Importera häst från Norge.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Inka-90

Trådstartare
Är det någon som vet hur det går till om man vill flytta hästar från Norge till sverige? Vad måste man ha för papper och vad måste man betala? måste hästen registreras om i sverige och skaffa svensk hästpass då?
 
Sv: Importera häst från Norge.

jag har bara flyttat in hästar i sverige, alltså som flyttgods eftersom jag själv också flyttade.

det som krävs för att ta över är ett friskhetsintyg som max får vara 48 timmar, giltigt vacc.kort och pass. det krävs även ägarbevis/kontrakt. ska du köpa häst så måste du stanna på gränsen och förtulla. du visar då upp passet och köpkontrakt och får sen fylla i en massa papper.

du måste betala en tullavgift och moms. så hästen blir dyr; köpsumma+tullavgift+25%moms på det beloppet.

passet ska följa hästen hela livet, du behöver alltså inte nytt pass.
 
Sv: Importera häst från Norge.

okey, för det är så att en bekant till os är från Norge ch har sin familj kvar där, och nu är hans mamma sjuk och han ska ta över gården, och de har 3 hästar, han vill inte ha dem och vill inte avliva dem och bryr sig inte om besväret att sälja ( han vet inget om hästar) och han har nu erbjudit mig att om jag åker och hämtar dem så får jag dem gratis av honom.
så det var därför jag undrade hur det gick till.
men jag har ju inget köpkontrakt eftersom jag då fått dem.
och jag har ingen aning om de har pass och vacc o sånt..
 
Sv: Importera häst från Norge.

Puttar lite, någonmer som har erfarnhet att importera hästar från icke EU-land?
om hästarna inte har pass, vad gör man då? måste man skaffa det i det landet då?
 
Sv: Importera häst från Norge.

Flera liknande trådar finns i forumen hästmänniska och hästverksamhet.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har funderingar på att importera en häst från Norge till Sverige. Men hur fungerar tullen? Som jag fattat det skall man betala moms...
Svar
4
· Visningar
608
Senast: Blyger
·
Fritid Vi semestrade i Norge förra sommaren och blev helt hänförda av det vackra landskapet. Nu vill vi åka dit igen, men vet inte vart. Förra...
Svar
19
· Visningar
1 366
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Rent hypotetiskt, om jag skulle välja att importera en kattunge från Europa, dvs utomlands men inte längre bort än så, är det något jag...
Svar
9
· Visningar
1 086
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Svenskreggad hund med hälsotester och meriter registrerade i SKK, som flyttar till Norge och reggas in i NKK. Vad händer med...
Svar
18
· Visningar
1 457
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp