Bukefalos 28 år!

Inga barnfamiljer får vräkas bara en stor lögn?

Vi var med för att det inte gick att få klarhet i var barnen skulle befinna sig vid avhysningen. Hade de varit i lägenheten hade vi kontaktat den andra föräldern och sett till barnen fram tills den kommit och tagit hand om barnen. I just detta fall hittade vi inget telefonnummer till den andra föräldern så vi kunde inte ringa innan.

Det stämmer att socialtjänsten måste kontakta den som ska avhysas, men det är ingenting som jag jobbar utan det var en kollega från en annan avdelning som tog hand om det.

Det var lite mer komplicerat än så men det kan jag inte gå in på p g a sekretessen.
Denna sekretess som omhuldar allt socialt arbete anser du att den är nyttig då den skyddar makthavares intrång i individers privat liv ?
Nu menar jag inte att man ska hänga ut namn och bild .,adresser på vare sig tjänstemän eller klient där fyller sekretessen sin plats .
Men varför sker LVU rättegångar tex inom lyckta dörrar ?
Många är släktingar som velat närvara när beslutet ska fattas !
Men dom blir ej insläppta .
Likadant vid anmälan av vanvård (barn) att man kan vara anonym gör ju bara att falska anmälningar flödar .
I vår by finns ett par kvinnor som gjort det till sin livsuppgift att ringa och anmäla till länsstyrelse ,socialtjänst , polis mfl .
Huvudmålen är nyinflyttade mitt grannhus har haft flera familjer boende där på 10 år samtliga har fått anmälan på både barn och djur .
Helt grundlösa men knäckande för den svage .
Om man var tvungen att uppge namn och adress när man anmälare skulle det ju vara lätt att skönja mönster när samma personer ringer ofta och anmäler olika personer .
Det är mina tankar naturligtvis inget emot @Görel
 
Denna sekretess som omhuldar allt socialt arbete anser du att den är nyttig då den skyddar makthavares intrång i individers privat liv ?
Nu menar jag inte att man ska hänga ut namn och bild .,adresser på vare sig tjänstemän eller klient där fyller sekretessen sin plats .
Men varför sker LVU rättegångar tex inom lyckta dörrar ?
Många är släktingar som velat närvara när beslutet ska fattas !
Men dom blir ej insläppta .
Likadant vid anmälan av vanvård (barn) att man kan vara anonym gör ju bara att falska anmälningar flödar .
I vår by finns ett par kvinnor som gjort det till sin livsuppgift att ringa och anmäla till länsstyrelse ,socialtjänst , polis mfl .
Huvudmålen är nyinflyttade mitt grannhus har haft flera familjer boende där på 10 år samtliga har fått anmälan på både barn och djur .
Helt grundlösa men knäckande för den svage .
Om man var tvungen att uppge namn och adress när man anmälare skulle det ju vara lätt att skönja mönster när samma personer ringer ofta och anmäler olika personer .
Det är mina tankar naturligtvis inget emot @Görel

Beslut om LVU, LVM och LPT är inte sekretessbelagda, däremot är underlaget till beslutet det.

Bara för att några personer gör felaktiga anonyma anmälningar betyder inte det alla alla anonyma anmälningar är grundlösa. Tog man bort möjligheten att anmäla anonymt skulle antalet anmälningar minska och färre barn få hjälp.
 
Ne
Jag tycker att det är fantastiskt att de erbjuds ett hus. I kommunen där jag arbetar erbjuds man inkvartering på vandrarhem och uppmanas att söka boende i andra kommuner.

Varför andra kommuner ?
Skulderna finns ju kvar även om man flyttar och är man skuldsatt är man inte lämplig hyresgäst någonstans .
Vandrarhem måste ju bli otroligt dyrt i längden och räknas man som hemlös då eller är vandrarhemmet bara ett sätt att förbättra statistiken . ?
 
Denna sekretess som omhuldar allt socialt arbete anser du att den är nyttig då den skyddar makthavares intrång i individers privat liv ?
Nu menar jag inte att man ska hänga ut namn och bild .,adresser på vare sig tjänstemän eller klient där fyller sekretessen sin plats .

Sekretessen är till för att skydda personerna som är föremål för beslutet - inte tjänstemännen.
 
Varför andra kommuner ?
Skulderna finns ju kvar även om man flyttar och är man skuldsatt är man inte lämplig hyresgäst någonstans .
Vandrarhem måste ju bli otroligt dyrt i längden och räknas man som hemlös då eller är vandrarhemmet bara ett sätt att förbättra statistiken . ?

Det kanske inte finns något annat än vandrarhem i den aktuella kommunen? I Stockholm - Uppsala-området är bostadsbristen enorm. Att hitta en bostad att hyra är extremt svårt.
 
För att hyresvärdar är olika kräsna beroende på hur bostadsmarknaden ser ut på olika ställen.
Kan du hyra ut en friggebod till turister för flera tusen i veckan på sommaren eller där det är 6 års kötid för en lägenheten i ett trist område har man råd att välja bort hyresgäster som kan bli problem jämfört med hyresvärdar i områden där man kan köpa en kåk för inga pengar alls.

Helt krasst

Det finns hyresvärdar avfolkningsområden som ringer socialtjänsten i storstäder och frågar om dom inte har folk som vill flytta dit....
Och där jag bor är det svårt att överhuvudtaget få en lägenhet ens med fast jobb, bra lön, fina referenseroch lååång kötid.
 
Det kanske inte finns något annat än vandrarhem i den aktuella kommunen? I Stockholm - Uppsala-området är bostadsbristen enorm. Att hitta en bostad att hyra är extremt svårt.
Jag var i kontakt med en familj här i Gbg för något år sedan, som hänvisats till ett vandrarhem av socialtjänsten. Naturligtvis för att det inte fanns någon bostad att erbjuda dem.
 
Jag var i kontakt med en familj här i Gbg för något år sedan, som hänvisats till ett vandrarhem av socialtjänsten. Naturligtvis för att det inte fanns någon bostad att erbjuda dem.
Jag har bra lön. Inga betalningsanmärkningar och drygt 1600 dagar på boplats. Jag börjar få en hygglig chans att få någon slags bostad i de allra minst populära områdena. Och då kan jag både betala en fet hyra och/eller klämma in mig i en pytteetta...

Jag har dessutom ett hyfsat resursstarkt nätverk som skulle ge mig bra rekomendationer om jag letade efter något tillfälligt i andra hand eller privat.

Lycka till med 4 ungar, hyreskulder och försörjningsstöd som inkomst...
 
Jag bor i Stockholm och här är det svår bostadsbrist. Därför hänvisar man bostadslösa att söka sig till andra kommuner i landet. Det finns inte heller någon allmännytta och kommunen kan inte köpa bostadsrätter för flera miljoner till familjer som av olika anledningar har svårt att på egen hand skaffa sig ett boende i kommunen.

Kommunen har en skyldighet att se till att folk har tak över huvudet. Den skyldigheten uppfyller man genom att betala för folk på vandrarhem så att de ska slippa sova på gatan.

Igår var jag och tittade på en tvåa i Stockholms innerstad via bostadsförmedlingen. Jag har 23 års kötid och är nummer 2 i kön. Många gånger är det minst 50 personer före mig i kön. Gäller det lägenhet i ett äldre hus eller större lägenheter med vettig hyra kan det vara över 100 före.
 
Det sista som överger en är bekant hoppet hoppet i detta fall består i att soc och kommun ska ta sitt ansvar och göra det bättre för HELA familjen .
Synd att jag inte vet hur man lägger ut bilder isf hade ni fått se deras nuvarande hus / huset dom erbjuds
Men hur ska kommunen göra tycker du? Vad menar du med ta sitt ansvar?
Hur ska kommunen - dvs skattebetalarna- ha råd att betala bostäder till alla som vill ha egen lägenhet?
Jag tycker absolut det ska finnas tak-över-huvudet-garanti. Men jag tror inte det är realistiskt att kommuner- i alla fall de med bostadsbrist- ordnar en egen lägenhet åt alla. Tyvärr. Självklart vore det jättebra om det fanns lägenheter lediga att hyra för alla som önskar. Men så ser det inte ut idag. Och lagstiftningen säger uppenbarligen inte att kommunen har det ansvaret.

Har familjen funderat på att flytta till en ort utan bostadsbrist? Jag menar att med fyra barn är ju bostad något av det mest centrala.
 
Denna sekretess som omhuldar allt socialt arbete anser du att den är nyttig då den skyddar makthavares intrång i individers privat liv ?
Nu menar jag inte att man ska hänga ut namn och bild .,adresser på vare sig tjänstemän eller klient där fyller sekretessen sin plats .
Men varför sker LVU rättegångar tex inom lyckta dörrar ?
Många är släktingar som velat närvara när beslutet ska fattas !
Men dom blir ej insläppta .
Likadant vid anmälan av vanvård (barn) att man kan vara anonym gör ju bara att falska anmälningar flödar .
I vår by finns ett par kvinnor som gjort det till sin livsuppgift att ringa och anmäla till länsstyrelse ,socialtjänst , polis mfl .
Huvudmålen är nyinflyttade mitt grannhus har haft flera familjer boende där på 10 år samtliga har fått anmälan på både barn och djur .
Helt grundlösa men knäckande för den svage .
Om man var tvungen att uppge namn och adress när man anmälare skulle det ju vara lätt att skönja mönster när samma personer ringer ofta och anmäler olika personer .
Det är mina tankar naturligtvis inget emot @Görel
Det viktigaste här är barnen. Om möjligheten att lämna en anonym anmälan räddar livet på ett enda barn så är det så värt det obehag det kan vara för vuxna att bli okynnesanmäld.
 
Sen vill jag säga att jag tycker det låter som en väldigt sorglig historia. Jag antar att det finns någon problematik eller svårigheter/diagnoser etc som ligger bakom situationen dvs de flesta andra skulle ha sett till att ha en plan när man skaffar fyra barn samtidigt som man har skulder och är arbetslös/föräldraledig.
Så det jag tänker är att jag hoppas att föräldrarna får hjälp att utifrån sina färdigheter planera och bygga upp en framtid för sin familj. För samhället fungerar ju inte så att kommunen ordnar allt.
 
Sen vill jag säga att jag tycker det låter som en väldigt sorglig historia. Jag antar att det finns någon problematik eller svårigheter/diagnoser etc som ligger bakom situationen dvs de flesta andra skulle ha sett till att ha en plan när man skaffar fyra barn samtidigt som man har skulder och är arbetslös/föräldraledig.
Så det jag tänker är att jag hoppas att föräldrarna får hjälp att utifrån sina färdigheter planera och bygga upp en framtid för sin familj. För samhället fungerar ju inte så att kommunen ordnar allt.

Tja "det löser sig" är väl en plan många använder sig av eftersom de fått lära sig att samhället löser allt bara man har barn...
 
Fast vad har du för grund för det? Jag tror precis som @stjarnhimmel att det ligger stora svårigheter bakom de här familjerna. Ingen lättsinnig "det får samhället fixa, vi har ju barn"-inställning.

Hur folk resonerar på sidor för familjer jag frekventerar. Många är heller inte alla. Men för många av det jag läst.

Svårigheter finns det säkert (antagligen) ännu fler av.
 
Det sista som överger en är bekant hoppet hoppet i detta fall består i att soc och kommun ska ta sitt ansvar och göra det bättre för HELA familjen .
Synd att jag inte vet hur man lägger ut bilder isf hade ni fått se deras nuvarande hus / huset dom erbjuds
Vad är det kommunen skall göra för att det ska bli bra för hela familjen?
Vad ska familjen göra för att det ska bli bra för hela familjen?
En fundering bara...
 
Hur folk resonerar på sidor för familjer jag frekventerar. Många är heller inte alla. Men för många av det jag läst.

Svårigheter finns det säkert (antagligen) ännu fler av.
Jag har inte sagt något om "alla", jag ifrågasatte "många". Och gör fortfarande. Problematiken är i regel stor när familjer behöver mer omfattande hjälp från samhället.
 
För att hyresvärdar är olika kräsna beroende på hur bostadsmarknaden ser ut på olika ställen.
Kan du hyra ut en friggebod till turister för flera tusen i veckan på sommaren eller där det är 6 års kötid för en lägenheten i ett trist område har man råd att välja bort hyresgäster som kan bli problem jämfört med hyresvärdar i områden där man kan köpa en kåk för inga pengar alls.

Helt krasst

Det finns hyresvärdar avfolkningsområden som ringer socialtjänsten i storstäder och frågar om dom inte har folk som vill flytta dit....
Och där jag bor är det svårt att överhuvudtaget få en lägenhet ens med fast jobb, bra lön, fina referenseroch lååång kötid.
Jag läste nånstans att det är mycket få kommuner som har bostäder lediga. De allra flesta kommuner i hela Sverige har svår bostadsbrist, även små kommuner i inlandet i avfolkningsbygder. Tyvärr.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp