Inbrott i stallet

Sv: Inbrott i stallet

Det finns ganska enkla typer av magnetlarm som man kan sätta på dörrar, har det i mitt stall. Dessa aktiverar alls belysning i, och omkring stallet, samt har vi en siren utanför, som låter rejält, men inte larmar direkt invid hästarna.
Vi installerade dessa magnetlarm på boxdörrarna också, ifall de riktigt äcliga typerna kommer på besök, när det är bra väder vill man ju gärna ha stalldörren öppen så pållarna får frisk luft.

Hoppas TS ursäktar, men jag vill gärna veta var du fått tag i magnetlarmen? Låter som något bra!
 
Sv: Inbrott i stallet

My bad. Fått uppfattningen att det inte var tillåtet att hoppa på någon, rent lagmässigt, men att polisen kanske ofta såg mellan fingrarna för den typen av agerande om det resulterade i att man fick fast buset. Fel av mig :D
 
Sv: Inbrott i stallet

Nix pix:D En ganska allmän uppfattning tror jag, många tror även att ex väktare har specialtillstånd eller liknande, men så är inte fallet.. En väktare är precis som vilken svensson som helst, men med ett utökat rättsskydd och förhoppningsvis koll på lite lagar som kan tänkas bli aktuella i tjänst:laugh: (därmed alltså även högre krav vid ev ingripanden att de sker på rätt grunder än vad det är på svensson som inte räknas med ha koll och därmed kan det ses en del mellan fingrarna vid ev ingripanden, eller hur jag nu ska förklara, feberdimman gör inte hjärnan så värst samarbetsvillig:p)
 
Sv: Inbrott i stallet

Tänkte att det kanske skulle rubriceras som frihetsberövande eller liknande att "gripa" någon som privatperson och mot personens vilja hålla kvar denne på platsen i väntan på polis. Men antar att det är just det här med att försvara sin egendom/förhindra brott/förhindra smitning efter brott som gör det lagligt, t.ex. om någon bryter sig in i ens hus och man övermannar personen i farstun.
 
Sv: Inbrott i stallet

Med tanke på vad de stal så låter det som någon som brukar vara, eller Har brukat vara, i stallet, en fd privathästägare som flyttat kanske?
 
Sv: Inbrott i stallet

Det var våran tanke också, jag tror att det finns någon misstänkt som har varit på ridskolan förut, som elev vad jag har förstått det. Det är inte någon som har koll på planlösningen i dagens läge, de vet inte var larmen går eller var all utrustning finns i lite nyare utrymmen (5-6 år) Sen är det säkert samma som kommer tillbaka, denhär gången gick de inte in på kontoret där det skulle kunna finnas lite pengar, dator, skrivare osv. Där gick larmet sist de bröt sig in.

LillaMy84, bra att veta att det inte är ett brott. Nu vet jag inte hur det går med att larma anläggningen, men om det händer en gång till innan det sker så är jag ganska säker på att vi försöker ta dem på bar gärning, haha.

KL* Nu verkar det iaf som att jag har kommit på allt jag blivit av med :(
3 nästan nya schabrak med en prislapp på 400 kr/st, ett skrotschabrak (ett bra!) och mina 4 Miaspaddar .. Jag skulle bra gärna vilja veta vem som stulit dem!
 
Sv: Inbrott i stallet

Fy vad trist att folk inte kan låta bli andras saker!

Jag hoppas att ni får byggnaderna ordentligt låsta och larmade så ni slipper sånt här i fortsättningen.

Sen vill jag bara tipsa om en sak, det var tjej som skrev här på buke för ett tag sen att de också hade haft inbrott i sadelkamamren.
Och om jag minns det hela rätt så var hennes sadel var en av de få som inte blev stulna, men tjuvarna skar sönder den istället och det täckte inte hennes försäkring, så hon blev utan sadel i alla fall. :eek:
Jag tycker det verkligen var grym otur.
Så kolla upp vad er försäkring täcker!

Kram, Maya
 
Sv: Inbrott i stallet

Då skulle jag nästan bli ännu argare om någon skar sönder min sadel än om någon tog den .. Fysjutton!
 
Sv: Inbrott i stallet

Varför skär man sönder någons sadel???
Att de stjäl den det kan jag förstå meningen med (pengar eller behov) men att skära sönder???
 
Sv: Inbrott i stallet

För att jävlas kanske???


Hemskt med inbrott...Hur går det med säkerheten i stallet? Har ni sett till dom nått mer?
 
Sv: Inbrott i stallet

Handlar isf i grund och botten om att göra livet surt för folk.
"Kan vi inte sno skiten kan vi iaf förstöra den."
 
Sv: Inbrott i stallet

Jag ska ta reda på imorn hur det ser ut med larmen! Från början lät det som att det skulle ske på en gång, men alla har fortfarande sina sadlar hemma.. Ska höra imorn hur det ser ut.

Nej vi har inte sett till dem något mer som tur är ..

Och att förstöra sadlar bara för sakens skull, - då skulle jag flippa ur totalt. Men sålänge de inte ger sig på hästarna är jag glad. En ponny en närliggande stad fick skador som ledde till döden pga att den blivit skuren..
 
Sv: Inbrott i stallet

Usch, vilken trist sits. Det enda man kan roa sig med är ju att de fick med sig så mycket värdelösa saker - gamla tränsdelar :p och ett gäng av ridskolans schabrak som folk dessutom kanske känner igen om de används. Tycker nästan att det låter som ett gäng småtjejer som ville ha fina hästgrejer eller väldigt okunniga unga tjuvar... ingen med vett och sans snor väl gamla läderremmar? Det borde man förstå rätt omgående att de inte har något värde, till och med om man inte är hästmänniska.
 
Sv: Inbrott i stallet

Hmm, vi har blivit av med lite smått & gott med jämna mellanrum, saker som bara försvunnit. Endel saker har kommit fram igen, men på ställen där man letat efter dem flera gånger. Typ i tvättkorgen.
Men tjuvarna hade iallafall bil, och vi är som sagt säkra på att det är för eget bruk då vi hållt koll på internetsidor och ingenting har iallafall sålts där. Sen just eftersom det är så "värdelösa" saker.
 
Sv: Inbrott i stallet

man kan ju iaf gotta sig lite i oturen att det var (för dom) värdelösa saker!:p

Kl

Vi har aldrig haft inbrott i vårat stall! men det är väl antagligen för att stallet ligger på gården 20 meter ifrån ägarnes hus och dessuton i slutet av en grusväg så en tjuv måste åka förbi ALLA granner för att komma upp på gårdsplan:p men när man läser tråden så blir man lite orolig att det ska komma tjuvar någon gång ägarna är borta... Är man dessutom fattig student och har samlat ihop sina saker över lååång tid samt använt allt sparsamt så skulle det vara helt förödande! det enda som käns lite bra är iaf att hästen är helt omöjlig att få in i en transport om han inte litar fullt på den som lastar och jag tror inte det skulle gå lika bra att sno en häst till fots;) Men rörde några skurkar min ängel skulla jag jaga dom till världens ende med högaffel och långpisken!:devil:
 
Sv: Inbrott i stallet

När jag stod i ett stort stall hade jag faktiskt alltid sadeln hemma. Ett jäkla kånkande men det var det värt, att slippa oron.

Sen blir man såklart orolig för att de ska hitta på något med hästarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp