Info om körtävlingar!

Sv: Info om körtävlingar!

Nu kan jag svara på min egen fråga eftersom jag har pratat med den licensansvarige på Ridsportsförbundet! Det är inga problem att som senior tävla ponny både i dressyr och körning :laugh:

Man väljer en huvudgren och löser häst- eller ponnylicens utifrån det. Sedan när man vill tävla den andra grenen (där man har "fel" hästlicens) så söker man dispens för detta. De fick inte in så många ansökningar per år, men det skulle inte vara några problem alls att få sådan dispens.
 
Sv: Info om körtävlingar!

*KL*

Får jag smyga in med lite funderingar?

1 hur hittar man tävlingar? på vanliga tävlingsterminen brukar det i smålands distrikt stå med knaske en tävling per år och då är det typ nationell??

Hur, var och hur ofta kan man hitta lätta klasser?

Vad krävs i de lätta klasserna? T.ex. vad krävs i dressyrkörningen?

Jag har en halvblodstjej med väldigt stooora gångarter, är det för/nackdel? tänkte att dressyren är det ju "snyggt" och mellan hindrena spar det tid, men är det svårt att inte riva hela banorna? :confused:

Hur lätt/ofta händer det att man välter med hästen och vagnen? Vad är vanligaste skadorna på körhästar?

Ursäkta mina nybörjarfrågor :o är fd tävlingsryttare som pga olika anledningar vill skola om mig och mina hästar inom körning..
 
Sv: Info om körtävlingar!

Jag kan svara på hur jag brukar göra (bor i Skåne): tävlingar hittar jag på kuskringens hemsida under propositioner och även under horsedriving.nu. Flest tävlingstillfällen brukar finnas under våren och ganska få tävlingar under hösten (om man inte kan tänka sig att åka väldigt långt). Är man grön kan man även köra Serietävlingar och de brukar vara under sommaren.

I de lätta klassernas dressyr krävs att hästen är på töm (alltså på tygeln) hela programmet och att den villigt och lugn går rätt vägar, är ställd och böjd på böjt spår och gör fina övergångar... om du vill vinna ;) Men man kan tuta runt en bana med "huvudet på skaft" och bara konsentrera sig på vägen och att göra rörelserna vid rätt bokstav. Någon gång måste man ju våga sig ut och prova. Det är få som är proffs från början.

Jag tävlade dressyr, hoppning och fälttävlan innan jag blev med shettis och började köra. Körningen är mest lik fälttävlan och det är en massa att tänka på när man är ny. Det bästa är att få hjälp av någon som redan är insatt i tävlandet för att få veta vilken ordning allt ska göras i och hur tiden ska planeras. På en endagars med par så är man igång precis hela dagen och hinner knappt sitta ner eller se någon annan starta. Men det är så kul! :bump:

Har du häst med stor gång är det absolut en fördel i dressyren. I precisionen är det ingen nackdel heller om den är lydig och svänger lätt. Vissa "storgångare" är inte snabba i maraton, men titta på ex Sacramento (e Sack) som är superflott i dressyren. Han är även supersnabb i maraton.

Sår groomen på rätt plats i svängar (på insidan) och marken är plan är det ingen större fara för vältningar. Men försöker man vända i backe, kör på ex en rot, kör på en stolpe så att hjulet börjar "klättra" upp på stolpen är det lätt hänt. Jag har tävlat i 4 år och aldrig vält kan jag tillägga.

Någon skada har jag inte haft än som är körrelaterad, men så kör jag ju shettis.
 
Sv: Info om körtävlingar!

Ok, Tack!

Men är alla tre gångarter med i dressyren redan på lätt klass? är groomen med i dressyren också?

får man ha vad man vill på huvudet? Gäller det alla grenar? behövs ingen säkerhetsutrustning på kusken/groomen i "terrängmomentet"?

får hästen ha benskydd/lindor i dressyren?

Vad brukar man ha för benskydd i körningen? går strykkappor bra runt om? jag vet ju att t.ex. travhästar har andra skydd, tänkte om det är nå¨got speciellt som behövs med tanke på att man har en vagn/skaklar som säkert min klumpiga häst komme rkunna skada sig på :angel:

Vas brukar dte vara för underlag på tävlingar? gräs även i dressyren?

Vad är bäst att träna/börja köra på? om man int ehar en icketrafikerad hård grusväg.. ? Är inte gräs/ängar lite slirigt/halt?
 
Sv: Info om körtävlingar!

Vad är bäst att träna/börja köra på? om man int ehar en icketrafikerad hård grusväg.. ? Är inte gräs/ängar lite slirigt/halt?


Bra frågor du har! Lägger till en fråga själv om gräs/ängar: blir det inte stötigt?
 
Sv: Info om körtävlingar!

Ok, Tack!

Men är alla tre gångarter med i dressyren redan på lätt klass? är groomen med i dressyren också?

Du kör bara i galopp i svår klass. Groom ska alltid finnas på vagnen på tävlingsbanan. Skillnaden är att groomen inte får göra någonting i dressyr och precision utan ska bara finnas till hands om något skulle hända

får man ha vad man vill på huvudet? Gäller det alla grenar? behövs ingen säkerhetsutrustning på kusken/groomen i "terrängmomentet"?

Valfri huvudbonad i dressyr och precision. I maraton måste du ha hjälm och säkerhetsväst är rekomenderat. Samma gäller för groomen.

får hästen ha benskydd/lindor i dressyren?

Som i dressyren får de inte ha det i dressyr, däremot i precision och maraton.

Vad brukar man ha för benskydd i körningen? går strykkappor bra runt om? jag vet ju att t.ex. travhästar har andra skydd, tänkte om det är nå¨got speciellt som behövs med tanke på att man har en vagn/skaklar som säkert min klumpiga häst komme rkunna skada sig på :angel:

Många använder typ professional chioce (heter det kanske??), heltäckande skydd på alla fyra alt. senskydd och boots då man ofta ha hästen broddad i maraton. Jag kör med heltäckande bak, senskydd med liten pad framtill fram och boots runt om på en häst som lyckas med det mesta och han har inte gjort illa sig än så länge under maraton.

Vas brukar dte vara för underlag på tävlingar? gräs även i dressyren?

Gräs eller grus

Vad är bäst att träna/börja köra på? om man int ehar en icketrafikerad hård grusväg.. ? Är inte gräs/ängar lite slirigt/halt?

Har man en bra gräsbana är ju det bra. Ofta kan det vara lite skumpigt så man får ju anpassa sig efter det men det kan samtidigt vara enda stället man får ihop tillräckligt mycket yta.

Jag har inte hunnit maila dig men jag gör det nu!
 
Sv: Info om körtävlingar!

Om jag känner för att så smått börja tävla, kan man då välja att bara vara med på ett moment? Om jag känner mig ganska säker på t.ex. dressyr och precision kan jag då välja att åka på en tävling och bara vara med på maratonen för att förbereda mig på en tredagarstävling?

Eller ni fattar nog hur jag menar. Kan man det? Eller är det individuellt från tävling till tävling? Eller gå det inte alls?
 
Sv: Info om körtävlingar!

Du måste köra godkänt i dressyren för att få starta maraton. Du kan alltså starta dressyr, dressyr och precision eller alla tre grenar. Men tävlingen går ju ut på tre delgrenar så du får inget totalresultat om du inte kör allt. Jag skulle rekommendera dig att i alla fall köra alla grenar men du behöver ju inte satsa på att vinna första gången.
 
Sv: Info om körtävlingar!

okej...

ot
men allt blev väldigt krångligt nu. Min ponny skulle ju föla nu i sommar (visa så gott som säkert dräktighet på ultaljud). Men nu via senare blodprov visar det att hon inte är dräktig :(

Så nu vet jag inte hur det blir. Hon ska ju ombetäckas i sommar då, och då vågar jag ju inte tävla så hon ev. tappar fölet och sen sommaren efter det ska hon ju föla...

Jag lär ju få vänta ett tag innan jag kan ut och tävla :cry:
 
Sv: Info om körtävlingar!

Kan man tävla med en gammal mjölkvagn? Eller ska det vara en finare vagn?
 
Sv: Info om körtävlingar!

Ja så länge den följer de regler som finns för att ha en säker vagn. Sen vet jag inte hur bekvämt det är för dig och hästen men det är kanske en annan femma. ;)
 
Sv: Info om körtävlingar!

En till fundering. Mer exakt måste man ha för att tävla?

*Pass (såklart)
*mätintyg
*licens för ponnyn
*grönt kort
*vaccinationsintyg

Men behövs chipmärkning? Min ponny är inte det.. hon har inget mätintyg eller licens heller.

Men som jag fattar löser man licens via en ridklubb (??). Och om hästen är över åtta år så behövs det en veterinär och två mät män för att få mätintyg?

Hur mycket kostar det ung? (antar att det är jag som åker på och får betala :grin::angel:)
 
Sv: Info om körtävlingar!

Jag är ganska säker på att ponnyn måste vara chipmärkt när man mäter den.

Jag undrar också vad mätintyg brukar kosta och vart man brukar vända sig för att mäta ponnyn. Det blir ju dyrt om man ensam ska dra ihop två mätare och en veterinär.

Var tror ni att det är enklast att hitta fler? Klubbar? Travbanor?


Sen stämmer det att du måste vara medlem i en klubb (ansluten till SvRF) och det är via den du löser licens.
 
Sv: Info om körtävlingar!

Hästen/ponny måste minst vara 4 år så den behöver inte vara slutmätt men om du ska ställa upp i ponnyklass så måste den ha mätintyg. !

Jag ska ställa upp i lokal lätt klass i bollnäs 2009 med min 6-åriga ponnykorsning. Måste jag ha mätintyg till det? han kan inte slutmätas än ju, men måste man ha mätintyg ändå? det är väl hästar och ponnyer mot varandra i den tävlingen, eler? Jag minns inte från i år...
 
Sv: Info om körtävlingar!

Om man ska ställa upp i ponny klass så måste man ha mätintyg. Sträckornas tempo beräknas ju efter hur stor ponny man har. Alla hästar kör på det högsta tempot.

Om det är få starter i de olika klasserna så händer det att man slår ihop ponny och hästklass men sträckornas räknas ju ändå på det individuella tempot. Har man en A-ponny så kör man ju efter det tempot även om klassen består av både A, B, C och D-ponny.

Ridskolorna brukar anordna mät dagar direkt när det nya året börjar.
 
Sv: Info om körtävlingar!

Jag tolkar TR som att det bara är i maratonmomentet hästen måste vara skodd?

TR V mom 509 punkt 2:

Hästar som deltar i maraton måste vara skodd på alla fyra hovarna. Dispens beviljas ej.
 
Sv: Info om körtävlingar!

det står att hästen måste vara skodd och dispens biviljas ej, så jag antar att boots inte är godkänt konstigt nog. Har ju samma funktion lixom. Fast boots kanske räknas till kategorien skor?

Får höra med olika ridskolor i närheten, tack för alla svar :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 681
Senast: Freazer
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 496
Senast: LiviaFilippa
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 129
Senast: Nevermind
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 973
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp