S

sally_lipton

Nu behöver jag alla tips jag kan få!
Jag, mamma och min farmor har tänk skaffa höns i sommar. Farmor och farfar har mjölkkor m.m., så de bor på en stor gård. Och jag bor bara ett par hunda meter därifrån, så vi kommer hjälpas åt med den dagliga skötseln.

Vi kommer väl mest ha dom för "sällskap" eller vad man ska säga, inte mest för äggen.
Vi har tänkt göra iordning i ett gammalt stall. Det är en box, där vi har tänk ha själva hönshuset. i anslutning till boxen, utanför stallet, finns det en vindskydd med tak. Skulle vi kunna ha en del av hönsgården i vindskyddet, och bygga ut med nät m.m så de kan få beta gräs utanför vindskyddet också?

Stallet är inte isolerat, utan det är bara träplankor. Bör vi göra något åt det eller tar hönsen inte skada av det?

Våran granne föder upp Isländska höns, är de mycket dyra att köpa? det jag har läst om dom är att det är tåliga och värper bra.

Finns de några andra bra, tåliga, vänliga och lätthanterliga raser som värper lagom stora ägg (inte dvärghönsens små ägg)? Vi har funderat på Hedemora, är det ett bra val?

Hur många reden behöver man till ca 4-5 hönor?

Vi skulle vilja ha tupp, och som jag har förstått det blir även hönorna lugnare och mer harmoniska då?
 
Sv: Höns?

Vad mysigt med höns :)

Självklart kan ni låta dem beta utanför med hjälp av hönsnät, annars är det inte helt fel att låta dem vandra omkring på gården (med tillsyn, då det inte är omöjligt att rovfåglar tar dem).

Hedemora är väl en bra ras i regel, (om man kan uttrycka sig så) de är ganska lätta osv, så absolut :)

En tupp är inte fel, även om det inte alltid är tuppen som "bestämmer" så ger det säkerligen någon slags ro bland hönorna. Tuppen roll är väl att övervaka gruppen om jag inte minns helt fel?
 
Sv: Höns?

Jag skulle rekomendera er att isolera. Detta av två anledningar, så att vattnet inte fryser och så att hönsens/tupparnas kammar inte tar skada.
Om du har möjlighet att ha tupp tycker jag verklgien att du ska ha det. Hönorna mår bättre om de har en tupp.

Angående ras så visst är Hedemora en bra ras men det finns många andra raser också. Om du är intreserad av att hjälpa till att bevara en lantras så tycker jag du ska gå in på kackel.se och läsa på lite om det olika raserna. Vissa raser har stort behov av fler bevarare. Här är statestik från årskiftet 08/09
skånsk blommehöna 1070 st, inte i fara
åsbohöna 1677 st, inte i fara
ölandshöna 440 st, hotad
gotlandshöna 466 st, hotad
kindahöna 600 st, hotad
orusthöna 371 st, hotad
bohuslän-dals svarthöna 483 st, hotad
hedemorahöna 1412 st, inte i fara
öländsk dvärghöna 244 st, hotad
gammalsvensk dvärghöna 198 st, starkt hotad

Givetvis är det bra om folk vill ha även de raser som inte är hotade, risken är bara att man kanske bara hört talas om de raserna och inte känner till andra som kanske passar bättre utifrån den man själv är.
Jag har Gotlandshönor och är mycket nöjd med valet av ras.

Angående utegård så tycker jag du ska försöka få till en stor sådan med gräs i. Höns är mycket förtjusta i att beta gräs och det ger vackra gulor och lägre foderåtgång. Att ha utgård även under tak tycker jag låter som en utmärkt ide snö är inte alla hönors favorit underlag att röra sig i.
Antalet reden är svårt att säga. Men det är inte fel att ha 3 st. Jag har just nu 7 reden till 5 höns (planerar större flock) men de envisas ändå med att värpa i samma rede.
 
Sv: Höns?

Tack för svaren! :)
Då får jag ta och läsa på lite om de raserna också, och se om det kan vara något! Det skulle ju vara kul om man kunde hjälpa till att bevara raserna.

En fråga till, i stalllet är det jordgolv, det är väl inte det bästa då det är svårt att göra rent, osv? Måste man gjuta eller kan man fixa det på något annat sätt?
 
Sv: Höns?

nja jordgolv är inte det bästa,, så ni kanske kan gjuta eller bygga en trall där istället??
-ang redan så brukar man säga 1 rede/ 3-4 höns
-och inte behöver du isolera, höns klarar sig bra i kyla upp till 15-20 minusgrader sedan förfryses kammarna.
ska ni isolera för att hålla vattnet frostfritt lär ni få isolera väldigt mycket. då är det bättre att ni inhandlar en värmeplatta avsedd för vattenautomaterna :),

tänkte passa på att tipsa om några ikke svenska lantraser,
Orpington- väldigt lugna och trevliga djur. lätta att få tama och ruvar bra, äggen ligger 55g och där blir ca 150 stycken om året/höna
Maran- Har en väldigt fin äggfärg man kan hitta höns med riktigt brun äggfärg,,, 60- 75 g ligger dessa äggen på och där blir ca 150-200 om året
Plymouth Rock- trevlig ras som är lätt att få tam, även den ras som värper mest under kalla perioden. äggen är gräddgula och ligger på 55-60 g och där blir ca 150-200 om året..
mvh
 
Sv: Höns?

ja, något får vi fixa. Jag ska prata med farmor och mamma om det :)
förut när jaag läste om olika raser fastnade jag faktiskt direkt för plymouth rock, för deras otroligt vackra färg!
Vi får se hur det blir, jag ser verkligen fram emot att ha höns :)

tack för svaret
/mimmi
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag och min pv har precis flyttat in i ett hus som vi ser efter medan ägarna är på utlandsresa 6 månader. Till det här huset tar vi även...
Svar
4
· Visningar
1 689
Senast: Seabaz
·
Lantbruksdjur Nu har det äntligen blivit klart att vi blir med höns på halvön i vår! Ingen av oss på gården kan någonting egentligen om höns, jag är...
2
Svar
22
· Visningar
4 543
Senast: Kilauea
·
Lantbruksdjur Våra planer på att skaffa höns kommer bli av nu i sommar. Detta är första dagen jag har satt mig ner och börjat läsa lite fakta om vad...
2
Svar
20
· Visningar
7 526
Senast: lillkillen
·
Lantbruksdjur Jag skaffade mina första Hedemorahöns för sex år sedan. Dom ruvade inte, därför blev det två till varav en dog... Och sedan tre till och...
Svar
5
· Visningar
3 281
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp