Bukefalos 28 år!

Impregnering

Nikwax impregnering . Kör inte i tvätt maskin utan blandar medlet med vatten och blöter hela täcket med en svamp. Borstar ev tvättar täcket i medel avsett för täcken först. Någon gång per säsong. Beror på hur mycket täcket används.
 
Tvättar täckena med Rambos tvättmedel eller Nikwax. Impregnerar därefter med någon slags inpregneringsspray. Mina täcken har inte läckt än så länge.
 
Det finns ett syfte att impregera även om inte täcket läcker. Impregnering skyddar tyget mot slitage så att det håller bättre i längden .
Nåt sånt behov har jag inte haft heller. Jag har en hel hög med täcken som hållit i massor av år. De som gått sönder har gjort det av andra skäl än slitage.
Och risken är att impregneringen påverkar membranfunktionen i tyget, så att det inte andas lika bra.
 
Vilken impregneringsspray använder ni?

Lämnade ett täcke på lagning och då tvättades det (med impregnering) men nu läcker det in. :down:
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som gjort? Med vad? Eller är det kört om de börjat ta in lite vatten? Har hört att dagens täckesmateriall på de flesta täcken inte...
Svar
3
· Visningar
602
Senast: MayGrace
·
Utrustning Ja, vad använder man för medel? Det står inget på uhips hemsida, bara att man kan impregnera igen. Har en Nordic och en 365 och båda är...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Ketrawzc
·
Hemmet Jag har en soffa (futon-ish) som behöver nytt överdrag. Den är ny och inte sliten, men jag fick en väldigt bra deal på den modell jag...
2
Svar
20
· Visningar
881
Senast: manda
·
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
1 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp