Inavlad stollig Amstaff? ganska långt....

K

Krisan

Tog över en amstafftik som valp och denna skulle vara renrasig, men hade inga papper. Hmmm. Hon löpte första gången när hon var 5,5 månad och efter det har hon fått "hängtuttar". Det ser alltså ut som om hon hade diat flera valpkullar. Snart är det dags för nästa löpning och det har inte gått tillbaka. Hon har ingen underpäls, ingen päls alls runt ögon och öron, ingen päls under magen och på insidan av halva benen ungefär. Detta gör ju att om hon går in i en buske och river sig kommer hon ut helt blodig.
Hon blir inte heller rumsren utan kan fortfarande komma utifrån och gå in och göra sina behov där efter en timmas promenad. Det har även hänt att hon pinkat i sängarna. Hon har börjat vakta saker hemma gentemot vår andra hund. Det kan vara alltifrån skor till dörröppningar. Hann inte stoppa henne häromdagen när hon fick för sig att hela köket var bara hennes och det blev ett RIKTIGT slagsmål där vi fick vara 3 man för att skilja dom åt. Efter det går det att ha dom ihop 10 minuter varje morgon, sedan börjar hon gå och blänga och göra sig "stel" och utmana honom, han går undan men är man inte där ryker hon bara på honom och då blir det fullt slagsmål. Skall tilläggas att hon är underbar mot andra människor, men nu har vi fått barnbarn i huset så frågan är hur länge då?
Vi i familjen kan ta ben och matskålar från henne - ingen annan vill prova dock. Är vi ute och möter andra hundar blir hon helt blockerad och galen när hon ser en hund på 100 meters avstånd. Detta började efter löpningen.
Alla tips mottages tacksamt - avlivningen är mycket när.
F
 
Sv: Inavlad stollig Amstaff? ganska långt....

Har tanken slagit dig att ta hunden till en veterinär....?

Att pälsen faller av kan vara en reaktion på allergi t.ex eller ett foder som inte passar (min granne har för närvarande en naken-staff av den orsaken, hon håller nu på att pälsa på sig igen efter foderbyte).

Att hunden inte är rumsren än och vaktar saker inne hänger snarare på uppfostran än aveln. Vad gör ni med hunden, hur har ni tränat med henne?
 
Sv: Inavlad stollig Amstaff? ganska långt....

Har tanken slagit dig att ta hunden till en veterinär....?

Att pälsen faller av kan vara en reaktion på allergi t.ex eller ett foder som inte passar (min granne har för närvarande en naken-staff av den orsaken, hon håller nu på att pälsa på sig igen efter foderbyte).

Att hunden inte är rumsren än och vaktar saker inne hänger snarare på uppfostran än aveln. Vad gör ni med hunden, hur har ni tränat med henne?

Naturligtvis har hunden varit hos en veterinär -De hittar inga orsaker, därav mina misstankar om inavel. Pälsen faller inte av, den har aldrig funnits. Ingen klåda, ingenting.
Haft hundar i 30 år och tävlat bruks, lydnad och jagat med hund så nog vet jag hur man uppfostrar hundar. Denna tik tränas i lydnad och går promenader på flera timmar varje dag. Det verkar handla om att hon skall ta övertaget över den andra hunden hemma och hittar orsaker till att bråka med honom. Att han viker undan skiter hon i. Hörde av en vän som haft liknande problem med sin amstaff att många avlas fram i rent vinstdrivande syfte utan tanke på avelsarbete. Skulle vara tacksam om ni med erfarenheter av liknande problem kan komma med tips.
 
Sv: Inavlad stollig Amstaff? ganska långt....

Hon löpte första gången när hon var 5,5 månad och efter det har hon fått "hängtuttar". Det ser alltså ut som om hon hade diat flera valpkullar.
F

Fast 99,8% av alla tikar som haft valpkullar har ju inga hängjuver efter att de blivit sinade och är i form igen, så om hon har hängjuver utan att någonsin varit dräktig + kombination med oförmåga att hålla tätt, pälslösa partier/dålig päls och ett häftigt humör är det något som är riktigt galet.

Vad har blivit kollat hos vet och vad har vet sagt rent allmänt om dessa symptom?
 
Sv: Inavlad stollig Amstaff? ganska långt....

Blev intresserad av att veta vad du grundar dina misstankar om inavel på?
 
Sv: Inavlad stollig Amstaff? ganska långt....

Fast 99,8% av alla tikar som haft valpkullar har ju inga hängjuver efter att de blivit sinade och är i form igen, så om hon har hängjuver utan att någonsin varit dräktig + kombination med oförmåga att hålla tätt, pälslösa partier/dålig päls och ett häftigt humör är det något som är riktigt galet.

Vad har blivit kollat hos vet och vad har vet sagt rent allmänt om dessa symptom?

1. Juver - vänta och se, kan vara hormoner.
2. Päls - hittar inget fel, inget skabb, ingen torrhet - ge olja och vitaminer, vilket hon fått extra.
3. När vi var hos vet hade dessa humörsvängningar inte börjat ännu.

Jag skall beställa tid hos det större djursjukhuset för ännu en koll innan jag bestämmer mig för vad jag skall göra - ingenting blir bättre, däremot tillkommer det ju saker..
 
Sv: Inavlad stollig Amstaff? ganska långt....

Ja, en koll av hormonnivåerna kan nog vara på sin plats. Låter helskumt..
 
Sv: Inavlad stollig Amstaff? ganska långt....

Läs inläggen


Jag har läst dina inlägg men förstår inte heller varför du antar att hon är inavlad, för att hon inte har några papper?

Jag håller med de andra i att varken de fysiska problemen eller betendena låter som om de kan skyllas på inavel. Däremot har valet av föräldradjur kanske inte varit optimalt ändå som det sällan är när man avlar utan papper vilket självklart kan ge individer men dålig hälsa och taskig mentalitet.

Ett besök hos en intresserad veteriär och en ordentlig utredning verkar vara på sin plats.
 
Sv: Inavlad stollig Amstaff? ganska långt....

Tjaa, jag har en inavlad Amstaff på 9 mån här hemma, och hon har både päls, bra temperament, inga hängtuttar och är rumsren ;)

Ska man få en sådan hund som du har, krävs det nog rätt kraftig inavel och förmodligen i flera generationer.
Antagligen är din hund bara ännu en av alla blandraser, som har lite Amstaff i sig, och därför blir rätt knäpp i huvudet och har usel hälsa.

Hur skulle Amstaffarna avlas vinstdrivande för övrigt? Haha.
 
Sv: Inavlad stollig Amstaff? ganska långt....

Tjaa, jag har en inavlad Amstaff på 9 mån här hemma, och hon har både päls, bra temperament, inga hängtuttar och är rumsren ;)

Ska man få en sådan hund som du har, krävs det nog rätt kraftig inavel och förmodligen i flera generationer.
Antagligen är din hund bara ännu en av alla blandraser, som har lite Amstaff i sig, och därför blir rätt knäpp i huvudet och har usel hälsa.

Hur skulle Amstaffarna avlas vinstdrivande för övrigt? Haha.

1. Det här är garanterat ingen blandras.
2. Avel endast i vinstdrivande syfte innebär att man avlar på vadsom helst som är billigt, ej registrerat, ej veterinärbesiktigat osv. alltså enbart för att tjäna så mycket pengar som möjligt på varje valp. Det kan ju knappast undgått någon vad vissa klientel använder sina Amstaffs och Pitbulls till med mottot ju knäppare desto bättre. Det finns tyvärr valpfabriker även i Sverige.
 
Sv: Inavlad stollig Amstaff? ganska långt....

Jo, då är det en blandras du har. Kan du säga vilka dom reggade föräldrarna är? Vilka linjer finns bakom?
 
Sv: Inavlad stollig Amstaff? ganska långt....

Att hunden inte har päls på undersidan, i magområdet och insidan av benen är inte ovanligt, speciellt inte på en yngre hund. Behåringen brukar komma med åldern i de områdena.

Relationen till den andra hunden i hemmet verkar vara väldigt problemtiskt, det är nog svårt att ge något gott råd i det fallet.

Problemen behöver inte heller ha något med inavel att göra.
 
Sv: Inavlad stollig Amstaff? ganska långt....

Jo, då är det en blandras du har. Kan du säga vilka dom reggade föräldrarna är? Vilka linjer finns bakom?

Ja då är det säkert en sådan blandras som du har.....
Har du läst inlägget? Det finns inga papper på henne. Jag skrev inte tråden för att dividera om hon är inavlad eller avlad på dåliga föräldrar, vilket kan resultera i samma sak, utan för att få information och tips från sådana som hade erfarenhet av detta beteende, samt de fysiska defekterna hon har.
 
Sv: Inavlad stollig Amstaff? ganska långt....

Ja då är det säkert en sådan blandras som du har.....
Har du läst inlägget? Det finns inga papper på henne. Jag skrev inte tråden för att dividera om hon är inavlad eller avlad på dåliga föräldrar, vilket kan resultera i samma sak, utan för att få information och tips från sådana som hade erfarenhet av detta beteende, samt de fysiska defekterna hon har.

Känner du till problematiken kring den här hundtypen? De problem du refererar till som inavelsproblem är något som är vanligt förekommande i den sk oregistrerade amstaffaveln. Vi som ägt hundtypen ett par år känner igen historierna om de försvunna stamtavlorna, valet att inte registrera kullar osv. Det är rent skitsnack, antagligen ljuger uppfödaren för dig medvetet eller så är uppfödare så dåligt insatt så denne inte vet bättre. Det är den tragiska sanningen om den här aveln.

Oavsett om avkomman kallas pitbull, amstaff eller blandras så är det ofta hundar som i många generationer avlats av oseriösa uppfödare. De har velat tjäna en hacka på en valpkull, eller så har de velat ha en valp efter sin hund. Den här aveln är oerhört tragisk och innan 2 års ålder är de flesta hundar avlivade av olika anledningar.
 
Sv: Inavlad stollig Amstaff? ganska långt....

Tack för svaret. Enda stället hon har "riktig" päls är på ryggen och svansen, resten av kroppen inklusive huvudet ser du huden mellan hårstråna, helt kal bakom öronen och runt ögonen, halsen och bröstet lyser rosa skinn igenom.
Som jag skrev tidigare, jag skall göra en ordentlig utredning på kliniken och inte nöja mig med "husveterinären" innan jag tar ett beslut.
 
Sv: Inavlad stollig Amstaff? ganska långt....

Nej, jag har en såndär fin grön papperslapp med stämpel på, som säger att hon är renrasig ;) Hon är dock linjeavlad, eftersom jag gillar den typen av avel.
Jag skulle för övrigt heller aldrig tänka tanken att skaffa en Amstaff utan papper men som är renrasig ändå. Extremt, ytterst få är renrasiga när dessa ord används. Jag vill inte stödja oseriös avel, och jag vill också få ett hum om vad jag kan förvänta mig i min hund. Därför har alla mina Amstaffar stamtavlor, och det har även valparna jag föder upp.

Mina inlägg var lite smått ironiska, eftersom du uppenbarligen inte ser vidden i det hela. Just detta problem som du har, är det som förstör för alla oss andra. Skitavel, blandrasavel som kallas för Amstaffar, och som har alldeles för dålig bakgrund för att det ska kunna bli bra i många av fallen. Det är mentalitet hos föräldrarna, som oftast knappt ens borde få kallas undermålig för det är en överdrift. Dom har sjukdomar som inte kollas, och får sällan en bra uppväxt hos "uppfödarna" heller.
 
Sv: Inavlad stollig Amstaff? ganska långt....

Nej, jag har en såndär fin grön papperslapp med stämpel på, som säger att hon är renrasig ;) Hon är dock linjeavlad, eftersom jag gillar den typen av avel.
Jag skulle för övrigt heller aldrig tänka tanken att skaffa en Amstaff utan papper men som är renrasig ändå. Extremt, ytterst få är renrasiga när dessa ord används. Jag vill inte stödja oseriös avel, och jag vill också få ett hum om vad jag kan förvänta mig i min hund. Därför har alla mina Amstaffar stamtavlor, och det har även valparna jag föder upp.

Mina inlägg var lite smått ironiska, eftersom du uppenbarligen inte ser vidden i det hela. Just detta problem som du har, är det som förstör för alla oss andra. Skitavel, blandrasavel som kallas för Amstaffar, och som har alldeles för dålig bakgrund för att det ska kunna bli bra i många av fallen. Det är mentalitet hos föräldrarna, som oftast knappt ens borde få kallas undermålig för det är en överdrift. Dom har sjukdomar som inte kollas, och får sällan en bra uppväxt hos "uppfödarna" heller.

Ursäkta men jag begriper mig inte på dina inlägg alls. Jag har sett vidden av det hela eftersom jag har sökt hjälp. Det du skriver nu är det jag har skrivit hela tiden fast i andra ord. Jag har inte köpt hunden, jag har tagit hand om den. Har du inga tips att komma med?
 
Sv: Inavlad stollig Amstaff? ganska långt....

Tack för svaret. Enda stället hon har "riktig" päls är på ryggen och svansen, resten av kroppen inklusive huvudet ser du huden mellan hårstråna, helt kal bakom öronen och runt ögonen, halsen och bröstet lyser rosa skinn igenom.
Som jag skrev tidigare, jag skall göra en ordentlig utredning på kliniken och inte nöja mig med "husveterinären" innan jag tar ett beslut.

Be veterinären utesluta demodex, foderallergi (annan allergi), sköldkötelfel, horonell rubbning, fästingburna sjukdomar...så hårlös din hund verkar vara är inte normalt iaf..
 
Sv: Inavlad stollig Amstaff? ganska långt....

Jag blir bara irriterad när folk kallar sina blandraser för något dom inte är, vilket i mångt och mycket förstör för sådana som mig - som föder upp renrasiga Amstaffar och lägger ner mängder med pengar och tid för att få fram så bra hundar som möjligt.

Tps?
Ja, pälsen kan vara individuell som någon annan skrivit, att dom har mindre päls än vanligt en bit in i livet. Enligt min erfarenhet så får dom flesta dock bättre päls runt 8-10 mån ålder, men det finns åklart undantag. Men oftast verkar det bero på allergier, känslighet mot olika sorters foderämnen, kvalster etc.
Jag hade velat ta blodprov för alla typer av allergi, samt djupa hudskrap för att verkligen kunna kolla efter ohyra på alla nivåer.

Beteendet är ju svårt när man inte själv kan se hundens kroppspråk, hur hon agerar och i vilka situationer hon gör vad. Men rent generellt så låter det som att hon är osäker, och därför har börjat vakta och bete sig illa. En självsäker, trygg och dominant hund gör nämligen så. Att flyga på och börja slåss är oftast något som dom själva skapar, anfall är bästa försvar. Och som en osäker hund ser man ofta anfall, där det egentligen inte finns något hot. Det är inte en bra mentalitet i grund och botten, men kan absolut gå att träna bort. I alla fall hur hunden agerar, när den känner sig trängt, hotad eller rädd.

Jag som har själv levt med en hund som inte gick att lita på till slut (Pga kass mentalitet som visade sig genom mycket rädslor, som vidare blev utbrott av aggressioner, mot exempelvis mötande hundar, läskiga människor etc) valde avlivning. Inte för mitt bästa, för jag älskade den hunden enormt mycket, men för hennes eget bästa. Hon mådde inte bra av att vara på helspänn konstant, alltid försvara sig och inte kunna lita på så många människor/hundar.
Du gör såklart vad som känns bäst för dig, men jag vet med mig att det ska vara KUL att ha hund. Visst har alla motgångar ibland, det hör ju livet till - men på det stora hela ska man njuta, inte gå runt och må dåligt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 522
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 385
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp