Bukefalos 28 år!

Imorgon kommer de, brahmakycklingarna!

Mli

Trådstartare
Har tjatat på min man i 10 år nu, och äntligen har det gett resultat! Var och tittade på tre brahmakycklingar på 5 veckor idag, två hönor och en tupp. Flyttar hit imorgon :love: :banana:

De ska bo i kaninernas vinterhägn ett par veckor till innan det blir så pass stora att katterna kan låta bli dem. Sen ska de gå på frigång och dela ligghall med de andra djuren. Ser fram emot att slippa köpa ägg nästa vår!

Jag funderar lite på hur jag ska göra med strö i vindskyddet nu. De har ett vindskydd på ca 1m2 och sen är resten av hägnet ca 6m2 med jordbotten och med diverse grenar och sånt i. Ska hälla ut en säck med sand så de kan bada. Eftersom de har stor yta att röra sig på och sprätta runt i så funderar jag på om jag skulle använda mig av halm i deras vindskydd, istället för spån eller torv.
Vad har ni andra gjort?
 
Sv: Imorgon kommer de, brahmakycklingarna!

åh vad kul! :D vi har också höns, och vuxna brahma kycklingar. men jag skulle inte ha halm eller hö år mina höns. där samlas det lätt ohyra, löss loppor å sånt man absolut inte vill ha på sina höns. det är bättre med grovt luftigt torrt spån! :)
 
Sv: Imorgon kommer de, brahmakycklingarna!

OK! Då blir det spån. Ska ju ändå förbi lantmännen och handla tillväxtfoder. Hur mycket ger ni era kycklingar av det?
 
Sv: Imorgon kommer de, brahmakycklingarna!

vi har aldrig gett våra kycklingar sånt, under alla år vi haft kycklingar så har det alltid fungerat bäst med vanlig fenix hel för oss, samma som vi ger våra stora höns! dom växer så det knakar ändå. sen får ju alla mat rester varje dag som de är helt tokiga i, allt från hackat, kokt ägg till potatis å lax! :D
när våra kycklingar kläcks, så har vi dom i en stor bur tillsammans med hönan, sen när dom är tillräckligt stora så släpper vi ut dom fri, vi har alla höns lösa och det går in i hönshuset själv på kvällarna, så de hittar ju mycket att äta när de sprättar runt ute. hunden å hönsen står alltid och äter matrester tillsammans, för han får också smaka! :d
vi slänger in en skopa i hönshuset, som rymmer ungefär 4-5 dl, vi har just nu 10 höns, 1 tupp och 4 halv-vuxna brahma kycklingar! och hönsen är feta, grymt fet, så de kan ju inte vara för lite åt dom!
 
Sv: Imorgon kommer de, brahmakycklingarna!

Åh, vad kul med höns. Har velat ha höns lääänge, men min karl säger att jag inte får utöka mitt zoo mer :mad:

/Maria, din nya kursare :D
 
Sv: Imorgon kommer de, brahmakycklingarna!

Grattis till livet som hönsmamma! :)

Ang foder så har jag gett mina kycklingstart + matrester, hackat ägg, småklippt gräs och lite allt möjligt som är i lagom storlek för små kycklinghalsar. De har fri tillgång på både mat, vatten och grönt gräs.

Tänk på att femveckors-kycklingar inte har full fjäderdräkt än, så en värmelampa eller ett litet hus med mycket halm eller likande där de kan kura ihop sig tillsammans för värme behövs om de inte ska riskera att bli förkylda eller sjuka eller värre...
 
Sv: Imorgon kommer de, brahmakycklingarna!

Svarar alla:

Maria: Min man har äntligen gett med sig nu, bara han slipper dem i trädgården. Och det är helt OK. Han skickade en länk till en artikel om kameler på skånska gårdar. Tror att det hade gått att övertala honom till det också :-)

Jag ska se vad det finns för foder på lantmännen, har hört att det kan räcka med vanligt foder tills de ska värpa, och det lär ju dröja.

De är 5 veckor nu, och uppfödaren sa att de inte behöver värmelampa längre. Det vindskyddet de har nu är ca 1 m2 och 1 m högt i tak, 3 väggar. Uppfödaren sa att det räcker, men jag vill ju inte riskera att de ska bli sjuka...
Har en värmelampa hemma som jag hoppas fungerar, det var längesedan jag hade kultingar. Blir lite meckigt att få ut den till hägnet.. Hmm.. kanske får tänka om lite och inte lita helt på uppfödaren?
 
Sv: Imorgon kommer de, brahmakycklingarna!

jag brukar ha värmelampa dygnet runt tills de är 4-5 veckor och sedan bara nattetid en tid ytterligare. Då har jag iofs varmt och gott inne i hönshuset, runt 20 grader, och de får inte gå ut alls innan de har fått alla fjädrar - dvs runt 6 veckor som tidigast och bara en timme eller så i början (stora raser som mina och dina utvecklas lite långsammare).

Mina hönor som har kycklingar brukar ligga med dem under vingarna i princip dygnet runt de frösta två veckorna, sedan går hon ut med dem men de håller sig när henne och ligger ofta under vingarna och har det varmt och gott. Runt 5-6 veckor slutar de ligga under mamman på nätterna och sover istället själva på pinne. Alla mina sover inomhus med luckor och dörrar stängda för rävar och annat otyg.

En intressant sak som jag har upptäckt nu i vår/sommar när jag nu har kycklingar både under höna och under lampa är att de som vuxit upp med en mamma är ganska mycket större och mer välutvecklade än de under lampan. De är kläckta samtidigt allihopa. Mina vuxna höns är allihopa uppvuxna under lampa så jag vet ju att det inte blir nån skillnad i slutändan, men det var intressant tyckte jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Imorgon kommer de, brahmakycklingarna!

Jag har riggat värmelampan nu. För säkerhets skull, och för att jag ska kunna sova gott om nätterna..

Hur varmt tror ni de vill ha det? Har inte möjlighet att ha den särskilt högt så det kan bli ganska varmt under, men de har ju möjlighet att lägga sig brevid också så de kanske reglerar det bra själva.
 
Sv: Imorgon kommer de, brahmakycklingarna!

för femveckors borde det räcka med 30 grader som mest (minns inte exakt nu men det går ju att googla fram lätt) bara de har möjlighet att lägga sig en bit ifrån så ska det nog gå bra. (mät temperaturen längst bort från lampan också så ser du ju att det inte blir för varmt)
 
Sv: Imorgon kommer de, brahmakycklingarna!

Nu är de hemma!

560742_10150950758927380_1756185862_n.jpg


601206_10150950759142380_2022995533_n.jpg


Jussi, Prillan och PickPick (dottern har döpt dem såklart, hon funderar nu ut mellannamnen).

PickPick är väldigt liten om man jämför med dessa två andra, men hon är mer normal om man jämförde med resten av gruppen. Alla tre är dock pigga och går och picka och fixar runt i hägnet. Verkar inte särskilt stressade utan bara väldigt nyfikna. Vår ena katt är väldigt nyfiken :-)

533418_10150950759397380_49609360_n.jpg
 
Sv: Imorgon kommer de, brahmakycklingarna!

Tack så mycket för att ni tipsade om värmelampan! Igårkväll var jag ute sent och då peps det väldigt mycket, den minsta såg ut att frysa och var lite seg. Jag tog dem en och en och satte under värmelampan och de somnade stående! De har legat där hela natten fram tills åtta i morse, och nu under dagen är de pigga och går och pickar och sprätter rundor, varvat med att sova under lampan. Svårt att veta hur mycket de äter, och hur mycket de ska äta av pelletsen, Ger dem fritt av den nu, dels i en liten skål och sen strör jag ut så de får picka i sig själva.
Jag trodde att de skulle hitta till lampan själva, men de behövde nog lite hjälp.

Hemskt att uppfödaren sa att jag inte behövde lampa, det var ju så uppenbart att de frös... stackarna... Nu förstår jag verkligen med vad som menas med hönsmamma! Jag var uppe 5 i morse för att kolla till dem :angel:
 

Liknande trådar

Däggdjur För någon vecka sedan kom grannen hem från polisen med en kanin, den var upphittad, inlämnad och alternativet var ett djurhem typ 30mil...
Svar
3
· Visningar
1 002
Senast: Yrja
·
Anläggning På min gård finns en ganska stor ladugård som stått tom i många herrans år. Golvet i själva stalldelen är ojämnt, sprucket och dessutom...
Svar
9
· Visningar
4 660
Senast: Gimlan
·
H
Hästvård Hej! Jag har ett 27 årigt fjordsto som fått en stor knöl under magen ungefär i mitten, lite mot den vänstra sidan. Jag är osäker på när...
Svar
0
· Visningar
1 389
Senast: Helena94
·
S
Lantbruksdjur Nu behöver jag alla tips jag kan få! Jag, mamma och min farmor har tänk skaffa höns i sommar. Farmor och farfar har mjölkkor m.m., så...
Svar
5
· Visningar
2 020
Senast: sally_lipton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp