Bukefalos 28 år!

Inleda hästsällskap?

muppia

Trådstartare
Mitt sto har inte gått med sällskap sedan hon var oinriden, är idag 10 år och rätt så förmänskligad. Jag har börjat leka med henne lite enkelt, NH-övningar. Hon är inte uppmärksam men förstår att hon ska backa när jag backar, när jag stannar så stannar hon. Det funkar alltså bra, men jag kan inte gå utan grimskaft för då går hon sin egen väg, som om hon inte förstod meningen med lekarna, går jag förbi henne så följer hon efter men som sagt - ouppmärksam, hon är likadan vid all hantering, hittar hon annat intressant bryr hon inte sig i vad som ska göras.

Till saken nu, jag undrar om ni har förslag hur jag kan inleda henne i hage med en annan häst? Hon är ganska sur mot andra hästar vid ridning där vi passerar hästar men sparkas inte. Hon har möjlighet till lukta på andra hästar från boxen.

Jag vill inte släppa henne ihop med någon häst idag, men vill att hon ska ha kompis när hennes tävlingstid är slut (dvs när jag och hon kommit dit jag vill komma), då jag inte vill stå med en dyr och skadad häst. Tanken är att hon ska få föl sen, då därför vill jag att hennes naturliga hästbeteende ska väckas innan hon får fölet. (Nu pratar vi om några år). Blir det ett problem att släppa ihop henne med annan häst, med tanke att hon inte vet hur hon ska bete sig?


Tänkte bara höra om ni hade förslag
 
Sv: Inleda hästsällskap?

ja du.... släpp ihop henne med en annan häst? tror faktiskt inte det finns så mkt annat man kan göra... tyvärr... men gärna en ranghög somm gör att hon måste vara uppmärksam och på så sätt lär sig...
 
Sv: Inleda hästsällskap?

Ha henne i en hage bredvid en annan häst som hon får lära känna så att de når varandra över staketet. Prova att låta dem hälsa med longerlinor på senare. Därefter är det väl mest att släppa ihop dem.
 
Sv: Inleda hästsällskap?

Hon går i hage så att hon nuddar andra hästar, men hon lägger bak öronen o blänger, mer än så gör hon inte. Är el i tråden.

Men antar att det är som ni säger. Tänkte bara ifall det fanns nåt jag kunde börja göra idag, som skulle underlätta henne för förståelse hur man beter sig som häst. Men då återstår det väl bara att vänta några år och när det är dags för henne att lämna tävlingsbanorna får hon gå med andra hästar. Tack för svar till er båda :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 511
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 950
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp