Bukefalos 28 år!

Indragna julklappar?

eyz

Trådstartare
Bonusen, 9 år, kissade i soffan i helgen eftersom programmet på tv var för kul för att gå ifrån.

Den nerkissade dynan är nu lämnad på kemtvätt men de trodde dock inte att det gick att tvätta kallskummet = dynan obrukbar. Kemtvätten kommer kosta minst 200:-, eventuell ny dyna ca 700:-.

Vi hade tänkt köpa julklappar till barnen för en tusenlapp, föräldraledighet och därefter studielån för min del gör att vi inte dirket badar i pengar. Planen var att köpa ett wii-spel för 549:- till den stora och något litet till, och ett par böcker och leksaker till 1½ åringen som i alla fall tycker papperskassar är det roligaste som finns.

Är det orimligt hårt att banta ner julklapparna för 9-åringen, så h*n får nöja sig med någon film eller liknande? Den lilla klarar sig utan julklappar, han skulle vara nöjd om vi så slog in några av hans golfbollar och någon härlig kasse. Eftersom det var rent slarv/dumhet från den stora tycker jag det är svårt att bedöma situationen...
 
Sv: Indragna julklappar?

Är det orimligt hårt att banta ner julklapparna för 9-åringen, så h*n får nöja sig med någon film eller liknande? Den lilla klarar sig utan julklappar, han skulle vara nöjd om vi så slog in några av hans golfbollar och någon härlig kasse. Eftersom det var rent slarv/dumhet från den stora tycker jag det är svårt att bedöma situationen...

Det barnet inte vet lider han inte av för jag utgår ifrån att du inte hade planerat att berätta att "du hade fått ett wii om du inte kissat i soffan"...?

Har ni inte råd så har ni inte råd. Att däremot dra in på julklapparna som något slags straff låter ju förjävligt. Vadå bedöma situationen? Det hände en olycka. Eller menar du att man medvetet tog beslutet att kissa i soffan för att slippa lämna tvn? Jag tvivlar på att en nioåring planerar så, snarare var det för roligt så att han väntade för länge med att gå på toa tills det blev för sent.

En nedkissad dyna skulle jag ha lagt i badkaret och trampat runt på själv om det var så ont om pengar.
 
Senast ändrad:
Sv: Indragna julklappar?

Givetvis har vi inte berättat om julklappsplaner. ;) Jag var själv väldigt bortskämd som barn med julklappar och tycker det låter väldigt trist med så få julklappar å andra sidan firas julen med farmor och farfar som förmodligen har desto fler.

Om inte en kemtvätt fixar att tvätta kallskummet tvivlar jag på att det skulle bli bra här hemma i duschen...
 
Sv: Indragna julklappar?

Det kan väl inte bli ett straff om man inte vet vad man annars skulle fått? :confused:
 
Sv: Indragna julklappar?

Om inte en kemtvätt fixar att tvätta kallskummet tvivlar jag på att det skulle bli bra här hemma i duschen...

Nöden har ingen lag. Det funkar på vanliga skummadrasser och är en nödlösning tills man har råd att köpa nytt även om dynan blir knölig en tid.

Får barnen julklappar även från annat håll så ser jag inte större problem med att dra in dem lite denna jul. Är det en bonusson så har han väl även en förälder till som köper klappar.
 
Sv: Indragna julklappar?

Jag vet inte.. Jag blev upprörd när jag skrev. Jag är så besviken på biomamman och barnet som båda är nonchalanta. Barnet kan mycket väl ha tänkt "äh, jag kissar lite i soffan, de märker ändå inte". Så har h*n resonerat tidigare.

Hade jag velat straffa barnet hade jag ju inte ens startat tråden som bygger på mina rädsla att barnet inte ska känna sig uppskattad till jul.
 
Sv: Indragna julklappar?

Handlingar har konsekvenser. Den här handlingen kom att kosta minst 200 kr. Familjen har en begränsad budget. Begränsad budget minus minst 200 kr. innebär att något måste dras in på. Wii-spel är dyra. Wiispel minus minst 200 kr. = några DVD-filmer. Och om man inte kan sitta i en soffa ordentligt - hur ska man då klara av att spela TV-spel?

Han har inte veckopeng/sparpengar som kan användas till dyntvätt/ny dyna? Det är ju en mer direkt kännbar konsekvens.
 
Sv: Indragna julklappar?

Jag vet inte.. Jag blev upprörd när jag skrev. Jag är så besviken på biomamman och barnet som båda är nonchalanta. Barnet kan mycket väl ha tänkt "äh, jag kissar lite i soffan, de märker ändå inte". Så har h*n resonerat tidigare.

Jag undrar om jag har missförstått, har han kissat i soffan eller kissat på sig i soffan? Om du tror att det är medvetet så låter Kimzors förslag bättre, att dra in på ev. veckopeng. Julen är ändå en månad bort att så att dra in klappar då blir en väldigt försenad konsekvens.
 
Sv: Indragna julklappar?

Problemet är ju att vi inte vet helt hundra om det var medvetet eller bara lite för höga tankar om urinblåsans kapacitet som ledde till en olycka. Som sagt har det hänt förut att det varit medvetet men med lögner kommer man långt så tyvärr kan vi inte lita på barnet längre. Men hellre fria än fälla.

Och nej, ingen veckopeng.
 
Sv: Indragna julklappar?

Jag måste erkänna att jag nästan utgick ifrån att en nioåring absolut inte vill kissa på sig, att man vid den åldern har börjat skämmas om en sån sak händer.
 
Sv: Indragna julklappar?

Jag fattar inte riktigt den här frågeställningen egentligen.
Vill du TS straffa barnet för att h*n ska lära sig något?
Eller handlar det om att pussla om julklappsplanerna för att ni nu fick oväntade utgifter som påverkar julklappsinköpet?

Jag måste erkänna att jag nästan utgick ifrån att en nioåring absolut inte vill kissa på sig, att man vid den åldern har börjat skämmas om en sån sak händer.

Det är min fasta övertygelse att en nioåring inte kissar i en soffa och rycker på axlarna. OM det nu mot förmodan är så, så är det ändå inte barnet det är "fel" på.... :o
 
Sv: Indragna julklappar?

Jag har redan svarat att jag inte vill straffa barnet.

Och nej, jag tror inte att det är enbart barnets fel, därav min kommentar om mamman tidigare (men väl pappan, dvs min sambo, också). Dock hör ju inte diskussionen kring mamman hit.

Detta barn överraskar på många sätt. Både positiva och negativa...
 
Sv: Indragna julklappar?

Jag blev upprörd när jag skrev. Jag är så besviken på biomamman och barnet som båda är nonchalanta. Barnet kan mycket väl ha tänkt "äh, jag kissar lite i soffan, de märker ändå inte". Så har h*n resonerat tidigare.

Och jag blir upprörd när jag läser.

Hur man kan känna besvikelse och fundera på om det var medvetet när en nioåring kissar i soffan - det förstår jag inte.

Men OM du har rätt i "de märker det ändå inte"'- delen - då har ni en liten nioåring som känner sig osedd och olycklig. Och det tycker jag är allvarligare än vad en soffkudde kostar.
 
Sv: Indragna julklappar?

Men är det helt omöjligt?

Jag kommer ihåg en gång när jag var liten (ok, jag var yngre än nio) som jag vaknade av att jag var kissnödig men gick ändå inte upp och kissade. Jag orkade inte gå upp, det blev ganska varmt och mysigt i sängen och mamma kom ju ändå och bytte lakan. :angel:
 
Sv: Indragna julklappar?

Detta barn får absolut fel uppmärksamhet vilket jag kämpat i flera år för att vända med tvivelaktigt resultat. Det rättfärdigar dock inte att man medvetet kissar i soffan. Eftersom vi förmodligen aldrig kommer att få reda på om det var med flit eller inte så känns det onödigt att fortsätta diskutera det. Samt bonusen öht.

Min fundering gällde julklapparna och som nämndes, man ger klappar efter resurser. Vi och barnen får anpassa oss efter det.
 
Sv: Indragna julklappar?

Jag har tvättat nerpinkade kallskumsdynor själv och det har fungerat alldeles utmärkt!
Har tvättat madrasser i badkaret också, det tar tid och är tungt som f-n men det fungerar.
Köp julklappar ni har råd med men för Guds skull skuldbelägg inte pojkstackarn, när man är 9 år och det är bra på TV är det lätt att glömma att man har bråttom till toan.
 
Sv: Indragna julklappar?

Nu vet jag att TS inte ville fortsätta älta detta MEN är det vanligt att en 9åring pinkar ner sig i soffan när denna är vaken???
Det skulle inte ens min systers 5åring göra... Jag förstår inte att så många i tråden försvarar detta.
Visst KAN olyckor ske men vanligt bör det väl ändå inte vara???
 
Sv: Indragna julklappar?

Jag tror man reagerar på hur du formulerar dig kring händelsen ochev indragna klappar
Klapparna köper man givetvis efter rådande ekonomi, men inte som medvetet straff.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp