Bukefalos 28 år!

Inavlade yngel

Scandi

Trådstartare
Nu har det kommit ännu ett gäng yngel.

Grejen är att min äldsta generation (G1) guppyer är resultat av syskonparning.
Dessa i sin tur har fått barn med varandra (G2).
Och nu denna yngelkullen (G3) kan alltså vara vara antingen syskonparning eller mellan förälder och barn... ja, ni förstår, superinavlade.

Nästan alla fiskar från G2 är fina och raka till synes. Alla fiskar verkar vara friska, men ur G1 är majoriteten krokiga, och två förkrympta (1cm långa bara och har slutat växa.)

Vore det bästa att avliva den nya kullen yngel på fläcken? :(
 
Senast ändrad:
Sv: Inavlade yngel

Alltså nej, nu har jag suttit och funderat och tittat på bilder. Lätt att vara hemmablind, men bilder ger det en verkligen i ansiktet på en. Vissa är helt enkelt missbildade.

Så, egentligen vet jag vad jag borde göra... men hur gör jag detta? Vet att jag kommer må som en skit hela dagen men... Koka upp en stor kastrull med vatten och slänga i dem en och en borde väl vara det skonsammaste? De dör väl direkt? De är ju så små... bäbisarna...

igeqtd.jpg

fanfanfanafanafnaffafafafnanan
 
Sv: Inavlade yngel

Lite bilder på de andra...

315mkci.jpg

Villevalle och Snake

fc1tsz.jpg

Mako

2pyc32o.jpg

Kapten Krok

28bz3g3.jpg

Älskade Ankan

Det går ju bara inte :/
 
Sv: Inavlade yngel

Om de är missbildade har du nog mest haft otur, guppy verkar väääldigt tåliga mot inavel. Men jag ser inget på bilden på ynglen?
 
Sv: Inavlade yngel

Åh, jag menade att föräldrarna kan vara missbildade. Ynglena ser fina ut so far... men det gjorde Ankan och Kroken också som små.
 
Sv: Inavlade yngel

Det kan man ju inte veta, antagligen, inavel kan ju påverka mer än bara utseendet. Hade jag med gott samvete kunnat säga att de skulle få ett fullgott liv såsom en frisk guppy hade jag självklart behållt dem.
 
Sv: Inavlade yngel

om du inte tänkt avla på dom, varför inte skaffa en yngelätare?
eller ja, jag vet ju inte hur du har det i dina, men du har nog inte planerat att avla på dina fiskar eftersom att dom förökar sig inom familjen :P
mina zebrafiskar tar bort alla oönskade yngel för mig :angel:
sen finns det en butik här i området som gärna tar emot fiskar om jag skulle få flr mycket eller liknande, det är super att ha sånt till hands om man tappar kontrollen lite, som nybörjare som man är ;)

själv har man fått fram neontetror, fast dom ville man ju behålla ^^
 
Sv: Inavlade yngel

Hehe nej avla hade jag ju inte tänkt, det är min systers akvarium hon tröttnade ganska snabbt på :O

Jag har funderat på yngelätare men jag vet inte vilken jag ska köpa mig, akvariumet är inte större än 54 liter. Jag behåller den här kullen iallafall. Men sen finns det inte plats för fler!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp