Bukefalos 28 år!

Import från Norge?

Sv: Import från Norge?

Men det verkar som mina bekanta köpt en illegal invandrare???

:rofl:

Eftersom din bekantas häst, och "min" häst är travpensionärer av nästan inget monetärt värde så undrar jag också om tullverket verkligen är intresserade.
I mitt fall antagligen inte eftersom jag inte köpt "min" häst.
I din bekantas fall - säg att hästen kostat 10000kg. Tull då ca 1000kr (jag räknar uppenbarligen högt i köpesumma).

Håller med om att det kan bli problem med en häst som saknar pass, oavsett ras eller tidigare karriär.

Intressant att se att det finns så mycket olika regler kring just travhästar, verkar minst lika komplicerat som gällande ridhästar!
 
Sv: Import från Norge?

Jag har köpt ett kallblod (norskfödd) som stod i Sverige men ej registrerad (sto). Hon var startad i Norge samt fått föl innan hon togs över gränsen.

Det jag fick betala var ca 3600 kr för DNA-typning, signalement, registrering samt. stämpling av norska passet hos ST. Då skulle exportcertifikatet skrivas under av uppfödaren att han godkände att hästen lämnade landet och registrerades där.

Hon köptes som avelssto och var då tvungen att vara registrerad i sverige.

Om hästen var intullad har jag ingen aning om, ingen kontaktade oss heller. Ägaren till hästen sa ingenting om det (norsk boende i sverige).
 
Senast ändrad:
Sv: Import från Norge?

Den här historien gick inte SÅ bra kan man säga.

Den norska ägaren hade hästen utlånad på livstids foder till den person som sålt hästen (dessutom sålde han genom bulvan). :eek:
 
Sv: Import från Norge?

Den här historien gick inte SÅ bra kan man säga.

Den norska ägaren hade hästen utlånad på livstids foder till den person som sålt hästen (dessutom sålde han genom bulvan). :eek:

Oj då!

Ja, då kan man ju förstå avsaknaden av pass...
det finns verkligen folk till allt!:mad:
 
Sv: Import från Norge?

Liten uppdatering:

Mina bekanta har sedan trådstarten haft hästen men i dag åker den tillbaka till Norge igen då den betyder väldigt mycket för sin riktiga ägare.

Jag vet inte om jag ska tycka att det är en sorglig eller lycklig historia. Att man aldrig ska låna ut hästen på livstids foder så att den försvinner ur blickfånget visar den verkligen.
 
Sv: Import från Norge?

Hoppsan.
Det finns verkligen folk till allt.

Jag har brukat tänka att livstids foder är ett bra sätt att placera sin pensionerade vbl-travare. Man behåller ägarskapet och därmed ska hästen inte kunna säljas vidare.

I ditt fall handlar det väl om att köparen köpte en häst utan pass, som "måste" ha haft ett pass. Det vill säga bristande misstänksamhet.

Jag har kvar "min" som fortfarande är till låns och kommer att fortsätta vara det. Ägaren och jag har sporadisk kontakt, framför allt via facebook.
Det är trevligt när man får en ny trevlig bekantskap genom att låna en häst på foder.
 
Sv: Import från Norge?

Dock räknas ju tullen på vad hästen hade för värde vid införseln till Sverige och inte vad den är värd nu.

Dock så tror jag inte risken är så stor att åka dit för en hobbyhäst. Däremot vid renrasig avel och tävling är nog risken större


TS
Håller med om att de både var tråkigt och ett lyckligt slut när ägaren verkligen sakna sin häst

Tyvärr är de inte ovanligt man hör om sånna historier speciellt med varmblodstravare tyvärr. Hoppas de hittar någon ny passande häst och de som sålde den till dom åker dit
 
Sv: Import från Norge?

I travkretsar är det nog ännu vanligare eftersom det är en typ av hästar som både reser och tävlar mycket. Det hänger på vem uppfödaren är och i vilket land de registrerar sina hästar.

Nej, en travhäst kan endast bli svenskregistrerad om:
1. en i Sverige född häst undan ett vid fölningstillfället hos ST registrerat sto, eller
2. en i utlandet född häst undan ett vid fölningstillfället hos ST registrerat sto, där fölet har kommit till Sverige under födelseåret och stannat kvar här fram till dess
det har genomgått märkning, signalementsbeskrivning och provtagning för DNA- eller blodtypning samt hästpass för fölet har utfärdats.
 
Sv: Import från Norge?

I ditt fall handlar det väl om att köparen köpte en häst utan pass, som "måste" ha haft ett pass. Det vill säga bristande misstänksamhet.

De trodde ju verkligen på säljaren som sa att et "bara" var att kontakta en viss namngiven person för att få passet. När man köper sitt livs första häst är det verkligen inte lätt att ha koll på hur ruffig marknaden är i gråzonen.

Vi har faktiskt gjort nästan samma sak en gång - med vår första travponny som vi köpte efter att ha tittat på honom i en mörk hästtransport på Örebrotravet på 70-talet. Där var det säljaren som hade bluffat om priset till den andra delägaren som hade pappren!
Det roliga i den historien är att den personen som sålde ponnyn till oss numera är en känd större uppfödare av varmblodstravare. :sneaky:

Det löste sig dock bättre.
 

Liknande trådar

Gnägg Idag fyller han 22 år, världens bästa Johan! 1991.05.31 - föddes i Karlskoga, blev på en gång en stor favorit hos uppfödarens dotter...
2
Svar
37
· Visningar
5 001
Senast: QRST
·
Trav Mitt stora intresse är uppfödning (kallblodstravare) och jag har haft turen att min första sålda häst lyckats ganska bra på banorna. Han...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 532
Senast: Roquepine
·
Övr. Hund Har några frågor som jag är övertygad om att nån här på buke säkert kan ha koll på :) Går i tankar om att importera valp från Norge...
Svar
2
· Visningar
1 282
Senast: vallhund
·
Islandshäst Jag har läst tråden avla på eksem sto av Fredag Startar en ny tråd eftersom jag har ingen som helst tanke att avla på mitt sto, så det...
Svar
19
· Visningar
2 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp