inkörning travhäst

DarkInNight

Trådstartare
Hur gör ni?


Har en tvååring ( midsommarföl) det börjar bli dags att ta itu med. Jag väntar bara på att hålväggarna i hovarna ska bli bra.

Har aldrig kört in en häst så jag funderar över vad som är bäst, att lämna iväg på inkörning eller sköta det själv.
Har kört mycket och ridit in men som sagt aldrig kört in.

Hört att det finns många varianter på inkörning så dela gärna med er hur ni brukar göra :-)

Målet är en trevlig rid och kör/travhäst, helst ska hon ju göra bra ifrån sig på banan men ärligt talat är det viktigare att hon blir en snäll och trygg häst.
 
Sv: inkörning travhäst

är man osäker är det ju absolut bäst att lämna iväg, det är viktigt med en bra grund och en bra inkörning då det är en så viktig del, eftersom just dra vagn är ju det en travhästs liv (oftast) går ut på.
 
Sv: inkörning travhäst

Håller med föregående talare, speciellt som du börjar så pass "sent" som du gör och vinter försvårar inkörningen en del med väglaget.
 
Sv: inkörning travhäst

Till er båda.


Det hade onekligen varit smidigt att bara behöva skicka iväg henne på inkörning och slippa fundera över det själv.
Jag vill ju bara att det ska bli så bra som möjligt för hästen, att hon blir trygg i vagn.

Jag har förstått det som att de körs in lite annorlunda mot traditionell körhäst?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 309
Senast: WBanna
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 343
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp