Bukefalos 28 år!

inkallning

S

Sickan

Jag har tagit hand om en 6 månaders Vorsteh - ett yrväder och enegiknippe utan dess like, men världens goaste! Han har inte blivit mycket tränad tidigare och bott i en hundgård själv när alla syskonen såldes.
Jag tränar inkallning när han är lös med honom och han börjar blir hyffsat duktig på att lyssna och komma. Men...han kommer i full karriär och nästan springer ner mig, hoppar upp och är jättelycklig! Jag blir ju glad att han kommer men hur får jag honom att sluta springa ner mig utan bara komma lugnt och sätta sig? Jag brukar försöka lugna honom när han kommer rusande men det lyckas inte särskilt bra. Jag får honom också till att sitta innan han får springa vidare. Tips emottages med tacksamhet. Jag vill ju inte straffa honom när han kommer för han gör ju rätt.
 
Sv: inkallning

Kanske kan man träna lugna beröm?
Typ när han kommer sådär som ett yrväder, så vänder du dig bort/ignorerar hans vildhet, be om ett sitt eller ligg, också lugnt mys-beröm och godis.
Så att han får beröm när han kommit + satt/lagt sig, att han får koppla ihop det.
Vi skaffade en valp och har gått på valpkurs, otroligt bra och lärorikt, man fick massor av tips om hur man kan hantera olika beteenden. Nu är han väl för gammal för valpkurs, men en kurs i följsamhet/grundlydnad kanske skulle ge dig mer verktyg, samt en tränare att diskutera ev problem och få tips/hjälp :idea:
 
Sv: inkallning

En inkallning går att dela in i många delar ex. (grovt indelat) påkallande av uppmärksamhet, avverkande av sträcka och position hos föraren.

I ditt fall skulle jag fokusera mycket på den sista biten. Dvs att du LÄR hunden hur avslutet på en inkallning ser ut. Idag gör ju hunden det den TROR är rätt :)

Ex på övning. Sätt hunden på köksgolvet, backa max en meter, kalla på hunden och visa vad du vill att den skall göra = hjälp honom inta en sittande position.

Med tanke på att det är en fågelhund vi pratar om så utgår jag ifrån att han bla. kommer apportera fågel i framtiden. Med det i åtanke så hade jag lärt in att sitta framför mej som slutposition - istället för vid vänster sida (fot). Jag väljde detta avslut då jag vill undvika att hunden i en jaktsituation skall behöva börja "svänga runt" och "böka" med tex. en skadad trut i munnen.

/Swat
 
Sv: inkallning

Tack för tipset skuggi att inte brömma förrän han sitter vid mig.

När han är inne och vid kortare avstånd funkar det ganska bra. Han kommer och när jag knäpper med fingrarna och pekar neråt så sätter han sig. Det är just när han är ute och springer och kommer en bit bort. Han är ju så lyyyyycklig och har svårt att lyssna när han är uppspelt.

Vi har haft honom i 3 veckor och på den tiden har vi fått honom
1. 90% rumsren,
2. sova i sin korg hela natten (ca 22.30 - 06.00),
3. när vi varit ute går han in och sätter sig på mattan innanför dörren och väntar på signal att få gå in
4. sitta kvar i bilen trots att luckan är öppen och vänta tills han får signal att hoppa ut
5 INTE käka upp våra katter
6. komma på inkallning - med ikullspringning av matte dock
Så jag tycker han är ganska duktig!:D
 
Sv: inkallning

Jag har en dobermann pa 6 manader sa jag kanner igen problemet. ;)

En ovning ar vad jag kallar puppy recall.
Ha honom kopplad och be honom sitta vid din vanstra sida.
Sag hans namn sa att ni far ogonkontakt.
Be honom att ga fot och ga 3-4 meter rakt fram innan du kvikt stannar upp for att sedan halvspringa tillbaka baklanges samtidigt som du lockar honom med dig mot dig.

I och med att du vander sa kvickt sa har du nu ett litet forsprang, hall ogonkontakt hela tiden.

Nar han hunnit upp dig och ar alldeles framfor dig sa ber du honom sitta och darefter berommer du.

Det galler att be om sitt innan han hunnit komma sa tatt inpa att han hoppar upp sa timingen ar viktig.

Nar han kan detta sa kan du vidare trana pa ingangen sa att han slutar ovningen vid din vanstra sida istallet.
 
Sv: inkallning

Jag skulle börja om. Fågelhundar har ju ofta stor aktionsradie vid jakt, varför en jakt/visselpipa kan vara oumbärlig för inkallning.

Jag skulle börja med att betinga visselpipan, dvs blåsa när det är mat, slänga ut mat på golvet och blåsa i pipan osv.

Sen skulle jag med visselpipan göra inkallning på kort avstånd, lite längre, ytterligare lite längre. Där jag kräver korrekt ingång för varje steg. Bommar hunden är det bara att backa.

Du kan ju naturligtvis göra detta utan visselpipa, det är bara det att det ofta tar kortare tid att lära ut än att lära om.
 
Sv: inkallning

Jag får nog ge en del kredit till katterna i det fallet. De är vana vid hundar och springer inte när han kommer dessutom talar de för honom att back off annars får du känna klon i nosen - vilket han fått ett par gånger.
Idag drack han och innekatten i samma skål!
Tack för alla tips! Perfekt tajming och konsekvens är nyckelorden.
 
Sv: inkallning

Ändå- katter som stannar kvar, fräser och viftar med tassen visar ju solklart att de vill leka! (enligt min hund...)
 
Sv: inkallning

Precis... klor och tander ingar:D

IMG_4375.jpg
 
Sv: inkallning

MIn kommer också i hundra knyck och hoppar upp i magen på en (han e dock sju år) när jag inte vill det gör jag så att när han är tre meter ifrån ungefär ger jag sittkommando, inte argt men ganska skarpt (så det tränger igenom fartvinden och öronluddet :p). Då sätter han sig farmför mig istället för att landa i min mage.

Blir han osäker och tappar fart så varva med att kasta belöningsboll/kampeksak bakom dig (i den riktning hunden är påväg) när han är nästan framme så får han fortsätta i full rulle och ta belöningen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 234
Kropp & Själ Det allra bästa jag vet är djur, förr tränade jag hästar men har lämnat hästlivet och är nu hängiven hundägare. Jag ÄLSKAR att träna...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 879
Senast: Sonic76
·
Hundträning Vuxen omplacering som bott hos oss sig sen maj. Inte blivit lärd att gå i koppel, stressade fram som ett ånglok i början med nosen...
Svar
8
· Visningar
1 023
Senast: _Taggis_
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp