Insemination vs IVF

Spolning gjordes i januari som ett led i utredningen, och har inte tagit sig på de två försök vi gjort efter det, men kul att det lyckades för er.
Det fins inga bevis för att spolningen skulle hjälpa till. Vissa upplever att det funkar så, men man har inte lyckats bevisa det.

Och som sagt, ivf behöver inte alls vara jobbigt eller svårt varken för psyket eller kroppen. Nu kan du släppa kraven på att testa och ligga på vissa dagar. Nu är det i någon annans händer.
 
Jag tänker att gyn vet vad de gör och tycker de att insemination kan funka så hade jag kört på det, absolut. Jag satt i samma sits- trodde jag- men fick höra att de tyckte ivf direkt och det tyckte jag var ganska knäckande. För oss tog det sig på första återföringen men hade massa krångel innan, lång nidreglering som inte funkade, fick ta hormoner även på nätterna, sövd under äggplock för det satt så illa till och jag var skraj, ja herregud. Och sen ganska överstimulerad, fick ut 16 ägg så det var ju mer gas än de hade väntat sig. Jag hade väldigt gärna besparat min kropp resan o kört insemination istället. Varför krångla till det liksom.

Åh, jag kanske valde fel. Gyn sa mer att det var upp till oss vilket vi valde. Men, hans mottagning är bara öppen mån-tors vilket gör att jag utifrån min app ser att vi kommer att missa de två första ägglossningarna och kötiden till ivf är ju typ ett halvår. Svårt val.
 
Åh, jag kanske valde fel. Gyn sa mer att det var upp till oss vilket vi valde. Men, hans mottagning är bara öppen mån-tors vilket gör att jag utifrån min app ser att vi kommer att missa de två första ägglossningarna och kötiden till ivf är ju typ ett halvår. Svårt val.

Ja det är alltid svårt. Men nu är det bara att köra och jag håller tummarna stenhårt för er!! Oavsett metod :heart
 
Jag tänker att gyn vet vad de gör och tycker de att insemination kan funka så hade jag kört på det, absolut. Jag satt i samma sits- trodde jag- men fick höra att de tyckte ivf direkt och det tyckte jag var ganska knäckande. För oss tog det sig på första återföringen men hade massa krångel innan, lång nidreglering som inte funkade, fick ta hormoner även på nätterna, sövd under äggplock för det satt så illa till och jag var skraj, ja herregud. Och sen ganska överstimulerad, fick ut 16 ägg så det var ju mer gas än de hade väntat sig. Jag hade väldigt gärna besparat min kropp resan o kört insemination istället. Varför krångla till det liksom.
Nja två stora kliniker här rekommenderar att man går direkt till IVF om man inte hittar något fel. Insemination rekommenderas om mannen tex har strul med spermier/utlösning eller kvinnan har strul med ägglossning. Rekommendationerna är baserad på statistik (säger kliniken i alla fall).

Sen vet jag inte om jag förstått det riktigt rätt @KarinStarfighter men jag förstod det som att det är Gyn du gått hos nu och inte själva IVF-kliniken? För i så fall hade jag ring själva IVF-kliniken och hört vad dom tycker. Min erfarenhet är att Gyn och IVf-kliniker inte alltid har samma åsikter om saker och ting :)
 
Ivf. Tveklöst. Får man det inte att fungera hemma så blir skillnaden marginell med insemination. (Förutsatt att utlösning sker)

Med ivf kan man också få svar på fler ev felorsaker ex spermier tränger inte in i ägget.
 
Skiljer det bara några månader innan remissen kommer igenom på IVF så hade jag helt klart valt insemination. Mycket mindre strul för kroppen och höjer helt klart chansen att lyckas enligt Linne's som vi gick till. Första försöket tog på tvåan och andra försöket på trean.
Vi betalade dock försöken själva samtidigt som remissen låg och tickade tid på UAS om ivf inför tvåan. Tror det var typ 1500 kronor.
 
Skiljer det bara några månader innan remissen kommer igenom på IVF så hade jag helt klart valt insemination. Mycket mindre strul för kroppen och höjer helt klart chansen att lyckas enligt Linne's som vi gick till. Första försöket tog på tvåan och andra försöket på trean.
Vi betalade dock försöken själva samtidigt som remissen låg och tickade tid på UAS om ivf inför tvåan. Tror det var typ 1500 kronor.
Varför var ni barnlösa?
 
Varför var ni barnlösa?
Ettan hade jag själv tillsammans med ett ex, men tvåan och trean var med min man, han sitter i rullstol och har lite sämre simmare så de trodde att chansen skulle öka genom att få direkttransport, samt att ev var mitt sekret lite för tjockt för dem.
 
Ettan hade jag själv tillsammans med ett ex, men tvåan och trean var med min man, han sitter i rullstol och har lite sämre simmare så de trodde att chansen skulle öka genom att få direkttransport, samt att ev var mitt sekret lite för tjockt för dem.
Men då är det väl en jäkla stor skillnad på er och ett par med oförklarlig barnlöshet...
 
Men då är det väl en jäkla stor skillnad på er och ett par med oförklarlig barnlöshet...
Det tycker jag inte. Det med sekretet var ju bara teorier om att det kan vara en anledning, inget test som utvisade det. Och min mans spermier var enbart något sämre än vad de är hos "normala" män är. Enligt tidigare gynekolog skulle det inte finnas något hinder. Vi sökte alternativ eftersom vi tyckte det tagit för lång tid att prova själva.
 
Skiljer det bara några månader innan remissen kommer igenom på IVF så hade jag helt klart valt insemination. Mycket mindre strul för kroppen och höjer helt klart chansen att lyckas enligt Linne's som vi gick till. Första försöket tog på tvåan och andra försöket på trean.
Vi betalade dock försöken själva samtidigt som remissen låg och tickade tid på UAS om ivf inför tvåan. Tror det var typ 1500 kronor.
Fast för TS verkar ju det ju som om de skulle väntat med att skicka remissen om de valt inseminering.
 
Nja två stora kliniker här rekommenderar att man går direkt till IVF om man inte hittar något fel. Insemination rekommenderas om mannen tex har strul med spermier/utlösning eller kvinnan har strul med ägglossning. Rekommendationerna är baserad på statistik (säger kliniken i alla fall).

Sen vet jag inte om jag förstått det riktigt rätt @KarinStarfighter men jag förstod det som att det är Gyn du gått hos nu och inte själva IVF-kliniken? För i så fall hade jag ring själva IVF-kliniken och hört vad dom tycker. Min erfarenhet är att Gyn och IVf-kliniker inte alltid har samma åsikter om saker och ting :)

Jag håller med dig. Min erfarenhet (inte av barnlöshet, men andra saker) är att gynekologerna är ganska okunniga och osmidiga på många fronter. Fick det lite bekräftat av en barnmorska på samma avdelning när vi talade om saken... Tragiskt men sant.
 
Okej.

Jag har aldrig tänkt på det egentligen, men jag känner flera lesbiska som inseminerat på egen hand.

Något längre in hamnar det ju, men inget övrigt finlir så klart.
Ja, men lesbiska seminerar ju inte efter att ha försökt i flera år med samlag med mannen i fråga, i regel? Anledningen till seminering för lesbiska är väl snarare att man av naturliga skäl inte är så sugen på att lägga sperman på plats med penis, så att säga. Är det ett heterosexuellt par, så är ju det i regel inte ett problem, om man säger så.

Anledningen till att man seminerar när det är ett heterosexuellt par som har sex och inte blir gravida är inte för att det är det enda rimliga sättet att få sperman på plats. Man gör ultraljud och blodprover för att kolla att kvinnan ligger exakt rätt i cykeln, och man kollar sperman innan så att spermierna är pigga och funktionsdugliga.

Dina lesbiska bekanta som blivit gravida med hemmaseminering har troligen inte fertilitetsproblem, de är bara inte särskilt sugna på att bli gravida genom att ha sex med män. De löser liksom ett annat problem genom att inseminera. ;)
 
F
Nu undrar jag, vad menar du med att "då är det väl en jäkla stor skillnad på er och ett par med oförklarlig barnlöshet"?
För att problemet antagligen är sämre simmare.

Jag mannen bra spermier och kvinnan ägglossning normalt så ser jag inte hur insemination skulle hjälpa faktiskt.
 
F

För att problemet antagligen är sämre simmare.

Jag mannen bra spermier och kvinnan ägglossning normalt så ser jag inte hur insemination skulle hjälpa faktiskt.
Då hade du ju kunnat fråga istället för att ge ett tyket svar, och ställa egna hemmabyggda diagnoser. Hade naturligtvis inte svarat om det inte hört hemma i diskussionen. Många män i rullstol har problem med NÅGOT sämre simmare, men det kan avhjälpas med diverse trix. De hamnar då i kategorin normalt prov. Svårare än så är det inte.
 
F

För att problemet antagligen är sämre simmare.

Jag mannen bra spermier och kvinnan ägglossning normalt så ser jag inte hur insemination skulle hjälpa faktiskt.
Du ser inte hur insemination skulle hjälpa? Enligt olika gynekologer så kan det ju göra det, så varför inte försöka?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp