Insemination vs IVF

Då hade du ju kunnat fråga istället för att ge ett tyket svar, och ställa egna hemmabyggda diagnoser. Hade naturligtvis inte svarat om det inte hört hemma i diskussionen. Många män i rullstol har problem med NÅGOT sämre simmare, men det kan avhjälpas med diverse trix. De hamnar då i kategorin normalt prov. Svårare än så är det inte.
Jag har väl inte hittat på någon diagnos? Du skrev själv att din mans spermiekvalitet var sämre så jag behövde inte fråga. Om allt ser bra ut hos ett par så är det nog säkrare ned IVF än med insemination.
 
Du ser inte hur insemination skulle hjälpa? Enligt olika gynekologer så kan det ju göra det, så varför inte försöka?
Nej alltså om sekretet, spermierna och äggcellerna är ok och om samlaget fungerar normalt så är det inte så stor nytta med insemination som med IVF nej. Funkar det inte med insemination så har du inte lärt dig något alls. Funkar det inte med IVF kanske du har sett hur/om äggcellerna blir befruktade och utvecklas normalt.
 
Jag har väl inte hittat på någon diagnos? Du skrev själv att din mans spermiekvalitet var sämre så jag behövde inte fråga. Om allt ser bra ut hos ett par så är det nog säkrare ned IVF än med insemination.
Jag skrev att dem var LITE sämre...
Jag tycker det blir jäkligt vanskligt att du tycker en massa saker (i en del diskussioner håller jag helt med dig, då du skaffat egen erfarenhet och att du kan ge input om det). Men faktiskt så tycker jag nog att de som är utbildade i området och daglig dags JOBBAR med detta faktiskt har en större koll och att deras råd smäller högre än ditt. Om nu TS gyn tyckte att insemination var en idé så fanns det antagligen en tanke om att det skulle kunna funka i deras fall.
 
Jag skrev att dem var LITE sämre...
Jag tycker det blir jäkligt vanskligt att du tycker en massa saker (i en del diskussioner håller jag helt med dig, då du skaffat egen erfarenhet och att du kan ge input om det). Men faktiskt så tycker jag nog att de som är utbildade i området och daglig dags JOBBAR med detta faktiskt har en större koll och att deras råd smäller högre än ditt. Om nu TS gyn tyckte att insemination var en idé så fanns det antagligen en tanke om att det skulle kunna funka i deras fall.
Gun tycker också. Väldigt mycket. Och de är ofta inte alls överens. Jag har aldrig sagt att jag väg bättre än Gun.
 
Nej alltså om sekretet, spermierna och äggcellerna är ok och om samlaget fungerar normalt så är det inte så stor nytta med insemination som med IVF nej. Funkar det inte med insemination så har du inte lärt dig något alls. Funkar det inte med IVF kanske du har sett hur/om äggcellerna blir befruktade och utvecklas normalt.
Orkar inte bråka med dig, men ja allt funkade helt normalt, men ändå så blev det barn med insemination men inte annars. Har två par i bekantskapskretsen som varit med om samma sak, där det ena paret valde IVF till första barnet, men insemination till det andra och tredje (vilket funkade), då de inte hade råd att bekosta IVF själva till nummer två och tre.
 
Varit i ivf-svängen tyvärr. Jag vet INGET par där det varit svårt och allt fungerat som det ska som lyckats med insemination. Fördel m ivf är att fler felorsaker kan bli hittade som inte går att hitta med insemination

Vi fick inte ens prova vår klinik tyckte det var meningslöst när alla prover var bra utan vi blev rådda att gå direkt på ivf (vilket tog sig på första försöket). Så expertisen tycker olika. Ivf-kliniken jag gick på hör till en av landets större.
 
Jag menar inte att man ska strunta i IVF, utan att har man råd kan man prova privat under tiden man står i kö. Samma om man sen inte har råd att bekosta syskonen själv, eller ivf-proceduren tagit för hårt på kroppen. Insemination hjälper ju dock en del.
Och jag vet åtminstone fem barn inom bekantskapskretsen som fötts genom insemination, varav tre för att vi varit öppna med att det lyckats för oss.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp