Info om körtävlingar!

Presto

Trådstartare
Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden!

Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv skriva ner allt dom kan! Jag har ingen aning om hur det går till på en tävling och skulle gärna vilja få reda på det. Jag har försökt leta runt lite själv. Rätta mig gärna om jag har fel. En körtävling består av tre moment

1. Dressyr
2. Maraton
3. Precision

Kraven på klädsel (gäller detta bara dressyren eller alla grenar?) Är hatt, handskar och filt i knät. Det ska matcha med vagnen.

Men vad är det för olika krav på vagnarna respektive grenar? Sele? Klädsel?

Måste en körtävling innehålla alla tre moment? För mig känns det som att alla tävlingar måste vara i tre dagar då.

Vad måste man har för licens för att tävla?(måste t.ex. ponny vara slutmätt?) Måste kusken ha grönt kort? Eller är det något speciellt (alltså mer inom körning? Behöver groomen ha något speciellt "intyg"?

Kommer med massa mer frågor sen, men det är dessa jag kommer på nu.

Hoppas att många bukare kommer med kloka svar! :bump:
 
Sv: Info om körtävlingar!

Du behöver nog gå in på ridsportsförbundets hemsida och titta igenom regelhäftet men en "komma igång guide" kanske jag kan bidra till.

Körtävling består oftas av alla de tre nämda grenarna men i serie körningen (lag) är det dressyr + en av de andra grenarna. Lätta tävlinga kan vara 1 eller 2 dagars tävlingar. På 1 dagars tävlingar kan man ha alla momenten(grenarna) men man har inga sträckor.

Krav på klädsel i dresssyr är huvudbonad (tex keps), handskar samt förkläde (filt i knäet). I lätt klass bedöms oftast inte klädseln alls och i såfall endast i dressyren.

Selen finns det inga krav på alls (lätt klass) förutom om man inte har broms på vagnen så måste man ha bakläder på selen i maratonmomentet.

Vagnen/sulkyn skall vara minst 125 cm bred och den ska ha röda reflexer bak . Det är ok att använda samma vagn i alla grenarna i lätt klass.

Ryttarlicens krävs för att få tävla på samma sätt som i Ridsportsförbundets andra tävlingar. Hästen/ponny måste minst vara 4 år så den behöver inte vara slutmätt men om du ska ställa upp i ponnyklass så måste den ha mätintyg.

Kusken skall ha grönt kort och för groomen är det en åldersgräns som beror på vilken klass (ponny/häst) ni tävlar.

Många tror att det är komplicerat att tävla i körning men det mest komplicerade är att ta sig till en tävling. Väl där så finns det alltid hjälpsamma människor. Tycker verkligen att du bör prova på för det är en rolig tävlingsform och efter några gånger så brukar hästarna älska att komma till tävling.
Lycka till!
 
Sv: Info om körtävlingar!

Framför allt mycket bra tråd :D
Vill bara göra ett förtydligande i lätt lokal klass ska inte klädslen bedömas alls (inte äns i dressyren), men därimot ska man uppfylla kläd kraven ( förkläde, huvudonad och handskar i dressyern).
Det är först när man kommer up i regional klass man behöver tänka på vilken färg man har på grejerna :P
 
Sv: Info om körtävlingar!

Jag får väll kanske komplettera mig själv och skriva upp klass systemet eller vad man ska säga det som kommer först är lättast.

Serie tävlingar
Lokal Lätt
Regional Lätt
ja mer än så är väll kanske inte så intressant att ta men där efter följer Medelsvår nationell och Medelsvår internationell sen är det svår nationell och internationell.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Info om körtävlingar!

tack för era svar!

Men finns det inga mer krav på vagnen mer än spårvidden 125cm och reflexer? Typ att det måste vara svängel mm.?

Kan man har rockard i alla grenar? Eller ska man helst inte ha rockard i någon gren?

Och var räknas spårvidden ifrån? Min rockard är 127cm i utkantet av båda däcken. Är den godkänd?


Vet ni om det finns ställen som hyr ut olika vagnar? Som man kan ha och tävla med. Eller om det finns ställen som hyr ut hästbuss eller transporter med anordning så man kan hänga upp vagnen bak på?

Hej så länge ;)
 
Sv: Info om körtävlingar!

Länk till Tävlings Reglemetet (TR):
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_113/ImageVaultHandler.aspx

Där står att vagnen skall vara försedd med svängel och linor men att man i dressyr och precision får använda fasta dockor.

Man får ha rockard i alla grenar i lätt klass. Men vill du att det ska gå fort så är det kanske inte jättelämpligt att ha rockard i maratonen då du har en större vältningsrisk och kräver större vändarea. Men till att börja med så kör man ju inte fortare än att det går bra med rockard. Man måste ju alltid anpassa farten till utbildningsnivå och utrustning och i början är man väldigt nöjd att bara ta sig igenom banan och komma ihåg hinder och portar.

Spårvidden mäter man från utkanten av däcken men inget annat än hjulnaven får sticka utanför.

Ta kontakt med en körförening och hör med dem om de vet någon som kan hyra ut släp eller lastbil.
 
Sv: Info om körtävlingar!

jo din rockard är godkänd om det är den du visade i en tidigare tråd.
 
Sv: Info om körtävlingar!

Hejsan!! Jag tävlar lätt klass och jag har blivit bedömd på klädsel, jag och min groom hadde inte likadana tröjor, för min var svart med vitt i hals och hans var svart med mörkgråa armar, så visst blir man bedömd på klädsel.. Jag har inte sett din vagn men nytt är att hjulen ska vara de yttersta på vagnen, inget annat får vara utanför,, mia
 
Sv: Info om körtävlingar!

Vad fick du för poäng för din presentation? Menade du att färgen på tröjorna påverkade betyget? En del domare vill vara hjälpsamma och ger en del tips som man kan ändra till nästa gång och kanske var det ett sådant "tips" du fick?

Enl TR så får svängel och nav vara utanför hjulen men inte tex avbärare.
 
Sv: Info om körtävlingar!

Jag har rockard men det bästa är ju om man har en maratonvagn i precission och maraton.

Klädseln ska ju matcha varandra.Kanske gav hon dig bara ett tips?Man tar oftast inte så hårt på sådana saker i lätt klass.

Ska man ha reflexer i lätt klass med?Borde ta och titta det i sådana fall känner jag..
 
Sv: Info om körtävlingar!

Vilken av de lätta klasserna tävlade du i? Lokal eller Regional?

Ja man ska ha reflexer i alla klasser.

Sen måste man ha samma vagn i dressyren och precision dvs att om man har gigg i dressyren måste man köra samma gigg i precision. Men det är inget man behöver tänka på i lätta klasser då man ofta kör med samma vagn i alla 3 momenten.
 
Sv: Info om körtävlingar!

Vilken av de lätta klasserna tävlade du i? Lokal eller Regional?

Ja man ska ha reflexer i alla klasser.

Sen måste man ha samma vagn i dressyren och precision dvs att om man har gigg i dressyren måste man köra samma gigg i precision. Men det är inget man behöver tänka på i lätta klasser då man ofta kör med samma vagn i alla 3 momenten.

Hejsan! Jag tävlar i lätt lokal, och jag fick bara 5 poäng och de står i protokollet att kusk och groom inte har samma kläder, och då var det bara våra tröjor som inte var lika. mia
 
Sv: Info om körtävlingar!

Jag har skrivit ihop några sidor med just den informationen jag tror du letar (Blev några sidor så jag kan nog inte lägga ut det här). PMa en vanlig mail så kan jag skicka dokumentet så får du gärna återkomma med frågor som står kvar så jag kan komplettera! Gäller förresten alla som är intresserade...
 
Sv: Info om körtävlingar!

Hejsan! Jag tävlar i lätt lokal, och jag fick bara 5 poäng och de står i protokollet att kusk och groom inte har samma kläder, och då var det bara våra tröjor som inte var lika. mia

:rofl: hehe, måste bara skriva och tacka för att ni inte bar samma kläder! Det hade jag velat se, en stoor tröja blir det..

ursökta knapplånet..:p
 
Sv: Info om körtävlingar!

:rofl: hehe, måste bara skriva och tacka för att ni inte bar samma kläder! Det hade jag velat se, en stoor tröja blir det..

ursökta knapplånet..:p

He he, ockej då, inte likadana :o.. Men då kanske jag fått full pott :angel:
 
Sv: Info om körtävlingar!

Jag vill gärna ha mail med detta också!

Sen dök det upp en fråga precis nu! I mitt distrikt finns inte en enda körtävling. Om jag skulle få ihop ett lag i min hemmaklubb, får vi då vara med på lagtävlingar i granndistriktet eller måste vi tävla för en klubb i det andra distriktet i så fall?
 
Sv: Info om körtävlingar!

Vi får också bara ihop ett lag i vårt län men vi tävlar i grannlänet. Det ska säkert gå bra för er också. Hör med ridsportsförbundet.
 
Sv: Info om körtävlingar!

*kl*

Nu har jag en ny fundering som jag hoppas att någon har svar på! Jag hittar inget vettigt i TR.

Om jag, som är över 18 år, har en ponny som jag vill tävla i både dressyr och körning - hur gör man då med licenser osv. För att tävla dressyr måste jag ju tävla i hästklass, med hästlicens. Får jag samtidigt tävla ponnyn i körning som ponny? Eller måste jag då tävla ponnyn i hästklass i körning (får man ens det?)
 
Sv: Info om körtävlingar!

Du får tävla ponny oavsett ålder på kusken.

Du kan använda samma ryttarlicens vid både körning och ridning men har du en ponny som du tävlar i körning och en häst som du rider dressyr på kan du betala 2 olika licenser för olika klubbar.

Du säger att du har hästlicens så jag antar att du tävlar regionalt och högre. Hästen/ponnyn kan ju bara ha en licens så det är ju inget hinder.

Tror inte det är några problem för dig att få tävla ponny i körning och häst i dressyren men för att vara på den säkra sidan så råder jag dig att kontakt ridsportsförbundet. De har ansvariga personer för varje gren som ska svara på sådana frågor.
 
Sv: Info om körtävlingar!

Nej jag har ingen ponny än, men jag är lite sugen på att skaffa. Jag tycker ju att det borde vara tillåtet att tävla dressyr som häst och körning som ponny. Men man vet ju aldrig med Ridsportsförbundet, så det är väl bäst att kolla upp det ordentligt innan man shoppar...

Men om det inte går enligt reglerna så hittade du kanske ändå ett kryphål åt mig där? Jag tänkte inte på att man inte behöver licens alls i lokal klass, så om jag nöjer mig med lokala dressyrtävlingar behöver jag ju aldrig visa upp (ponny)licensen då och då kanske det funkar.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 494
Senast: LiviaFilippa
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 129
Senast: Nevermind
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 963
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp