dags att backa och tänka. Är du verkligen konsekvent ur hästsynpunkt? Förstår hästen vad du menar? Du har fått massor av tips här men om det inte hjälper så kanske du behöver ta hjälp av någon som på plats kan assistera och visa sätt som kanske fungerar bättre. Det behöver absolut inte vara någon NH-tränare utan en erfaren person vars hästar respektera denne hela tiden.

Det är en sak att inte lyda men en helt annan sak att traska över dig, knuffa undan dig eller liknade. Där handlar det inte om förståelse eller uppfostran av häst (om hästen alls har lärt sig att umgås med hästar) utan att han inte respekterar dig och ditt space och troligen anser att du är ouppfostrad och inte flyttar på dig när någon med högre rang kommer.
 
Hej!

Jag köpte en ny häst för 3 månader sen och då var han inte särskilt uppfostrad, han sprang över en, gick framför en när man ledde han, stannade inte när matte försökte få stopp (från marken). Nu efter 3 månaders konsekvent träning så har det blivit mycket bättre. Men han lyssnar bara på mig när han känner för det (typ 5 av 10 ggr). Om han får nån egen ide t.ex hälsa på nån annan häst/äta gräs/gå ifrån matte (när jag leder han) så finns det inget jag kan göra för att stoppa han. Då ignoerar han mig och går rakt över mig.

Hur får jag stopp på detta?

Min förra häst gjorde detta han sket i en och trodde sig bestämma. Det jag gjorde var att ta hjälp av en tjej som håller på med NH väldigt mycket och hon hjälpte mig med en massa ledarskapsövningar. Så som följa osv. hon pratade mycket om att använda hästen egna språk till exempel om ni går och han håller på gå på dig kan du "sparka" i luften med armbågen och fortsätter han ändå så är det bara att armbåga han i bogen. Jag övade mycket på att bara promenera och stanna sedan jobba med flyttningar i och med att hästarna bestämmer genom att flytta varandra så anamma det.
Kan tillägga att jag efter kanske 6månader aldrig gick med grimskaft utan han följde som en liten hund och blev även mer tillgiven överlag, kom då man visslade samt lärde sig en hel del trick :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 950
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp