Bukefalos 28 år!

IKEAs ulltyg...

pinky

Trådstartare
... kan det duga att sy ett täcke av? Var och klämde på det häromdan och det verkar inte vara av dålig kvalité direkt, men är lite tunnare och mjukare än förra pållens Bidermantäcke (som iofs kostade 1600:-, så det får banne mig lov att vara superkvalité... :o). Fin grå färg hade det, tänkte isf ha svart kantband med vit passpoal. :d

Nån som har känt på det och har en åsikt?
Nån som har erfarenhet av att sy i ulltyg, brukar det bli bra? Tänker på kantband och sånt när man tvättar hela kalaset sen. Men man kanske ska krympa tyget innan man syr?

Tips, tack! :)
 
Bidermantäcket, vad var det för täcke ?? *nyfiken*
Heter det bara Biderman eller är det ett förnamn före, typ Lars eller nåt liknande ??
 
Ja, Bidermans syr upp täcken efter din beställning. Ulltäcket vi köpte var helt underbart. Men som sagt, till det priset så måste det nästan vara det. :cool:

Vårt täcke hade dubbla gjordar och bensnören, och bogspännena var fastsatta med läderstroppar. Jättetjusigt! :)
 
Hihi...
Det är nämnligen såhär att jag fick med ett Ulltäcke till min häst, med hans namn på och allt, gissa vilket märke det är på det :D Jag hade aldrig sett/hört talas om det märket förr det var därför jag hajade till nu...
Men jag håller med, det är ett suveränt täcke, yllen är tjock och av bra kvalitet, och det sitter som gjutet på hästen ! :love:
 
Vilket kap du gjorde då, med namnet på och allt! :D

Vi valde att göra täcket utan namn, för då skulle det ju kosta ännu mer... :p
 
Japp :bump:

Har du någon aning om man får tvätta täcket och i såna fall hur varmt ? Jag hittar inga tvättråd på det nämnligen...
 
Om jag skulle lägga ned en massa besvär på att sy ett täcke själv skulle jag definitivt investera i ett dyrare tyg! IKEA är ju inte kända för att ha världens bästa kvalitet precis...

Om du ändå vill sy ett täcke av just det tyget skulle jag råda dig till att köpa en liten bit tyg och tvätta det många gånger för att se hur det reagerar på slitage. Sen skulle jag också tvätta tyget innan jag sydde något av det.
 
Om du ändå vill sy ett täcke av just det tyget skulle jag råda dig till att köpa en liten bit tyg och tvätta det många gånger för att se hur det reagerar på slitage. Sen skulle jag också tvätta tyget innan jag sydde något av det.
Smart! Det ska jag prova. :) (För jag tycker inte att det verkade vara så jättedålig kvalité på tyget, men man är ju lite blind ibland... :smirk:)
 
Hm... Minns inte riktigt hur vi gjorde, det var inte jag som skötte täckestvättandet...
Men du kan ju ringa Bidermans och fråga! :idea:
 
Vad kostade tyget per meter?
Det kanske kan duga att sy ett schabrak i om inte annat...
 
Jaaa, där sa du nåt!! Det ska jag nog göra istället! :idea:

Har börjat överge planerna på att sy ett helt nytt täcke, utan funderar mer på att göra mitt Hansbotäcke användbart som stalltäcke. Men jag tyckte det var så fin grå färg på ulltyget, och så gillar jag ull öht så jag vill ju göra NÅNTING av det, liksom... :cool:
 
satt å kikade på IKEA's hemsida... är det det röda SISSI-tyget du menar? Ruggigt fina färger isf. Tyckte bäst om den röda :P

Jag tror att om du ska ha ett täcke så är det mycket bättre att köpa något annat lite tjockare, typ militärfiltar på ÖB brukar funka till sånt. Bättre kvalitet, och billigt. Tycler den grå yllefärgen är jättefin.
 
Jo, det är nog militärfiltarna man får ge sig på om det ska bli nåt av... Kollade med en tygaffär hemma, och hon rekommenderade också dem. :)
Men de filtarna som du länkat till, räcker det med en till ett täcke i stl 130? Det borde det göra, va? Filten är ju 175x205 cm, och det borde väl räcka till på längden, men bredden? :confused:
Försöker tänka mig hur brett ett täcke är, men det är ju inte så ofta man brer ut det på golvet...
 
vet inte riktigt hur brett ett täcke är... blir kanske i minsta laget, men man får väl sy ihop två isf...
 
Det var det jag tänkte slippa... ;)

Men du kanske har rätt, jag ska försöka mäta ett täcke, så vet jag! :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp