Bukefalos 28 år!

Indragna julklappar?

Sv: Indragna julklappar?

Nej men rätt troligt är att det ligger något bakom själva handlingen.
Att då straffa med att minska ner klapparna 1 & 1/2 månad efter känns fel för mig.( nu har ju eyzs förklarat
 
Sv: Indragna julklappar?

Nu vet jag att TS inte ville fortsätta älta detta MEN är det vanligt att en 9åring pinkar ner sig i soffan när denna är vaken???
Det skulle inte ens min systers 5åring göra... Jag förstår inte att så många i tråden försvarar detta.
Visst KAN olyckor ske men vanligt bör det väl ändå inte vara???

Det är vanligt att även barn lider av inkontinens och har svårt att hålla sig.

Jag var ett av dem och jag har en hel del minnen från föräldrar och andra vuxna som tyckte jag var stor nog att kunna hålla mig.

Om det är så i detta fallet vet jag inte, men jag vet hur där är att faktiskt inte kunna hålla sig, det kom bara och då var jag inte ens kissnödig innan, utan det räckte med en host/skratt/nysa och ibland så rann det bara.

Men sen tycker jag oxå att barn behöver lära sig värdet av pengar och har vi dåligt här hemma så berättar vi det för barnen och då heter det ofta att vi har inte råd med *vad de nu vill ha* just nu.
 
Sv: Indragna julklappar?

Jovisst finns det- Men då borde det ju inte bara vara för att det var ett bra program på TV??
 
Sv: Indragna julklappar?

Jovisst finns det- Men då borde det ju inte bara vara för att det var ett bra program på TV??

Jag fick nog inte riktigt fram så du förstod :)

Precis så fick jag höra när jag var liten, jag kunde ju tex sluta gunga/titta/spela/leka och gått på toa, problemet var att jag var inte kissnödig och behövde inte gå på toa och sen var det försent.

Jag vet inte om det är fallet med pojken här, men jag vet att det är vanligt och behöver inte vara för det är intressant på tv eller man inte har tid, det kan vara ett problem och speciellt när det handlar om så stora barn, man vill inte kissa på sig i den åldern och händer det tittsomtätt tycker jag inte det ska avfärdas som slav och jävelskap, utan det ska undersökas hos doktor.
 
Sv: Indragna julklappar?

Om inte en kemtvätt fixar att tvätta kallskummet tvivlar jag på att det skulle bli bra här hemma i duschen...

Lägg dynan, utan överdrag, i badkaret med lämpligt tvättmedel, och så trampa runt, rejält, skölj med många vatten och dropptorka. Jag fixade en dyna som en hankatt (!) kissat på och som stank nåt rent fruktansvärt. Jag tvivlar på att barnkiss luktar lika illa ;) så det borde inte vara nåt problem. Prova!
Och "förstör" inte Julen med ett straff för en olycka, omän olyckan var korkad. Det kan bli ett grymt bittert minne för livet. Dra hellre in liiite på ev veckpeng eller liknande under en tid.
Nej, tvätta dynan själv, det går absolut, och köp spelet! God Jul :love:
 
Sv: Indragna julklappar?

Jag har ingen lösning på soffproblemet och inte heller på julklappsprobelemet men svarar ändå :).

Kan ni inte ta med barnet till läkaren och göra en utredning om det är som så att hen har svårt att hålla tätt.
För är det så så kan ju hen få hjälp med det.

Och om det är så att barnet kan hålla tätt så tror jag inte att hen kommer att kissa i soffan något mer (blir ju jobbigt att gå till doktorn flera gånger + att hen förstår att ni vet att hen bör kunna hålla tätt).

För alltså det är inte vanligt att 9-åringar kissar på sig, men det händer :)
 
Sv: Indragna julklappar?

Ingen fara alls. Hoppas att det inte blir ett stort prblem för TS heller. För det är ju såklart inte kul att det blir så...
 
Sv: Indragna julklappar?

Varför lämnade ni in dynan om ni har så dåligt med pengar? Tvätta den själva istället! Jag hade aldrig ens tänkt tanken på att lämna in dynan om det hade hänt här utan jag hade tvättat den själv. Herregud, lite barnkiss är väl inte hela världen. Att dynan skulle vara förstörd är ju bara löjligt.

En nioåring som kissar på sig mer än en gång har problem, fysiska eller psykiska och ska inte få mindre julklappar för att denne inte kan hålla tätt. Någon rättvisa måste det väl ändå finnas i världen?

Jag får känslan utav att du är väldigt trött på bonusen och att detta var droppen, ta tag i det då! Gör något! Det är du som är vuxen i det här och barnet behöver ju hjälp. Om inte bioföräldrarna inser det så får du öppna ögonen på dem helt enkelt.

Jag blir faktiskt arg när jag läser ditt inlägg, bara tanken på att barnet straffas om än omedvetet gör att jag blir både arg och ledsen för hans skull.
 
Sv: Indragna julklappar?

Jag fick nog inte riktigt fram så du förstod :)

Precis så fick jag höra när jag var liten, jag kunde ju tex sluta gunga/titta/spela/leka och gått på toa, problemet var att jag var inte kissnödig och behövde inte gå på toa och sen var det försent.

Jag hade också en form av det här - ibland hände det olyckor på väg hem från skolan :( Jag fick så mycket skäll och bannor för att jag inte gick i skolan (det tog 10 minuter att gå hem) men jag var ju inte nödig då!
Jag mådde dåligt psykiskt också, så jag vet inte vad som är orsaken, men jag lider med stackars pojken.

Däremot tycker jag inte att man behöver köpa dyra paket till jul, det är viktigare med mys och kärlek, och så länge inte det andra barnet får mycket mer så är det ju inga problem. Men händelserna bör inte höra ihop, kan jag tycka.
 
Sv: Indragna julklappar?

Jag skulle aldrig kommit på ideén med att lämna in på kemtvätt.

Med en hund som kissar inne var och varannan dag (gammal och lite inkontinent) Hon lyckades kissa i sängen (våran) ett par tillfällen och det tråkiga var att vi precis köpt ny madrass för 2000kr. Men med lite gnuggande och odördoftsspray så är det ingen som märker något längre.

Ifall barnet ska "straffas" är ett bättre straff att h*n får stå i badkaret och tvätta dynan själv (ifall det var medvetet gjort) Tror man lär sig mer på det än indragna julklappar, speciellt eftersom h*n aldrig kommer få veta vad h*n missade.
 
Sv: Indragna julklappar?

Svarar alla här eftersom det är två saker som tas upp om och om igen.

Soffan: soffan är 3 månader gammal, jag har inte erfarenhet av att tvätta saker och ting utöver mattor som katten kissade en hel del på innan han blev kastrerad. Därför försökte jag göra rent dynan med svamp och diskmedel när vi upptäckt att det var kiss på den men vi insåg ganska snabbt att det nått ner i kallskummet och då vågade jag inte fortsätta utan att ha pratat med sofförsäljaren. Sofförsäljaren hänvisade till kemtvätt. Om ni nu säger att det går så bra att tvätta kallskum så lär ju kemtvätten också kommit fram till det. Jag var bara rädd om vår nya soffa, och ganska korkad uppenbarligen.

Vi har råd med 200 till kemtvätt, vi har ett antal tusenlappar på sparkontot och det är inte så att vi har det så knapert att vi måste vända på varenda krona, men nu har det varit mycket utgifter denna månad och till jul ska vi kuska runt till mina och sambons föräldrar = extra bensinkostnader.

Angående kisset så blir jag lite förundrad hur en del utgår från att vi inte alls funderat i de banor som de gör här - vi vet också att en del barn har svårt att hålla tätt, jag hade också lite svårt när jag var liten. Barnet har varit till läkare som dock inte trodde att det var något fel. Som jag skrivit tidigare så vet vi inte med all säkerhet hur det gick till i denna situation men barnet har vid ett par tillfällen tidigare valt att kissa på plats och sedan erkänt.

Det ÄR inte normalt att en 9-åring väljer att kissa på sig, men detta ÄR inte en helt vanlig 9-åring. Dock är det inget jag vill diskutera här med människor som bara antar och dessutom utgår från att vi som anhöriga inte gjort någonting för barnet. :confused:

Tack till de som svarat sakligt och tack till de som gått till angrepp, ni vill ju bara barnet väl.
 
Sv: Indragna julklappar?

Jag hoppas du inte tolkade mitt som ett angrepp - jag bara berättade hur det var när jag var liten. Och jag tycker inte du fått så många angrepp, så försök att slappna av lite :). De flesta av oss vill bara väl.

Jag förstår precis frustrationen över soffan, min är ganska ny också och min dotter kissade i den - med flit (fast hon är 2,5 och håller på att upptäcka lite kroppsfunktioner så man kan ju inte bli arg på henne). Jag blev väldigt frustrerad men lyckades få rent den, överdraget körde jag i maskinen och skummet lyckades jag behandla också.

Din fråga i början handlade ju om (vad jag förstod) dels lämpligt 'straff' och dels julklappssummor? Eller var det inte så? Och det är väl de sakerna många svarat på? Såklart vet vi inte alla detaljer, så det svävar ut lite.
 
Sv: Indragna julklappar?

Det var aldrig någon fråga om lämpligt straff utan mest en undran om det var helt huvudlöst att bara köpa några få klappar som var själva syftet med tråden. Och som ganska snabbt påpekades så blir det ju fler julklappar från andra än bara oss. Som sagt var jag ganska bortskämd som liten och tycker det låter så futtigt. :o

Jag räknar med olyckor i soffen från sonen när han blir större och nu vet jag att det funkar att slänga den i duschen i alla fall... :idea:
 
Sv: Indragna julklappar?

Men du är inte alls dum som tog soffkudden till kemtvätten.
Det hade nog jag också gjort om det var en såpass ny soffa :)

Och är det så att barnet kan hålla tätt, men struntar i det pga bekvämlighetsskäl så får ni väl prata med h*n, för en 9-åring måste ju förstå att så gör man inte.
Och förstår h*n inte det så får ni väl ta på h*n blöja eller plasta in soffkuddarna (alltså innanför klädseln om det går).

Jobbigt när det inte funkar med bonusbarn, men det är ju aldrig barnets fel, men jag tror inte att det är ditt fel heller :)
 
Sv: Indragna julklappar?

Vi har råd med 200 till kemtvätt, vi har ett antal tusenlappar på sparkontot och det är inte så att vi har det så knapert att vi måste vända på varenda krona, men nu har det varit mycket utgifter denna månad och till jul ska vi kuska runt till mina och sambons föräldrar = extra bensinkostnader.

Men om du har råd med kemtvätten, varför tycker du då att du måste dra in på julklapparna? Jag tolkade det som att julklappspengarna skulle gå till soffan?
 
Sv: Indragna julklappar?

Fast hade det BARA handlat om julklapparna hade ju inte soffincidenten nämnts ;).
Min man fick mängder av presenter när han var liten så här får jag slå på stopp och förklara att dottern älskar honom även om presenterna inte kostar flera tusen :). Oroa dig inte för den detaljen, skulle jag säga.
 
Sv: Indragna julklappar?

Det var aldrig någon fråga om lämpligt straff utan mest en undran om det var helt huvudlöst att bara köpa några få klappar som var själva syftet med tråden. Och som ganska snabbt påpekades så blir det ju fler julklappar från andra än bara oss. Som sagt var jag ganska bortskämd som liten och tycker det låter så futtigt. :o

Jag räknar med olyckor i soffen från sonen när han blir större och nu vet jag att det funkar att slänga den i duschen i alla fall... :idea:

Men då hade väl inte kisset i soffan behövt tas upp om det bara var en "julklappstråd". Det blev ju som sagt missförstånd då du tog upp det i samma tråd och skrev att det var pga kisset i soffan och kemtvätt som ni skulle dra in på julklapparna.

Nej du är absolut inte korkad alls som lämnade in till kemtvätten. Jag förstår också att det svårt när det i detta fall gäller bonusbarnet.
 
Sv: Indragna julklappar?

Varför lämnade ni in dynan om ni har så dåligt med pengar? Tvätta den själva istället! Jag hade aldrig ens tänkt tanken på att lämna in dynan om det hade hänt här utan jag hade tvättat den själv. Herregud, lite barnkiss är väl inte hela världen. Att dynan skulle vara förstörd är ju bara löjligt.

En nioåring som kissar på sig mer än en gång har problem, fysiska eller psykiska och ska inte få mindre julklappar för att denne inte kan hålla tätt. Någon rättvisa måste det väl ändå finnas i världen?

Jag får känslan utav att du är väldigt trött på bonusen och att detta var droppen, ta tag i det då! Gör något! Det är du som är vuxen i det här och barnet behöver ju hjälp. Om inte bioföräldrarna inser det så får du öppna ögonen på dem helt enkelt.

Jag blir faktiskt arg när jag läser ditt inlägg, bara tanken på att barnet straffas om än omedvetet gör att jag blir både arg och ledsen för hans skull.

+1 på det.:bow:

Jag har stora barn i bekantskapskrets som fortfarande kissar på sig. Ligger ofta en groende urinvägsinfektion bakom men i ett fall har de inte riktigt hittat orsaken trots idogt sökande. Tufft för både barn och föräldrar.

Den nedkissade dynan hade inte på något sätt påverkat julklapparna. Ett wii hade ju varit en fantastiskt rolig present. En film är ju inte lika rolig. Så frågar du mig hade jag nog tyckt att det var rätt futtigt. Men finns inte pengarna har man ju inget val.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp