Bukefalos 28 år!

Importera från USA

MissFideli

Trådstartare
Vet jag att några gjort. Och med det nya ändringarna så blir jag sugen också. Vad kostar det att ta hem en katt från USA? Det lär väl kosta samma för alla raser eller hur? Jag har inga möjligheter att vara med, så kissen kommer att åka själv.
Hur ligger priserna på raskatter i USA idag? Britterna mest då förstås. Hur lång tid tar det innan man får hem dom? Måste dom vara en speciell ålder först? Vilka sorters tester och vaccinationer krävs?
 
Jupp, jag vet. :)
Kostnaden för en raskatt i usa är högre än i Sverige, runt 10.000 för de flesta raser. Katten måste vara rabiesvaccinerad och antikropptestad, precis som när man tog in den från Danmark förr. 3 mån innan rabiessprutan, sedan 120 dagar innan man tar blodproven, och ytterligare ett par veckor för att få provsvaren. Sedan är det de provsvaren, plus ett friskintyg och intyg om avmaskning mot dvärgbandmask som gäller för att få ta in den i sverige. Givetvis måste den vara id-märkt också.
Flygpriser jag har hört har varit mellan 2-5000, skiljer jättemycket beroende på bolag, resväg osv.

Ska fundera på om jag missat något...
 
Urk, det blir nog vanliga svenska *pank*
Abbie ska paras med en tysk hane tror jag, och hon är ju en hel del hollänska så det får duga :angel:
 
Jag tycker jag har sett många kattraser i prisklassen 1500-2000 dollar... :eek:

Men om man tänker på hur mkt dom tjänar och hur dyrt det är där, så är det nog vanligt..... såg tex att fjordingar kostar 10.000 eller mer :eek: det måste ju vara för att det finns så få.... :smirk:

Påtal om inkomster, min brevkompis som jobbar på Sears, typ motsvarande OBS här eller nått får ut 4500 dollar efter skatt per månad, så nog tjänar dom kosing.... :eek:
 
Ja, raskatter har annan status i USA än här. Intressant att veta är att i även i Europa kan det vara bra mycket dyrare, tex en huskatt i en fransk djuraffär kostar motsv. 1500-2500 kr, raskatterna ofta mellan 7-10000. Detta trots att det liksom här finns många hemlösa husisar. Jag har funderat lite på hur det kan vara så här, men troligtvis är glappet mellan de familjer som köper djur i fina djuraffärer och de som tar hand om kyrkogårdskatterna så stort. Det är helt enkelt fint att en köpt katt, även om det finns liknande att adoptera gratis.

I USA kan man nog förresten tjäna en del pengar på djuruppfödning. Raskatter kostar som sagt mellan 1000 och 2000 dollar, och buruppfödning är tillåtet, av vissa tom rekommenderat (eftersom smittorisken minskar om katterna varken får träffa andra katter eller många människor). Buruppfödning är även vanligt i tex Frankrike (att jag tar Frankrike som exempel beror helt enkelt på att jag bott där och vet bättre hur det fungerar än i andra länder). Uppfödarna har ofta många kullar, och när de är 12-14 veckor lämnas de till en djurafär för försäljning. Visst ger det mer pengar, men jag kan inte påstå att det känns som om respekten för djuren är större för det :crazy:.

Sorry om jag förstör tråden lite, jag är expert på sådant. Jag är också sugen på att importera, eftersom det finns många fina korater i usa, men jag får nöja mig med att vi använder mest importerade hanar i aveln här ett tag till, studentekonomi och kattuppfödning är svårt nog att kombinera som det är...
 
Jag vet att UK är dyrare på sin rasrena katter, iaf Britter. Men jag vet också att det händer för ofta att brittiska uppfödare skickar fel katt, undanhåller info osv, vilket gör att impirt från UK inte rekomenderas om man inte åker dit och i princip kör katten till båten själv. Det beror såklart på uppfödaren, vissa är väldigt seriösa, vissa inte.

Men iofs har jag jobb, men ekonomin är skral ändå och jag gör som du "lever" på andras avelshanar :)
 
Intressant att du har den uppfattningen om UK-uppfödare. Jag känner uppfödare där (koratvärlden är liten) och de har mycket vackra katter, verkar väldigt seriösa osv, men har en väldigt konstig inställning till vilka katter som kan användas i avel. Bland annat använder de kombinationer som tidigare gett låggradig vitfläck igen, trots att vitfläck är totalförbjudet på korater. Dessutom anser de att blå ungar efter lila eller maskade katter ska få registreras som korater, och användas i koratavel. Lila finns eftersom man i thailand tidigare ansåg att de bara var dåligt färgade blå, numera vet man att det är ett annant anlag, och använder dem inte. Maskningen kommer troligtvis av att man i usa tidigt parade korater med sia, eftersom de ansågs vara samma ras från början (koratens byggnad är ju mycket lik siamesens innan vi började typa dem). I resten av världen registreras felfärgade koratbebbar som XSH, något förbund i usa använder de maskade i avlen av den gamla siamestypen, och kallar de lila "thai lilac", men ingenstans får de användas till koratavel.

Eftersom det föds så misstänkt många felfärgade katter ur just brittiska linjer skulle jag vara skeptisk till att importera därifrån, och jag trodde det bara var koratuppfödarna som hade lite egna idéer, men det kanske är hela förbundet som är skumt...
 
Ja, jag gör inget påhopp sådär, men hört om flera som fått fel katt och en uppfödare som fick en jättefin hona med en kal fläck. Hon går iofs i avel här i Sverige, men får ju såklart inte ställas vilket är lite trist. Och den brittiska uppfödaren sade inget om nån kal fläck förstås.
Trist att betala massa pengar och få hem fel katt eller en med skönhetsfel om man tänkt ställa ut.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 599
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 715
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 957
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hyra ut lägenhet möblerad
  • Semestertips
  • Vad såg ni senast? Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp