Innehåll i lädervårdprodukter

Jag är typ besatt av att läsa innehållsförteckningar men fy vad dålig info det är på lädervårdsprodukter! Att skriva "innehåller naturliga oljor och vaxer" är så jävla kass och meningslöst.

Vill inte ha mineraoljor, silikon och annars skit i. Vad ska man använda då?

Har just nu Veredus olja och Equipes balsam. Är de ok?

Hade velat ha något att tvätta av med också (ffa träns o gjord), gärna i flytande form. Finns det något bra (båda jag köpt luktar typ diskmedel, ena Veredus o andra minns jag inte märket på)? Eller är det bara glycerintvål som gäller (vilken är utan skit i?)?

Vet att det finns en superlång lädervårdstråd men vissa av produkterna som rekomenderas där kan man ju till och med läsa på förpackningen att de innehåller minerelolja/silikon. Vilket ju är en bedrift eftersom de flesta inte har så utförlig innehållsförteckning.

Jag är själv inte kunnig nog att avgöra vad som är vettiga ingredienser och inte. Jag kan inte de kemiska betäckningarna etc.
Som tur är har jag en elev som själv titulerar sig "miljömupp" och en som är agronom och jobbar med att kvalitetssäkra livsmedel bla.
De brukar få läsa igenom mina saker. Den första är också lite tokig i fint läder och smörjor. Så hon kan rekommendera saker ibland iom att hon orkar snoka runt efter bra saker.

Enligt dem båda ska mina Amerigo-prylar vara ok. Jag har haft deras rengöring, olja och fett. Fettet luktar dessutom uuunderbart!
Detsamma gäller Equipe, som jag nog har nån grej av nu med. Deras prylar lär vara likvärdiga.

Jag har använt främst Amerigo, men ibland Equipe, nu ganska många år. Den av mina sadlar som hängt med alla de åren ser fortfarande fantastiskt fräsch ut. Snudd på nyskick trots att den nu är ett gäng år.
 

Liknande trådar

Utrustning Hur gör ni rent ex träns o sadelgjord på vardaglig basis? Av någon anledning (tror jag tyckte lädret blev lite kladdigt) slutade jag...
Svar
18
· Visningar
1 895
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp