Inackordering med fullservice?

fjordtokan

Trådstartare
Jag har lite funderingar på hur man ska kunna lösa situationen i mitt stall.

Just nu står jag och en annan tjej inackorderad i detta stall men detta fungerar inte riktigt som det ska se denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1068037

Idag fick jag reda på att en annan tjej gärna skulle flytta sin häst hit om det var fullservice. Då började tankarna att snurra om man skulle hyra hela stallet och sen då ha fullservice. Men frågan är då vilka tjänser som ska ingå och hur mycket det kan kosta?

Tanken är såhär att hästarna ska gå på lösdrift i vinter helst med fri tillgång på foder. Men kan även bli begränsad tillgång beroende på hur de andra två vill ha det. Vi har även tillgång till varsinn box åt hästarna om det skulle vara skitväder.

Tjänster som jag har tänkt ska ingå är:
2 täckesbyten, morgon och kväll
Fodringar (en giva kraftfoder + att det alltid finns hö i hagen)
Visitering + allmän tillsyn
Mockning och skötsel av ligghallen

Nånting annat jag borde ha med? Eller är det något jag ska ta bort?

Angående kostnader:

Hö räknar jag med ungefär 20 kg per dygn åt en liten häst (det är ett russ, en nordsvensk, en travare och en arab som ska gå tillsammans isf och de har ungefär samma näringsbehov)

travaren kanske man kan räkna med äter 25-30 kg? stor häst på 160
araben är rätt gammal och jag tror han borde äta runt 20 kg
min nordsvensk äter ungefär 16 kg men jag räknar med ungefär 20
mitt russ äter nog runt 10 men räknar runt 20 där också för enkelhetens skull
Är det rimligt?

I så fall blir hökostnaden ungefär 1240 kr i månaden
Hyran per box kostar 400 kr i månaden
Halm köper jag in varannan månad ungefär och då blir kostnaden per häst 25 kronor i månaden (köper det extremt billigt av grannen)

Grundkostnaden blir då 1665 kronor i månaden.

Vad är rimligt att ta för de andra tjänsterna?
 
Sv: Inackordering med fullservice?

Hej!

Tja, om du tänker ta betalt vitt, så tänk på att du måste skatta för det du får in.
Och med de grundkostnader du räknat ut, så behöver du nog ta minst 2500/mån totalt för att det ska gå runt, om du tänker skatta för det.
Och det har jag svårt att tro att någon vill betala för en lösdrift. Om inte det geografiska läget är väldigt attraktivt, förstås.

När jag ser ditt räkneexempel för rena kostnader så har antingen du eller jag räknat fel.
Jag stod tidigare installad på helinackordering, blandade hästar men bl a en vbl-travare i ponnyformat och en kbl-travare på 157 cm, och betalade för helinackordering i box, 1600kr/häst och månad. Då ingick allt foder(hösilage och havre i obestämd mängd;hästarna var fina i hull), allt strö(torv), fodring, mockning, in- och utsläpp sju dagar per vecka. Täckesbyte ingick inte.
Ridbana (bruksskick), duschspilta med varmvatten fanns på anläggningen.
Det var i och för sig extremt rea-pris men ca 6 km från centrum i en mellanstor stad och 2 km från ett universitet...
och den personen som jag var inackorderad hos, redovisade moms för sin verksamhet.
Fast det kan man ju inte leva på!

Jag räknar med en kostnad om ca 1000kr/mån utslaget över hela året för mina nu när jag har dem hemma; lite mer på vintern då det går åt strö, och lite mindre på sommaren när de är ute dygnet runt.
 
Sv: Inackordering med fullservice?

Tänk på att lägga till kostnaderna du har för pappersarbete, tillstånd, försäkring och redovisning. Det är inga småsummor det gäller, så prislappen borde nog ligga rätt mycket högre.
 
Sv: Inackordering med fullservice?

Nej då är det inte ens lönt att börja räkna på det... Tanken kanske var god men genomförandet är det värre med ;)
 
Sv: Inackordering med fullservice?

Nej jag har inte räknat fel men jag kanske räknar att hästarna äter mer hö än de verkligen gör. För mitt hö kostar 2 kr/kg hemkört och klart och så mycket billigare än så (med samma kvalite) går inte att hitta.
 
Sv: Inackordering med fullservice?

Hej!

Tja, om du tänker ta betalt vitt, så tänk på att du måste skatta för det du får in.
Och med de grundkostnader du räknat ut, så behöver du nog ta minst 2500/mån totalt för att det ska gå runt, om du tänker skatta för det.
Och det har jag svårt att tro att någon vill betala för en lösdrift. Om inte det geografiska läget är väldigt attraktivt, förstås.

När jag ser ditt räkneexempel för rena kostnader så har antingen du eller jag räknat fel.
Jag stod tidigare installad på helinackordering, blandade hästar men bl a en vbl-travare i ponnyformat och en kbl-travare på 157 cm, och betalade för helinackordering i box, 1600kr/häst och månad. Då ingick allt foder(hösilage och havre i obestämd mängd;hästarna var fina i hull), allt strö(torv), fodring, mockning, in- och utsläpp sju dagar per vecka. Täckesbyte ingick inte.
Ridbana (bruksskick), duschspilta med varmvatten fanns på anläggningen.
Det var i och för sig extremt rea-pris men ca 6 km från centrum i en mellanstor stad och 2 km från ett universitet...
och den personen som jag var inackorderad hos, redovisade moms för sin verksamhet.
Fast det kan man ju inte leva på!

Jag räknar med en kostnad om ca 1000kr/mån utslaget över hela året för mina nu när jag har dem hemma; lite mer på vintern då det går åt strö, och lite mindre på sommaren när de är ute dygnet runt.

Man brukar räkna med att jordbruksföretag betalar bortåt 3 kr/kg för hö när all hantering och transport är betald...
 
Sv: Inackordering med fullservice?

Man brukar räkna med att jordbruksföretag betalar bortåt 3 kr/kg för hö när all hantering och transport är betald...

Jag har svårt att tro det. 2 kr/kg är normalpriset för hö där jag bor. Skulle de där siffrorna stämma skulle höförsäljning vara rena förlustaffären och det tror jag faktiskt inte det är.
 
Sv: Inackordering med fullservice?

2 kr/kg är inköpspris... sen tillkommer lastning, transport och avlastning.

I det fall man åker och hämtar med hästsläp så hamnar nog snarare totalkostnad på närmare 4 kr/kg då det går åt väldigt mycket bensin per transporterat ton hö.

Köper man in hö till sina inackorderade så bör man mao ta ut minst 3 kr/kg men kan mycket väl hamna på 4 kr/kg vid "normala" höpriser på runt 2 kr/kg.
Där har höpriset legat ganska stilla i sådär en 20 år vilket är ohållbart i längden, höpriserna måste ju följa samma prisutveckling som övriga samhället och med den höjning av koldioxidskatten på lantbruksdiesel som är fullt genomförd 2015 så tror jag nog att priserna definitivt kommer att röra på sig uppåt.

I det fall vi säljer hö så blir det minst 2,50 (dvs 2 kr + moms) vid hämtning - säljer man det billigare än så kan vi lika gärna ströa i fårhuset med höt för då är det ingen idé att sälja och då har vi inte transporterat det från gården då vi "tillverkar" själva.
 
Sv: Inackordering med fullservice?

2 kr/kg är inköpspris... sen tillkommer lastning, transport och avlastning.

I det fall man åker och hämtar med hästsläp så hamnar nog snarare totalkostnad på närmare 4 kr/kg då det går åt väldigt mycket bensin per transporterat ton hö.

Det verkar vara ganska stora geografiska skillnader i foderpris. Jag köper visserligen hösilage, men får det levererat och klart, instoppat på logen, för 2 kr/kg inkl moms.

Som företagare, betalar man visserligen in moms på sina intäkter, men man drar ju också av momsen för sina inköp (exempelvis foder) så 4 kr/kg tror jag ju inte det landar på.

Som jag funderade i mitt första inlägg, med de kostnader som TS räknar med, bör hon begära minst 2500kr/mån för lösdrift men det tror jag inte det är många som är intresserade att betala.

För övrigt, OT, så är det intressant att de flesta hästmänniskor (jag också, i ärlighetens namn) vill betala väldigt lite för att någon annan ska göra det stora jobbet med att sköta hästarna, se till att det finns foder och strö et c.
Vi har väldigt svårt (grov generalisering, jag vet) att vilja betala en skälig lön till stallägare för installning och skötsel.

Eftersom jag är OT, tillägger jag att man ser en och annan tråd här på Buke, där folk är upprörda över att stallägare faktiskt vill ha betalt för att hyra ut en box "för jag vill ju inte betala stallägarens hobby utan jag vill minsann ha stallplatsen till självkostnadspris och det är rimligt för stallplatsen står där ju bara"...
jag vet att jag är sarkastisk men kan inte låta bli att spinna vidare på företeelsen normal kostnad för att hyra ut installning jämfört med betalningsviljan.
 
Sv: Inackordering med fullservice?

Då måste det verkligen variera från plats till plats, och självklart på vilken typ av foder man köper (alltså storlek på bal). Vi köper 230 kg-balar där priset inklusive transport och upplastning på loge blir 1,55 kr/kg. En annan bonde i närheten skulle ha lite dyrare, ca 1,70 kr/kg.
 
Sv: Inackordering med fullservice?

På 1,55 så blir det 1,24 kvar när momsen är borta, plastning och pressning kostar ofta 0,50-1,00 kr per kg, slåttern kostar åtminstone 0,14 kr/kg.

Då är vi nere på 0,60 per kg, plöjning kostar ca 5 öre per kg, sådden kostar åtminstone 10-15 ör per kg.

Då återstår sådär 40 öre per kg...

ungefär hälften av detta går bort i skatt, då är vi nere på ett resultat på mellan + 20 öre ner till ca - 30 öre på ditt kilopris på 1,55 :grin:

Så det är ju bara att gratulera till att "din" bonde troligen är buddhist och avskyr att få betalt för sina tjänster :confused:

Fast det är klart, bönder lever ju så otroligt fett på alla bidrag att dom är mångmiljonärer hela högen... NOT :grin:
 
Sv: Inackordering med fullservice?

Fast det är väl upp till bönderna att prissätta själva. Jag anser inte att det är mitt problem om de säljer till underpris. :cool:
 
Sv: Inackordering med fullservice?

Jaadu, det ser jag som hans problem. Men det är ändå fakta, buddhist-bonde eller inte, att höpriserna varierar rätt stort. Eller så råkar vi ha en hel svärm av buddhist-bönder häromkring...
 
Sv: Inackordering med fullservice?

Fast det är väl upp till bönderna att prissätta själva. Jag anser inte att det är mitt problem om de säljer till underpris. :cool:

haha..

Du har helt rätt, frågan är bara vad som händer med höbonden när verksamheten gått back ett tag? Börjar han odla annat eller går i konkurs??

/Lavinia, betalade i vintras 3.75 /kg, då hämtade stallägaren och lassade in, 3,50 tror jag hon betalar..
 
Sv: Inackordering med fullservice?

Jag betalade 2.25 + moms förra året. Nu har jag ett helt annat pris. :D
Min nuvarande höbonde är bonde på sin fritid och har ett annat jobb vid sidan.
 
Sv: Inackordering med fullservice?

Med tanke på en ganska ny undersökning så planerar var 5:e nötköttsuppfödare att lägga ner inom 2 år pga den dåliga ekonomin... idag importerar vi redan en väldigt stor del av maten, på tex lammkött så är 60% av köttet vi äter importerat, vilket självklart inte är bra för vare sig nationalekonomin eller miljön.

Hur påverkar detta hästeriet då ?

Jo, många bönder har sålt överskott på vallfoder till hästfolk - med färre bönder så blir även mindre vallfoder producerat.

En del av de som avvecklar kommer visserligen att köra ihop lite hö för att sälja, men pga av den dåliga lönsamheten i höförsäljning så blir det som hobby och det sker heller inte några nyinvesteringar i maskiner etc - efter några år så finns det därför inte längre några som ens tar in hö på hobbynivå för försäljning längre.

De åkrar som då fortfarande brukas tas över av stordriftsbönder som bara är intresserade av kärnverksamheten och därför inte har något intresse av sälja nått enstaka ton till hästfolk.

Så det ligger ju i hästfolkets eget intresse att hålla igång det inhemska småskaliga jordbruket... om ni löser det genom att välja seriösa höleverantörer med något dyrare hö eller om ni ser till att handla mat som härrör från små gårdar istället för billig mat från Tyska storgårdar via köpcentrat är upp till er men vill ni ha hö i framtiden så är det något som ni måste tänka på.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 078
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 603
Senast: Tassa
·
Anläggning Jag måste flytta mina 2 hästar och vår hyresvärd på vårt hus har eget stall och 2 hästar som han bara matar (gör inte mycket med dem)...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 885
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Hej! Jag går nu i tankarna på att köpa min egna första häst (med stöd från föräldrar, är 17 fyller 18 i höst). Vi har länge pratat om...
Svar
12
· Visningar
2 646
Senast: Almii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp