Bukefalos 28 år!

inackorderingar = intriger?

P

_paniiik_

Jag blir så trött!
Vi har haft igång vårt stall i 5 månader ungefär.
till en början var det bara bete.. och stallet var inte klart så vi fick dela på trånga utrymmen.
Irritationen över hur stökigt det blev då var stor.
Jag hoppades att det skulle lösa sig när stora stallet blev klart.

Nu är alla installade och det är faktiskt mindre stökigt.
Men nu har ungarna vant in sig och börjar vara taskiga mot varandra,
"jag tycker faktiskt att du ska rida dressyr idag för det behöver din häst"
"min häst är mkt bättre än din på allt"
och de försöker bestämma över varandra..

Jag blir helt nipprig!

Hur löser ni det??
tips?
Kan inte beskriva allt här för man vet ju aldrig om de finns här inne..:crazy:
 
Sv: inackorderingar = intriger?

Det tyder på att det saknas ledarskap i stallet. Det ledarskapet måste du ta och det betyder att du talar om vad som gäller och vilken hänsyn folk måste ta till varandra. Det är bara att säga att i mitt stall så gäller följande,,,
 
Sv: inackorderingar = intriger?

Om ni inte redan haft det så stallmöte inkl. allas föräldrar.
Ta upp frågan på ett objektiv och sakligt sätt, utan att anklaga barnen för då går nog föräldrarna i försvarsställning direkt. När ens barn är "hotade"... osv...
Kanske en lapp inför mötet om att stämningen i stallet varit dålig och att förslag till en lösning på detta mottages tacksamt, etc.

Funkar inte det kanske det hjälper med lite organiserade aktiviteter där ungarna måste samarbeta. Gärna med inblandning av föräldrarna.

Något måste man ju göra, för hur kul är det att åka till stallet med en klump i magen varje gång? Även om ni inte är där ännu är det ju inte omöjligt att det slutar så för vissa av dem. Trist.
Lycka till!!!
 
Sv: inackorderingar = intriger?

Tydliga regler är jätteviktigt att ha, och att alla vet att det är DU som är ledaren och att du bestämmer i alla frågor! Samma regler ska gälla för alla. Är hyresgästerna "taskiga" mot varandra kanske det är dags för ett stallmöte? Diskutera stämningen i stallet. Då kan du även ta upp allt annat som behöver förbättras. Var tydligen hela tiden så fixar det sig.
 
Sv: inackorderingar = intriger?

till er allihopa;
tack tack..
till saken hör att det är min mkt pedagogiska (mellanstadielärare) till mamma som håller igång verksamheten.

men jag undrar liksom..
när det är ungarna som är taskiga sins emellan,
är det då verkligen min
(eller egentligen mammas) roll att gå in och reda ut det?

eller fast eg vet jag ju att det måste vara vi som tar tag i det
det är ju vårt stall
men föräldrarna till skitungarna
har de inget ansvar??
 
Sv: inackorderingar = intriger?

till er allihopa;
tack tack..
till saken hör att det är min mkt pedagogiska (mellanstadielärare) till mamma som håller igång verksamheten.

men jag undrar liksom..
när det är ungarna som är taskiga sins emellan,
är det då verkligen min
(eller egentligen mammas) roll att gå in och reda ut det?

eller fast eg vet jag ju att det måste vara vi som tar tag i det
det är ju vårt stall
men föräldrarna till skitungarna
har de inget ansvar??

Det är ni som får sätta upp tydliga regler om hur man ska bete sig mot varandra om man ska stå uppstallad i ert stall. Punkt slut. Passar det inte utan man måste hacka på andra för att själv hävda sig så får man hyra in sin häst någon annanstans.

Det finns inackorderingsstall med bara vuxna som beter sig på precis samma sätt - kommer ingen förälder där heller och tar tag i "barnen" :angel:

/Lizzie
 
Sv: inackorderingar = intriger?

Människan är i grunden ett flockdjur och behöver en ledare i flocken.Utan de blir vi yra och osäkra vissa som är starka försöker slåss om ledarskapen medans se svaga kommer känna sig undan knuffade.
Som ledare(idetta fall DU) skall du ha tydliga regler för vad som gäller för folk som står i DITT stall SKALL följa.

Förklara på ett möte att du INTE tollererar skitsnack och mobbning i detta stall och det gäller ALLA.
så slipper du hänga ut en viss person på mötet.

Var och en sköter sin egna häst själv och andra i stallet ska INTE lägga sig i hur andra sköter om sin häst.
Var och en rider som den vill, en rider hopp en rider dressyr, en rider bara i sktitt osv det är upp till var och en att bestämma.

De som inte kan följa dessa regler kommer med omedelbar verkan vräkas.

Och som hyresvärd skulle jag ALDRIG bara hyra in små tjejer..det är som att be om bråk.
 
Sv: inackorderingar = intriger?

Jag blir så trött!
Vi har haft igång vårt stall i 5 månader ungefär.
till en början var det bara bete.. och stallet var inte klart så vi fick dela på trånga utrymmen.
Irritationen över hur stökigt det blev då var stor.
Jag hoppades att det skulle lösa sig när stora stallet blev klart.

Nu är alla installade och det är faktiskt mindre stökigt.
Men nu har ungarna vant in sig och börjar vara taskiga mot varandra,
"jag tycker faktiskt att du ska rida dressyr idag för det behöver din häst"
"min häst är mkt bättre än din på allt"
och de försöker bestämma över varandra..

Jag blir helt nipprig!

Hur löser ni det??
tips?
Kan inte beskriva allt här för man vet ju aldrig om de finns här inne..:crazy:

Ridsportförbundet har ofta kurser för ungdomsledare. Tyvärr så kan du få fungera som en sådan om du vill ha lugn i stallet.

Själv jobbar jag med tonåringar hela dagarna och vet hur klasser kan leva sitt eget liv om det saknas ledarskap. Fast å andra sidan så kan även personalgrupper leva sitt eget liv med. :smirk: Folk kan helt enkelt bete sig.

Det som då kan vara en fördel med att det är ungar är att du kan ta ledarrollen just för att de är unga, och få till en trivsam miljö i stallet.

Det kan många gånger vara svårare att få bukt med ett gäng tjejer än ett gäng killar. Tråkningar och utfrysningar som tjejer oftare ägnar sig åt är många gånger svårare att få bukt med, än regelrätt brottning och bråk som pojkar oftast gör.

Stallet kan också för dessa unga tjejer bli en plats där man lär sig hantera konflikter och bygga upp bra relationer. Var själv positiv och säg sakligt ifrån när man säger taskiga saker, utan att för den del bli arg eller döma den som gör det. Ett "Här i mitt stall skall vi alla trivas och sådana saker säger man inte" och byt sedan ämne till att handla om något kul.

Hälsning Maja
 
Sv: inackorderingar = intriger?

Människan är i grunden ett flockdjur och behöver en ledare i flocken.Utan de blir vi yra och osäkra vissa som är starka försöker slåss om ledarskapen medans se svaga kommer känna sig undan knuffade.
Som ledare(idetta fall DU) skall du ha tydliga regler för vad som gäller för folk som står i DITT stall SKALL följa.

Förklara på ett möte att du INTE tollererar skitsnack och mobbning i detta stall och det gäller ALLA.
så slipper du hänga ut en viss person på mötet.

Var och en sköter sin egna häst själv och andra i stallet ska INTE lägga sig i hur andra sköter om sin häst.
Var och en rider som den vill, en rider hopp en rider dressyr, en rider bara i sktitt osv det är upp till var och en att bestämma.

De som inte kan följa dessa regler kommer med omedelbar verkan vräkas.

Och som hyresvärd skulle jag ALDRIG bara hyra in små tjejer..det är som att be om bråk.

Som om vuxna inte kan bete sig illa. Sedan är det väl inte riktigt så illa att människor måste ha en ledare alltid, människan till skillnad från hästar kan växa och lära sig att ta ansvar för sitt eget välmående och för andras.

Strikta regler och hot om vräkning, leder bara till en stallmiljö där blickar och utfrysning sker bakom stallägarens rygg och blir mindre påtagliga och därmed är chansen snarare större att det är den mobbade som väljer att flytta.

Hälsning Maja
 
Sv: inackorderingar = intriger?

Nja strikta regler är ett måste.. om du nu inte vill ha regler i ditt stall varför klagar du??
Ha det som du har då i ditt stall men klaga inte:p

Hot om vräkning vil jag inte påstå men folk måste lära sig en sak.. handling och en ev konsekvens för sin dåliga handling..
Om du bara går runt och lalalalaa och iggnorerar deras beteende i stallet kommer de ju knappast att sluta utan det är mer som att signalera att det är oki från din sida,..

Och nej hästar och människor är VÄLDIGT lika om du sätter dig ner och tänker..
Visst finns det människor som är ensamvargar likaså som det finns sånna häsatr. men generällt så vill en människa ha andra människor runt om kring sig.. Och för att en flcok( typ ett jobbteam) skall funka behövs en ledare(chef)
I en familj är ledaren föräldrar, i ett stall är ledaren stallägaren osv osv..
Jobbar amn i en grupp blir ledaren den starkaste personen den som vågar stå ut och komma med ideer.. som kan för den svage tyckas vara irriterande.



Men för att dus ka få ordning på småbarnen i stallet behövs REGLER sen spelar det inge roll vad du tycker.. Regler å åter igen regler.. annars får du ha de som du nu har:smirk:

I sånna här stunder man uppskattar EGET stall=):bump:
 
Sv: inackorderingar = intriger?

Jag har varit rätt tydligt i vårt stall genom att samla praktiska regler i en mapp där jag också inlett med

"I vårt stall respekterar vi varandra .......... etc". Bl a skriver jag att

"vi tar gärna emot tips och råd av andra men i slutändan är det hästägaren som bestämmer vad som är bäst för hästen".

Vårt är ett litet stall med både vuxna och barn/tonåringar.
 
Sv: inackorderingar = intriger?

I sånna här stunder man uppskattar EGET stall=):bump:

då förstår du min förvirring när mitt egna stall med mina regler o värderingar blev allas..:crazy:
jag gillar att det är fler människor i stallet.
men ibland undrar jag om det är värt det....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 453
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 756
Senast: alazzi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 324
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 964
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp