Inbrott i stallet

Ketrawzc

Trådstartare
Inatt hade vi inbrott i stallet IGEN där min häst står uppstallad, en ridskola som ligger i utkanten av stan.

Dem tog sig in genom en olarmad dörr och kunde ostört bryta upp dörren till sadelkammaren (Som inte är larmad! Sitter bara en bom för) och plocka på sig sadlar & träns i en skottkärra. Dem gick in i det separata privsthäststallet och tog en höpåse och tömde ur, och fyllde med smått & gott som hängde i stallet - flughuvor, ryktväskor, grimmor & borstar. Sedan gick dem i i tvättstugan och stal alla ridskolans hoppschabrak och våra 2 tvättkorgar där privathästägarnas många märkescharbrak låg, till ett värde av ca 2000 kr. Dem plockade även med sig lite täcken från en hylla. Sedan gjorde dem missen att gå ut där vi har kök, omklädningsrum & samlingsrum, och då gick larmet. De får tydligen panik och sticker utan så mycket med sig, bara tvättkorgarna med alla schabraken och ridskolans alla hoppschabrak.

Nu till den egentliga frågan. Vi tror att dem tänker komma tillbaka inatt igen, nu vet dom ju var larmet går någonstans, och vi är hemskt rädda att dem ska gå in i privatsadelkammaren, så alla sadlar och annat av värde har vi helt enkelt plockat hem. Men tanken på att sova i stallet slog någon, vad bör man tänka på? Självklart gör vi det inte, men endå? Vad tror ni skulle hända om dem kom in och upptäckte att det är folk i byggnaden?

/En ledsen K som blev av med 3 favoritschabrak ..:(
 
Sv: Inbrott i stallet

Vad tror ni skulle hända om dem kom in och upptäckte att det är folk i byggnaden?

Eftersom de flydde i panik när larmet gick så lär de nog få ännu mer panik ifall det är folk där.

Sen ska man ju vara medveten om att de säkert kan bli farliga ifall de kommer i en trängd situation.
 
Sv: Inbrott i stallet

Jag hade inte sovit i stallet själv. Däremot hade jag betalat en väktare för att göra det. Någon som är tränad på att ta folk.

Hellre att bli av med lite grejer än att riskera att bli av med hälsan. Schabrak kan man köpa nya, men det är sällan man kan köpa en ny kropp. Det finns många som blivit misshandlade och allt möjligt av inbrottstjuvar som inte vill fångas.
 
Sv: Inbrott i stallet

Hur många personer var det som bröt sig in? Låter som att det skulle kunna vara 2-3 stycken iaf, men inte mer.

Att sova ensam i stallet ska man inte göra i detta läget. Är du ensam och du möter 3 inbrottstjuvar kan du snabbt bli övermannad och det kan sluta illa. Om ni däremot är flera stycken är det en annan femma.

Om ni är 4-5 stycken tror jag inte att så många inbrottstjuvar skulle våga sig på er. Ett tips också om ni vill känna er säkra: Säkerhetsvästar! Stoppar inte kulor, men skyddar mot knytnävslag och sparkar och kan minska skadan ett eventuellt knivhugg kan åstadkomma, även om kniven troligen skulle gå igenom de flesta västar om förövaren faktiskt högg för att skada. Ridhjälm på! Ska lite till innan man slår ned någon med en hjälm, så vida man inte träffar i ansiktet.

Kom dock ihåg att om ni ska sova i stallet ska er närvaro endast avse att "vakta" och hålla utkik. Om ni ger er på tjuvarna med någon typ av vapen, så vida det inte är i självförsvar i ett läge där ni blir anfallna, riskerar ni att åka dit.

Men som sagt, en väktare eller två är bättre än att själv sätta sig i skottlinjen sas.
 
Sv: Inbrott i stallet

Har tidigare råkat ut för ett tråkigt försäkringsbolag som inte betalade ut ersättning för att sadelkammare inte hade ordentligt lås och larm,
då det förvarades stöldbegärliga saker där.

Ansvariga får kolla upp det åt er, de flesta försäkringsbolag skickar gärna ut ombud som går igenom att allt är godkänt, så ni får ersättning om tjuven nu inte skulle vara av den lättskrämda typen och kommer tillbaka.


Det finns ganska enkla typer av magnetlarm som man kan sätta på dörrar,
har det i mitt stall. Dessa aktiverar alls belysning i, och omkring stallet,
samt har vi en siren utanför, som låter rejält, men inte larmar direkt invid hästarna.
Vi installerade dessa magnetlarm på boxdörrarna också, ifall de riktigt äcliga typerna kommer på besök, när det är bra väder vill man ju gärna ha stalldörren öppen så pållarna får frisk luft.

Nu svarade jag väl kanske inte riktigt på din fråga i texten ovan,
men jag hade inte sovit i stallet ensam, hellre vara ett par stycken som sitter utanför i bil som har koll om någon kommer, det skrämmer redan innan de försöker bryta sig in och en farlig situation uppkommer inte.

Hoppas ni slipper fler påhälsningar.
 
Sv: Inbrott i stallet

fy va otäckt! man vill gärna veta vad det är för typer som gör sånt här och varför? man kan inte tjäna några stora summor direkt på att sälja sadlar och begagnade grimmor..
Det som skrämmer mig mer är att om tjuvarna tog sig in enkelt utan att något larm gick, tänk då om sånna där idioter som gillar att skära hästar tar sig in och kan göra hemska saker ostört.. fyfan..

Nej vet du vad.. Att sova i stallet är ingen bra lösning, vad ska ni göra om dom kommer dit? dom springer, och räknar med att ni inte sover där många dagar, och sedan är dom tillbaka igen.. Det bästa vore ju , om ni kunde typ gömma er utanför stallet eller i en transport eller något sånt på gården.. Sedan om tjuvarna kommer, så ring polisen på en gång, och låt tjuvarna hållas och tro att ingen ser dom :p sedan kommer polisen o tar dom mohaha. . a lät lite som en film nu men fyfan vad bra det skulle vara :p Sen får ni sätta nått bättre larm så inga andra idioter tar sig in i stallet..
 
Sv: Inbrott i stallet

Personligen tror jag inte att de kommer tillbaka så där direkt.....

De fick ju inte med sig något av direkt värde... De vet att ni nu vet.... och att ni räknar/tror/misstänker med att de skall komma tillbaka.... Förmodligen vet de också att ni säkerligen funderar över någon form av bevakning...

Nä jag tror att de ligger lågt ett antal veckor och sen försöker de igen, när ni börjar släppa lite på eventuell vaksamhet.

Det innebär att ni i så fall har gott om tid att larma upp de utrymmen som innehåller stöldbegärligt gods. För detta är något ni måste göra... om ni vill vara ifred fortsättningsvis.

Sen till något annat...
Jag har haft båt under flera år av mitt liv... Både segelbåt och motorbåt.
Varenda båtklubb jag har varit med i har bevakning under sommarhalvåret. (Det är bara då det finns stöldbegärligt gods i båtarna)..
Ett par tre personer går vakt varje natt...

Vitsen med det är att tjuvar VET att det finns folk på anläggningen. På så sätt avstår de från att göra ett objudet besök... Det handlar alltså inte om att fånga några tjuvar... utan göra det så oattraktivt att komma på "besök" att de hellre avstår..

Skall ni vara i stallet under nätterna ett tag framöver... då skall ni visa er närvaro... Är det klart och tydligt att det finns personer på anläggningen så kommer de att avstå från att besöka er igen. Detta skulle kunna vara en bra lösning fram tills ni ordnat med ordentliga lås och larm på de utrymmen som behövs.

Ni har redan larm på anläggningen... det larmet går ganska snabbt att bygga ut. Och personligen förstår jag inte varför det inte var larmat i de utrymmen som innehöll mest stöldbegärlig utrystning.... men det hör kanske inte hit just nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Inbrott i stallet

Inte för att vara taskig, men jag har jättesvårt att läsa ett helt inlägg där "dem" används alldeles galet. Skriv dom istället om du inte vet hur man använder dem och de.

Hoppas att tjuvarna inte kommer tillbaka, tyvärr är det ju en viss risk när de vet att ni har saker som de är intresserade av att stjäla. Du har fått många bra förslag redan, larma ytterligare, ta dit väktare, var ett par tre stycken som vaktar på nätterna..
 
Sv: Inbrott i stallet

Kanske dags fundera på övervakningskameror nattetid.
Då har ni åtminstånde filmbevis mot förövarna.
Sen larm på samtliga dörrar, inte bara fikarum och omklädningsrum.

Tack o lov är våran ridskola förskonad, kan vara mycket tack vara att ägaren bor i huset brevid stallet och att vägen dit är en återvändsgränd
 
Sv: Inbrott i stallet

Hoppas ni slapp besök i natt! Tror jag vet var du håller till...

Spontant skulle jag säga att inbrottsrisken nog är låg just efter försöket eftersom man är mer uppmärksam då, sen när ni börjar bli mer avslappnade så är nog risken större igen.
 
Sv: Inbrott i stallet

Hej!

Jag tror inte heller att tjuvarna kommer tillbaka natten efter. Och jag tror inte heller att nattvak är någon hållbar idé i längden, men visst, om det är en stöldvåg i trakten så kan det ju vara bra. Men då som sagt inte för att leka detektiv och utsätta sig för fara, utan för att det ska synas att det finns folk på anläggningen.

Däremot tycker jag att ni ska skaffa lås till sadelhängarna. Dels medför det att det tar längre tid att plocka på sig sadlar, och dels kräver vissa försäkringsbolag det. Även att så mycket av utrustningen som möjligt förvaras i individuella låsta skåp. Som sagt, ju fler lås och kedjor de måste ta sig genom, desto längre tid tar det att plocka på sig grejer. Sen tycker jag också att ni ska märka upp så många saker som möjligt med namn.
 
Sv: Inbrott i stallet

hahaha nu när jag läst inlägget förstår jag vad du menar! Är totalt skadad och kan inte skriva "dom", skriver istället dem bara för att. Jag vet att det är helt fel men jag tänkte inte alls på det igår när jag skrev.

KL*

Vi slapp nytt inbrott inatt, och förhoppningsvis kommer det komma upp larm till båda sadelkamrarna idag, just nu är den ena bara låst och den andra har bara en bom över. Just nu är det bara larmat in på kontoret och i "ekonomidelen" som är en av 5 möjliga dörrar in i stallet så.. De flesta går ju in bakvägen och den dörren kan man nog blåsa omkull..

Vi pratade igår om att vi skulle vilja ha alla dörrar in i stallen larmade, då hinner de ju aldrig göra någonting ..

Detta är iaf 3:e gången vi har inbrott på kort tid. Förra gången fick de med sig flera stycken vintertäcken vilket var väldigt tråkigt och för många av oss privathästägare är det mycket pengar .. Men nu hoppas jag att det blir larmat överallt! :)

Att sova i en transport på anläggningen, det var en mkt bra idé tycker jag. Och det var aldrig tal om att sova själv i stallet, utan i så fall 3-4 stycken. Tack för alla era kloka ord! :D
 
Sv: Inbrott i stallet

Ang larmet så stoppar de ju inte tjuvarna, utan orutinerade tjuvar kan ju bara bli skrämda av det.

Du behöver inte berätta hur ni har det, men det spelar ju tex in hur larmet är kopplat. Är det bara ljud (som närboende hör, ni har väl en del villor nära er), kopplat till tex ridskolechef eller direktkopplat till vaktbolag. Bara ljud är ju jobbigt för hästarna, koppling till "ansvarig" gör att det oftast tar lång tid innan någon kollar upp larmet och koppling till vaktbolag blir dyrt vid falsklarm.
Rutinerade tjuvar som vet vad de är ute efter (tex dyra sadlar) blir inte rädda av bara ett larm, de går in och tar det de är ute efter och sticker sen. Med tex sadellås och låsta enskilda skåp så förlängs tiden de måste vara inne för att få ut dyrbara saker och risken för "smash and grab" minskar...
 
Sv: Inbrott i stallet

Så himla obehagligt :(. Vi fick nästan en häst stulen för ett tag sedan. Jag tror jag skulle gå under om mina bara försvann. Ett par chabrak kan jag bjuda på. Men visst är det obehagligt när folk bara tar saker. tråkigt. Allt ska man behöva låsa och ha kameror överallt :mad:.

jag själv bor ibland över i stallet, jag skulle nog komma med högaffeln i högsta hugg om nån skulle på sig nått otyg, vuxna karlar oxå. Jag tål då inte folk som visar noll respekt. De förtjänar en omgång.
 
Sv: Inbrott i stallet

Tänke tillägga en sak. Verkade de veta vart sakerna låg?
En "ikke-hästmänniska" vet ju inte vart allt ligger. De vet inte vad de är för värden. Alltså kolla på ex. tradera och sök på schabrak/grimmor och se om ni känner igen några. Kanske inte idag, men under denna månaden kan ni se efter.
Minst en sadel borde de tagit med sig om de visste skillnaden på priserna. Dock får man kanske in mer på massvid av schabrak än EN sadel.... Inte vet jag i och för sig, skulle aldrig våga eller vilja sno något...
 
Sv: Inbrott i stallet

Glömde... Det kan inte vara någon i närheten? Någon ni trro det skulle kunna vara? Som ex. sprungit runt lite extra i ert stall.. några nya ansikten..? någon lokal tävling nyligen? Kanske var några som kollade in sadelkammaren lite extra..
 
Sv: Inbrott i stallet

Larmet är kopplat (vad jag vet) till 2 personer, ridskolechefen och en utav de närliggande husen, han är i stallet på 2 minuter när det går. Förra gången mötte han dem på stallplanen .. Det är även en stark ljudsignal, men det hörs inte alltför mycket in till hästarna.

Metspo..
Vissa i stallet funderar på om det kanske är någon som är i stallet, men jag tror inte det. Då hade dem gått in i privatsadelkammaren också, där finns mycket smått & gott. Nu hade de plockat med sig 9 sadlar i bra skick. Men eftersom de snott med sig borstar & grimmor så tror vi/polisen att det är för eget bruk. Polisen frågade om det var någon som skulle öppna egen ridskola ..
 
Sv: Inbrott i stallet

Fy fan för inbrottstjuvar! Jag förstår inte riktigt meningen med att sno "småsaker" som grimmor och schabrak, hur skulle man sedan våga använda det utan att vara rädd att någon känner igen sakerna?! Nu är jag ju sån som inte skulle våga/vilja sno ens en liten hovkrats, men ändå... Sadlar borde man kunna tjäna en ordentligt slant på, ffa om man åker utomlands med dem, men grimmor?!

Att de kommer tillbaka gång på gång tycker jag är ännu mer otäckt. Hur mycket har de totalt fått med sig?

Hemma har vi ordentliga lås till sadelkamrarna, men det hänger ju fortfarande täcken och viss annan utrustning på boxdörrarna. Det hela leder till en fråga som jag funderat mycket på; Ska vi verkligen behöva låsa hela stallarna för att skydda våra hästar? Och vad händer då vid en ev. brand där ingen kan låsa upp?
 
Sv: Inbrott i stallet

ja det är tråkigt .. Får många år sedan blev ridskolan av med flera sadlar och westernsadlar. Men jag tror faktiskt att en del av dem kom tillbaka tillslut. I vintras snodde dem massor med vintertäcken, många av dyrare märken som tillhörde privathästarna. Då kom de även in på kontoret och stal datorskärmen och ca 2000 kr i kontanter(?).

Denna gång fick de bara med sig schabrak och "reservträndelar" som låg i en låda märkt "Huvudlagsdelar". Att man snor det, gamla udda sidostycken typ.. Nej, vi är rätt säkra på att det är för eget bruk. De försökte bara få med sig hoppsadlar trots många fina dressyr, och de tog bara hoppschabrak, trots lika lättåtkomliga (och finare) dressyrschabrak..

Vi har alla dörrar in till stallet låsta, och som sagt vill vi ha dem larmade nu. Dock har vi en dörr som man med lätthet skulle kunna rycka upp vid en brand, men då blir väl problemet om den är larmad, att vi inte kommer få ut hästarna vid en ev. brand i oväsendet istället ..?
 
Sv: Inbrott i stallet

Jag måste rätta lite.. ALLA har rätt att utföra ett sk envarsgripande, dvs gripa någon som på bar gärning begår ett brott som kan leda till fängelsestraff (mao de allra flesta brotten) och man får använda den mängden våld som krävs för att kvarhålla personen som är gripen. Märker man alltså att det inte räcker med ord får man fysiskt ta tag i osv;)

Allmänt
Sen angående lås på sadlar, det kanske avskräcker orutinerade tjuvar, men de med mer rutin på inbrott, som kanske däremot inte har koll på hästeriet kommer det att locka. Det tar längre tid att behöva klippa upp ett extra hänglås, men att den just är låst sänder ju en signal om att den måste vara mer värdefull än sadeln bredvid utan lås.. Bara en tanke:)

Jag hade nog förhört mig hos väktarbolagen om de möjligtvis har någon form av områdesbevakning i närheten som man kanske kan ansluta sig till. Kostar oftast bara någon hundralapp i månaden, inte för att få en väktare, utan för att få skyltarna:) Jag hade nog sett till att larma upp stället också och kopplat det till en larmcentral.. För är det ett ställe där det ofta är mycke inbrott eller om larmcentralen ser att många sektioner löser ut, ja då kan dom ringa till polis på en gång istället.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp