Importera häst från Holland?

sanviella

Trådstartare
Det börjar bli dags för mig att köpa en ny häst och jag går i tankarna om att eventuellt importera en häst från Holland. Jag har ingen erfarenhet av att importera sen tidigare och vill veta allt som jag behöver veta.

Är det någon av er som har importerat från Holland tidigare och har bra eller dåliga erfarenheter som ni kan dela med er av? Några tips på bra försäljningsstall osv.

Åkte ni ner och provred några hästar innan ni bestämde er eller köpte ni eran häst osedd?

Dela gärna med er av era erfarenheter :)
Mvh
 
Sv: Importera häst från Holland?

Jag har en holländsk häst som jag köpte för rätt många år sen. Skulle INTE göra om det. Inget fel på henne tackoch lov men alldeles för många som köpt importer eller importerat har problem med hållbarhet på sina hästar. Är hästen för bra och för billig för att det ska vara sant så ÄR det inte sant.

Säger som ovanstående, VARFÖR ? Om det inte är något exceptionellt som inte finns i Sverige.
 
Sv: Importera häst från Holland?

Framför allt Holland skulle jag avstå från , pga hur hästarna föds upp där oftast , vilket påverkar hållbarheten enormt . Ska man importera holländsk bör man vara etthundra en procent säker på att man vet vad man köpt så att säga, och Ffa kan bedöma det .
 
Sv: Importera häst från Holland?

Jag håller med i princip men som konjunkturen är just nu så är det faktiskt fördelaktigt att köpa från Holland även direkt från seriösa uppfödare. De föder ju enormt många fler hästar än i Sverige men lågkonjunkturen har ju drabbat även dom så i dagsläget kan man köpa en riktigt fin unghäst som dessutom är välriden.

Jag köpte mitt sto direkt från ett välrenommerat stuteri som har filial i Sverige. Hon var 4 år och oinriden men mycket hanterad o sadlad o tränsad så jag hade bara att sitta in henne när hon bott in sig här. Hon är absolut den bästa häst jag ägt gångartsmässigt o även hoppmässigt. Hon är snäll, väluppfostrad men pigg o glad o har givetvis unghästhyss för sig som alla andra i den åldern.

MEN jag kan också tycka att i dagsläget finns ingen anledning att importera då det finns mängder av fina hästar i Sverige för riktigt bra priser.
 
Sv: Importera häst från Holland?

Varför inte supporta svensk avel? Finns bra hingstar i Sverige, bra ston med och det lyfts fram fina hästar.
 
Sv: Importera häst från Holland?

Ja som sagt är man insatt så fungerar det bättre . Helt överrens med det du skriver utifrån det !

Utöver det så pga hållbarhets aspekten och de som köper budget hästar från Holland och utan att ha koll och medvetenheten jag skrev om , än mindre ha importerat tidigare eller inte förstår just Holland så kan det bli fel ... Många tyvärr importerar därifrån utan den vetskapen /kunskapen öht och blir sen obehagligt överraskade att hästen öht aldrig gått i en vanlig hage . Bland annat ... Med problem och skador som följd . Tråkig början för en godtrogen nybliven hästägare .:(
 
Senast ändrad:
Sv: Importera häst från Holland?

Den hingsten jag verkligen vill ha ett föl efter finns i dagsläget inte i Sverige, utan holland. När jag har sparat ihop de pengarna som behövs så kommer jag inte tveka en sekund att köpa en häst med den stammen jag vill ha vare sig det är i Sverige eller Holland.
Det hade inte varit gå över ån för vatten, utan gå över gärdet till ån;)

Däremot har jag en hel del funderingar över när man ska transportera en unghäst för att undvika transportsjuka och hur jag ska hitta en uppfödare med ordentliga hagar för unghäst.
Nu kan det bli så att jag får ta över en välmeriterat sto i framtiden men det blir nog lite väl att lägga jazz blod på ett skarpt sto:p
Så att bara köpa hästen jag vill ha blir enklast (om man jämför med att leta reda på avelssto, hoppas att hingsten kan exportera sperma och göra om tills man får ett sto)
 
Sv: Importera häst från Holland?

Fattar inte riktigt ditt svar ? Är väl lite skillnad på att avla än det TS frågar efter ????:(
 
Sv: Importera häst från Holland?

Fast hon skriver ju först att hon inte skulle tveka köpa en häst med en specifik stam från Holland. Då det inte finns några sådana hästar i Sverige.

Men att det kunde bli så att hon även i framtiden skulle kunna ta ett föl själv.
 
Sv: Importera häst från Holland?

Har köpt 2 st hästar från Holland.

1. hingstföl, fick bilder på honom och köpte på de, kom till sverige som 5 månaders, äger fortfarande. Köpte enbart pga stammen ... Skitsnygg och rör sej trevligt, men då jag själv inte har kunskapen står han hos en annan tjej, där det går "sådär", men men ... Ev kommer han skäras i vinter (nu 6 år)

2 sto då 5 år, nu 7 år, äger fortfarande, även henne köptes enbart på bilder och förvisso en liten snutt när hon löshoppades. En KANONhäst, röntgades UA här i sverige efter imp. Kommer troligen betäcka nästa år.

bägge köpta direkt av uppfödarna. Och nej jag skulle inte ha råd att köpa dessa hästar med de stammarna i sverige, nu finns inte så överdrivet många med stoets stam och ännu förre med hingstens stam.

Bägge är reggade i ASVH så när folk frågar vad jag har för hästar säger jag Svenska halvblod, för det är ju va de är.
 
Sv: Importera häst från Holland?

Varför just Holland?

Jag är också en av patrioterna som skriker högt om att köpa svenskt, men blir nyfiken på varför du så gärna vill ha holländskt:)?
 
Sv: Importera häst från Holland?

Om man inte är ute efter en specifik stam eller något som absolut inte finns i Sverige kan det väl vara befogat. Annars kan jag inte se meningen med krånglet att importera.
 
Sv: Importera häst från Holland?

Det är väldigt svårt att hitta en sån uppfödare eftersom de har så lite mark i Holland. De flesta hästarna föds upp på stora lösdrifter inomhus, som typ ett stall utan inredning.
 
Sv: Importera häst från Holland?

Jag har importerat ett par hästar från holland, en treåring och ett årsföl.

Treåringen var/är en riktigt fin häst som visades på treårstestet i Sverige med 9/9 i hoppning och 888 på gång. En sån fin häst hade jag inte hittat i sverige till det priset, men ett tips är att röntga innan så man slipper problem. Den var dock liten (158) så antagligen därför lågt pris.

Årsfölet vet jag var uppväxt på "vanlig betesgång" så som de flesta svenska hästar, fin stam till bra pris. Sålde henne som åring så jag vet inte hur det gått för henne sedan.

Jag har haft en kontakt i holland (genom en vän) som hjälpt mig att först kolla på hästen och sen hjälpt till med besiktning/transport.

Det är ju väldigt spännande att importera, antar att det är lite därför man gör det för det är ju ändå lite av en chansning.
 
Sv: Importera häst från Holland?

har en holländsk import, en KWPN-valack. tävlade upp till 130 cm tills han var 12-13. jag tog över honom när han var 15 och tävlar nu MSV dressyr. han är 21 år gammal nu.

hållbarheten är det verkligen inga problem med när det gäller honom!

jag har dock inte själv importerat honom men han gick via svenskt försäljningsstall. kom till Sverige som 7-åring.
 
Sv: Importera häst från Holland?

Du har nog allt haft bra med tur med din pålle. Det finns all anledning till varför försäkringsbolagen tar extrabetalt för just importer.
 
Sv: Importera häst från Holland?

Nej precis, det svämmar ju över av "billiga" holländare nu från totalt oseriösa importörer. De är lika oseriösa som de som säljer billiga öst-hästar o de stackars hästarna förtjänar bättre öden.

Att köpa häst just nu är ju idealtid så som jag sa tidigare förstår jag inte heller varför man skulle importera. Man kan ju just nu köpa både en trevlig riden häst som går att följa på TDB och en trevlig unghäst för priser som gällde ca år 2000 i Sverige.
 
Sv: Importera häst från Holland?

Tack för alla bra svar! :)

Mina funderingar på att importera har inte varit sådär dödligt seriösa utan det är mer en fråga om nyfikenhet. Givetvis finns det mycket fina hästar i Sverige men ska jag vara helt ärlig så känns det inte mer tryggt att köpa en häst här, det finns så mycket oseriösa försäljare här. Men självklart har man kanske större chans att reda ut det om det blir fel.

Efter att ha läst era svar så känner jag mig rätt osäker på att importera en häst från något land ö.h.t då jag vill vara trygg i mitt hästköp. Jag behöver nog lite mer erfarenhet av att importera innan jag ger mig på det! :p Det verkar som att man måste ha stenkoll på allt så man inte blir lurad.

Anledningen till att jag funderade på just Holländska importer är för att jag är mest intresserad av att köpa en häst därifrån om jag skulle få för mig att importera, jag har lite kontakter som jag kan prata med och några vänner som varit där och jobbat.

Vill man ha en fin häst så kostar den, även i Holland. Och om de är billiga så är det stor chans att något är fel på dem, men om man har kontakter så kan man få fina hästar till riktigt bra priser.

Jag har letat häst i flera månader här hemma i Sverige och hittar inte riktigt något som är intressant, och det få hästar jag ringt på har varit sprutad i både ben och rygg och har en lång skadehistorik trots en prissumma på runt 70.000. Så jag börjar ledsna lite på att söka hästar från Sverige. Eller så letar jag på fel ställen.
 
Sv: Importera häst från Holland?

Vad är det för häst du letar efter? Ålder, talang, tävlingsresultat?
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 278
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 023
Senast: MiniLi
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
722
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 138
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp