Inackorderings kontrakt?

Zqathan

Trådstartare
I flera trådar här handlar om kontrakt frågor.
Så jag undrar är det bara jag som har haft min häst inackorderad på fyra olika ställen.
Och på inget av de fyra har jag fått ett kontrakt att skriva på?

Vi har bara pratat om vad som ingår och vad det kostar.
Förskottsbetalning har gällt på alla 4.
Ska kanske också säga att alla 4 har varit lösdrift utan tillgång till stallplats.
(islandshästar)
Skötsel av lösdriften/hagen + fri tillgång till vatten och hö på vintern har ingått.
Allt övrigt har var och en själv tagit hand om.

Det har heller aldrig varit några problem med folk som misskött betalningar eller sina hästar, på något av ställena.

Har jag bara haft ”tur” med bra folk, fast jag hade självklart inte haft något emot ett kontrakt.
Eller är detta vanligare än man kan tro när man läser alla trådar här:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Inackorderings kontrakt?

Har skrivit på kontrakt för ungefär hälften av stallplatserna jag haft, de utan kontrakt har varit av natur som inte normalt genererar kontrakt.
 
Sv: Inackorderings kontrakt?

Har ståt på många olika stall och haft 1 kontrakt som jag efter många ändringar skrev på (hade 7 hästar på den gården så dom hade inte så mycket att komma med kan man säga) Jag är emot kontrakt där stallägaren friskriver sig från ansvar för olika saker. Så det har varit naturligt att inte ha kontrakt.
 
Sv: Inackorderings kontrakt?

En mer intressant fråga är väl i de fall man inte har kontrakt, att man sällan eller aldrig får ett kvitto på att man har betalat för sig inför kommande månad.

Det många förmodligen inte vet är att OM något händer i stallet så att hästen omkommer eller skadas, takras pga snö t.ex., så har du inte ett enda bevis för att din häst har stått där och du får inte ens ut försäkringspengarna. Vidare om det är så att stallet är ett ljusskyggt stall så finns förmodligen inte heller några försäkringar som täcker andras egendom om olyckan skulle vara framme...

Det är tämligen tänkvärt för de som står inackorderade i stall som aldrig lämnar kvitton.
 
Sv: Inackorderings kontrakt?

Fast kvitto och kontrakt är ju inte samma sak.
Kontrakt har jag aldrig skrivit på de 4 ställen jag har haft min på.
Kvitto har jag dock fått på samtliga.
På första fick jag vanligt handskrivet.
På övriga betalade jag in på konto, och därmed bankkvitto.
Förskottsbetalning har det alltid varit på samtliga.
 
Sv: Inackorderings kontrakt?

Om hästen omkommer i stallet p g a takras lär det väl inte vara särskilt svårt att bevisa att hästen var i stallet? Och om hästen skadas spelar det väl ingen roll var den skadats, det är ju veterinärvårdsförsäkringen som går in och täcker. Oberoende var jag står installad.

Försäkring för hästen står hästägaren för, försäkring för byggnaden står stallägaren för.
 
Sv: Inackorderings kontrakt?

Jag har haft kontrakt på 4 av de 6 stall jag stått inhyrd i under åren. Men det andra stallet jag stod var samma som mitt första, dvs stallägarna sålde gården men skrev in i kontraktet att vi inhyrda skulle få stå kvar.

Vilket inte nya ägarna ville alls så det tog inte lång tid innan vi alla vantrivdes så mycket att vi flyttade. Vi fick plötsligt bara komma ut dit 3 dagar i veckan, och de dagarna skulle vi även ta stallägarens hästar, de var tvungna att komma in innan det blev mörkt. Vilket var svårt på vintern när man gick i skolan/jobbade till efter mörkrets inbrott. Och efter de utskällningarna man fick när man inte hunnit innan det blev mörkt så flyttade jag. De andra flyttade strax efter mig.

Men sen har ju vissa kontrakt varit mycket mer detaljerade än andra. De två senaste stallen (och där har jag haft kontrakt) har jag haft lösdrift, de andra 4 har jag haft boxplats.
 
Sv: Inackorderings kontrakt?

Tydligen så att de flesta har kontrakt.
Det är så klart bäst och jag hade gärna skrivit på ett vetigt kontrakt.
Då vet man vad som gäller.

Men som sagt på inget av de 4 ställena jag har haft min häst, har det funnits något kontrakt.
Inga "bråk" eller proplem heller, kanske är det så att eftersom allt har funkat så har inte stallägaren känt behov av det:confused:
 
Sv: Inackorderings kontrakt?

Har ståt på många olika stall och haft 1 kontrakt som jag efter många ändringar skrev på (hade 7 hästar på den gården så dom hade inte så mycket att komma med kan man säga) Jag är emot kontrakt där stallägaren friskriver sig från ansvar för olika saker. Så det har varit naturligt att inte ha kontrakt.

Vilken betydelse har antalet hästar du har uppstallade för om stallägaren ska ha något att säga till om?

Om du så hade 45 hästar hos mig så är det ju fortfarande mitt stall och mina regler.
 
Sv: Inackorderings kontrakt?

Hur gäller muntliga överenskommelser i sånnahär frågor?

Ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skriftligt enligt lagen.

Fast i praktiken är ofta muntliga avtal värdelösa, särskilt om det uppstår en konflikt för då är det lätt för den ena parten att säga att man inte har något avtal. Så då blir det ord mot ord om man inte har vittnen eller inspelning.
 
Sv: Inackorderings kontrakt?

Jo såklart det är så men jag tänkte mer såhär att i så fall så har ju alla stallplatser ett slags kontrakt eftersom man går igenom sånna saker när man flyttar in. Ellerhur?
 
Sv: Inackorderings kontrakt?

Jo såklart det är så men jag tänkte mer såhär att i så fall så har ju alla stallplatser ett slags kontrakt eftersom man går igenom sånna saker när man flyttar in. Ellerhur?

Ja, har man gått igenom och kommit överens om hyror, uppsägningstid m.m så är ju det ett muntligt kontrakt.
 
Sv: Inackorderings kontrakt?

Jag har stått innackorderad på flera ställen och alltid betalat med bankinsättning. Jag har bara haft ett kontrakt på ett ställe...

Ett kontrakt säkrar ingenting egentligen för om ens häst far illa så står man ju inte kvar även om man har "kontraktstid" och det är ju inte värt att bråka - vill stallägare ha ut en så är det bäst att flytta snarast ändå ;)
 
Sv: Inackorderings kontrakt?

Funderar på om det kan vara skillnad om man står i stall eller på lösdrift hur vanligt det är med kontrakt.
Jag har bara haft min på lösdrift där fri tillgång till hö/vatten ingår och stallägen tar hand om hag skötselen.
Inte mycket att disk. liksom.
Förskotts betalning in på konto har gällt på tre ställen
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 840
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 096
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 224
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 391
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp